معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر بهره گيري از توان علمي بخش خصوصي گفت: در سال هاي گذشته ، حدود 11 میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی کشف و به ذخایر قبلی اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، وجیه الله جعفری در نخستین همایش اکتشاف معادن و فرصت های سرمایه گذاری افزود: باید ضوابط، استاندارد و معیارهایی را تعریف کنیم تا متخصصان بتوانند به فعالان اقتصادی کمک کنند و این کمک باید با معیار و مقیاس همراه باشد تا بتوانیم از منابعمان بهتر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال های 88، 89 و90 ،پروانه های اکتشافی که به گواهی کشف رسید به ترتيب 46، 48 و 52 درصد بود، گفت: با اینکه روند رو به رشدی را شاهدیم اما وضع موجود ، مطلوب نیست و باید با تلاش بیشتر و برنامه ریزی، فاصله پروانه اکتشاف و گواهی کشف را نزدیک کنیم .

جعفری با اشاره به اینکه سال گذشته درخواست ها برای اکتشاف در مقایسه با سال 89 رشد 80 درصدی داشت، افزود: این موضوع علاقه مندی به بخش اکتشاف را نشان می دهد البته ما هم باید زمینه حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این حوزه فراهم کنیم.

وی گفت: در سال های 88، 89 و 90 با حجم سرمایه گذاری حدود 160 میلیارد تومان حدود 11 میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی کشف و به ذخایر قبلی اضافه شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: باید قوانین و زمینه ها را برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه اکتشاف فراهم کنیم و  البته در این میان تعامل وزارتخانه ها و سازمان های مختلف باید همماهنگ باشند و قانون نیز به گونه ای تنظیم شود که بخش خصوصی به راحتی بتواند کار سرمایه گذاری خود را انجام دهد.

جعفری با اشاره به اینکه در کار معدن باید به محیط زیست و منابع طبیعی نیز توجه داشت گفت: البته معدن جای زیادی از فضای کشور را اشغال نکرده است زیرا ما در بخش مساحت پروانه ها، گواهی کشف و پروانه بهره برداری صادر شده در مجموع در حدود 7 درصد حجم کشور ، فعالیت معدنی می کنیم.

وی با اشاره به قانون جدید معادن افزود: طبق قانون جدید مجوز فعالیت در حوزه معادن به افراد مجاز و ذی صلاح داده خواهد شد که هم اکنون در حال تهیه و تدوین فهرست فعالان مجاز در عرصه معدن هستیم و بناشده است فضا را برای فعالیت افراد متخصص فراهم کنیم، همچنین قرار شده است در این حوزه مزایده ها حدود چهار بار در هر سال برگزار شود.

جعفری گفت: ایجاد پنجره واحد و ارائه اطلاعات پایه به همه فعالان در اصلاح قانون معادن دیده شده است تا دستگاه های موازی اطلاعات خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کنند که این اطلاعات در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: با کمک بخش خصوصی درحال راه اندازی سامانه تبادل اطلاعات معدنی هستیم زیرا این سامانه از الزامات مورد نیاز در فعالیت های بخش معدن است.

جعفری گفت: باید هرچه سریع تر براساس قانون نظام مهندسی شرکت ها را رتبه بندی کنیم زیرا در قانون جدید معادن مزایده معادن را جدا از قانون محاسبات عمومی دیده ایم و این در مزایده ها و سرمایه گذاری بخش معادن کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه باید فضای فعالیت را برای معادن فراهم کنیم، افزود: نقطه آغازین این فعالیت بخش اکتشاف است و باید با برگزاری همایش ها و نمایشگاه های این چنینی فضای فعالیت در بخش معدن توسعه یابد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شاید ضرورت نداشته باشد که از همه معادن استخراج کنیم اما ضرورت دارد همه معادن را کشف کنیم و براین اساس باید تامین مالی را در اولویت قرار دهیم تا شاهد رشد در حوزه اکتشاف باشیم البته در بودجه سال آینده اعتبار مناسبی برای سازمان زمین شناسی و اکتشاف و فرآوری بخش خصوصی پیش بینی شده است.

لازم به ذکر است نخستین همایش و نمایشگاه تخصصی اکتشاف معادن و فرصت های سرمایه گذاری تا 28 آذر در هتل المپیک تهران ادامه دارد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار