متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: به طور قطع در بسیاری از موارد مشکل اضافه وزن و چاقی افراد در صورت تغییر در شیوه زندگی حل می‌شود و نیازی به توسل به راه‌های خطرناک دیگر نیست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه در جامعه امروزی استفاده از رژیم‌های لاغری در میان جوانان ایرانی به ویژه بانوان جوان تبدیل به یک معضل شده و به مرحله‌ای رسیده که نگرانی متخصصان تغذیه و متولیان بهداشت و درمان را سبب شده است.

بسیاری با تبعیت از رژیم‌های لاغری خودسرانه، پیروی از یک رژیم بدون در نظر گرفتن وضعیت جسمانی و میزان ویتامین موجود در رژیم، افراط در سبک‌سازی وزن بدن با توسل به نخوردن، موزون‌سازی بخشی از اندام بدن با توسل به شیوه‌های غیر علمی و همچنین استفاده از انواع داروها نسبت به زیباسازی اندام خود اقدام می‌کنند در حالی ‌که به عقیده متخصصان تغذیه این نوع روش‌های لاغری سلامتی جوانان جامعه ما به ویژه بانوان جوان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

اگر چه متخصصان تغذیه رژیم‌های لاغری را با هدف حل معضل چاقی و تبعات منفی ناشی از آن تدوین کرده‌اند ولی امروزه بخشی از زنان جوان در کشور ما با وجود اینکه با مقیاس علمی چاق محسوب نمی‌شوند، با انگیزه دستیابی به اندامی زیبا و باریک به این نوع رژیم‌ها روی می‌آورند که در دراز مدت آسیب‌های زیادی را بر جسم و حتی روان آن‌ها وارد می‌کند.

*رژیم‌های غذایی خودسرانه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

علیرضا اسماعیل‌زاده کارشناس تغذیه در زمینه خطرات پیروی خودسرانه از رژیم‌های غذایی، اظهار داشت: کاهش وزن و لاغری اگر چه فوایدی چون بالا رفتن کیفیت زندگی، کاهش فشار خون، کاهش سطح چربی‌ها و همچنین پایین آمدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به دنبال دارد، ولی در صورتی که به صورت خودسرانه، بدون مشورت پزشک و یا به شکل بسیار کوتاه مدت و فشرده دنبال شود آثار جبران‌ناپذیری برای فرد در پی دارد.

وی افزود: از سوی دیگر روی آوردن جمعیت گسترده‌ای از جامعه به رژیم‌های لاغری از نظر اجتماعی نیز سبب ورود افراد غیرمتخصص و در برخی مواقع سودجو به این عرصه شده است که به اعتقاد متولیان بهداشت و درمان تداوم این روند سبب تسریع در تخریب بیشتر سلامت جامعه می‌شود.

*کشف علل اضافه وزن لازمه تجویز رژیم‌های لاغری است

مرضیه علیمردانی متخصص تغذیه با هشدار در ارتباط با رژیم‌های خودسرانه که عوارض جسمانی، بیماری‌های غیرقابل درمان، تشدید بیماری‌های مختلف در کسانی که رژیم می‌گیرند را به همراه دارد، اذعان داشت: تجویز رژیم‌های لاغری مناسب مستلزم کشف علل اضافه وزن و شناسایی ویژگی‌های فردی، سنی و نحوه زندگی فرد است در حالی‌ که بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن این ویژگی‌ها به کم کردن تنها وزن بدن خود اقدام می‌کنند بی‌آنکه به سلامتی خود و میزان کالری مورد نیاز و دریافتی بدن توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه نخوردن به خودی خود لاغری را در پی ندارد، تأکید کرد: ضرورت تشخیص علت اضافه وزن و چاقی در افراد قبل از آغاز رژیم لاغری، تغییر شیوه زندگی و افزایش فعالیت‌های روزانه به ویژه ورزش روزانه نقش مؤثر‌تری در تناسب اندام و جلوگیری از پیامدهای منفی ناشی از پیروی از رژیم‌های لاغری خودسرانه دارد.

علیمردانی با هشدار از عواقب استفاده از داروهای ضد چاقی، ادامه داد: بعضی از این داروها با دفع آب بدن و کاهش سریع وزن در روزهای اول، گروهی دیگر به ‌عنوان مسهل سبب تخلیه سریع لوله‌های گوارشی شده و برخی نیز بی‌اشتهایی را سبب می‌شود که هیچ سودی برای لاغر شدن ندارند و مصرف آن‌ها بیماری‌های دیگری را در بدن ایجاد می‌کند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: جمع شدن آب در بدن، خستگی، فرسودگی کلیه، آسیب‌های کبدی، اختلال در نظم دستگاه گوارش، افسردگی روحی، بی خوابی، حساسیت، فشار خون، فراموشی و تنبلی روده از جمله خطرات استفاده از داروهای لاغری است که نباید سلامتی را به بهانه داشتن بدن لاغر اندام به خطراتی از این قبیل دچار کرد.

*جوانان از حیله‌های تبلیغاتی تولیدکنندگان داروهای ضدچاقی دوری کنند

وی افزود: اغلب داروهای ضد چاقی با هدف تأمین برنامه‌های اقتصادی برخی شرکت‌های سودجو که توجهی به سلامتی افراد ندارند، با وعده‌های بسیاری در ارتباط با کاهش وزن بدون نیاز به رژیم و زحمت تبلیغ می‌شود که در پایان جز بیماری سود دیگری برای استفاده‌کنندگان ندارد.

علیمردانی خاطر نشان کرد: به طور قطع در بسیاری از موارد مشکل اضافه وزن و چاقی افراد در صورت تغییر در شیوه زندگی حل می‌شود و نیازی به توسل به راه‌های خطرناک دیگر نیست.

*از رژیم‌های لاغری گروهی اجتناب شود

رضا پیران استادیار دانشگاه نیز با انتقاد از استفاده گروه‌های مختلف مردم از یک نوع رژیم غذایی افزود: این در حالی است که ویژگی‌های ژنتیکی و فردی هر یک از انسان‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و ممکن است رژیمی که عامل لاغری یک فرد است در دیگری تنها این نتیجه را به همراه نداشته باشد بلکه به مشکلات و بیماری‌های دیگری نیز بینجامد.

وی نسبت به استفاده برخی افراد به جراحی برای حل مشکل چاقی هشدار داد و گفت: جراحی آخرین مرحله حل مشکل چاقی است که فقط در مورد افرادی که دارای نمای توده‌ای بیش از 40 هستند قابل اجرا باشد.

پیران استفاده عده‌ای از دختران جوان از سیگار کشیدن و آدامس‌ جویدن را برای کاهش وزن به دلیل آثار سوء آن به لحاظ علمی غیرقابل تایید دانست و اظهار داشت: هدف از رژیم‌های لاغری تأمین سلامت فرد است حال آن که استفاده از این موارد سلامت فرد را دچار مخاطره می‌کند.

استادیار دانشگاه استفاده از گن‌های محکم را که عمدتاً برای لاغری موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد زیان‌آور دانست و اذعان داشت: استفاده از این نوع گن‌ها آسیب جدی به اعضای داخلی بدن می‌رساند و باید با ورزش در کنار روش‌هایی چون تغییر شیوه زندگی و کاهش دریافت کالری علاوه بر دستیابی به اندامی متوازن سلامتی خود را نیز حفظ کنند.

وی عوامل ژنتیکی، هورمونی، مصرف دارو، افزایش مصرف غذا و عدم تحرک را از دلایل اصلی چاقی در افراد عنوان کرد و گفت: برای اقدام به کاهش وزن، در ابتدا باید این دلایل معلوم شود زیرا اگر عامل زمینه‌ای و ریشه اصلی از بین نرود، چاقی پس از مدتی دوباره برمی‌گردد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.