با توجه به این که ایران مهد پرورش داروهای گیاهی است و داروهایی با منشا گیاهی زیر نظر وزارت بهداشت تولید شده ولی هنوز سهم این داروها در نسخ تجویزی زیر 8 درصد است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر شانه ساز معاون دارو سازمان غذا و دارو امروز 27 آذر در نشست خبری همایش طلای سبز که در سازمان غذا و دارو برگزار شده بود افزود: ما در سال 85 کمتر از 140 پروانه ساخت داروهای طبیعی داشته ایم که قبل از انقلاب این آمار حدود صفر بوده است ولی امروز بیش از 840 پروانه برای ساخت داروهای گیاهی داریم که امیدواریم تا پایان سال به 1000 پروانه برسد.  
 
وی با اشاره به این که تعداد پروانه ها انتظارات ما را از صنعت داروهای گیاهی برآورده نمی کند عنوان کرد: به هر حال دولت دهم با تشکیل کمیسیون ها و کمیته های تخصصی تلاش کرد که ترغیب در مصرف این داروها ایجاد کند که یکی از اقدامات خوب در این زمینه تحت پوشش بیمه قرار دادن 65 داروی گیاهی بود .
 
شانه ساز ادامه داد: مشکل ما تجویز این نوع داروها است چراکه علی رغم اثر بخش بودن این داروها طبق یافته های علمی این داروها در قلم تجویز پزشکان قرار نگرفته است که شاید به علت عدم آموزش های کافی به دانشجویان پزشکی و اطلاع رسانی ناقص باشد بنابراین لازم است اطلاعات و واحدهای تخصصی بیشتری در اختیار دانشجویان پزشکی و پزشکان فارغ التحصیل قرار گیرد تا از نزدیک با اثرات مفید این داروهای گیاهی آشنا شوند.  
 
*اشتباه نکنید داروهای گیاهی هم عوارض دارند
 

معاون داروی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: سهم داروهای گیاهی در نسخ تجویزی پزشکان در کشور زیر 8 درصد است که تا 4-5 سال پیش این رقم تنها 3درصد بوده است بنابراین باید با توجه به پتانسیل خوبی که در ایران به دلیل مهد پرورش گیاهان دارویی وجود دارد بتوانیم این سهم را افزایش دهیم .
 
وی گفت: علی رغم این که کشور آلمان یک دوم این مهد پرورش را دارد ولی سهم تجویز داروهای گیاهی در نسخ پزشکانشان حدود 40 درصد است .

وی اعلام کرد: در چند سال اخیر اقدامات خوبی در حوزه وزارت بهداشت همچون تشکیل رشته طب سنتی برای احیای طب سنتی کشورمان ایجاد شده که در رشته های مختلف داروسازی و پزشکی متخصص تربیت می شود که این امر می تواند اثر مثبتی در افزایش مصرف داروهای گیاهی ایجاد کند.  
 
وی به همایش طلای سبز اشاره و تصریح کرد: هدف از برگزاری این همایش ایجاد فرهنگ و نهادینه کردن مصرف داروهای گیاهی است چرا که به دلیل بستر مناسبی که از دیگر کشورها داریم می توانیم در این حوزه بسیار فعال تر باشیم و حتی با صادرات این نوع داروها ارز وارد کشور کنیم .
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: داروهای گیاهی کمتر از داروهای شیمیایی عوارض دارند در واقع این اشتباه است که بگوییم داروهای گیاهی بدون عوارض هستند ولی اگر این نوع داروها درست مصرف شوند بسیار کمتر از داروهای شیمیایی می توانند برای فرد ایجاد عارضه کنند.
 
شانه ساز افزود: متاسفانه داروهای گیاهی و طب سنتی به طور نامناسب به مردم کشور ما معرفی شده است چرا که افرادی که اقدام به فروش این داروها می کنند از تخصص و اطلاعات کافی بهره مند نیستند و به دلیل همین تشخیص نادرستشان یک سری داروهای گیاهی به مردم تجویز می کنند که همین امر باعث شده باورهای مثبت مردم مخدوش شود یعنی این باور ایجاد شود که نه تنها داروهای گیاهی اثر درمانی ندارند بلکه به دلیل تجویز نادرست عوارضی را برای فرد ایجاد می کنند. /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار