اجراي حساب رسي منسجم براساس مباني اصولي و کارآمد نقش موثري در کاهش تخلفات دستگاه هاي اجرايي دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا رحماني فضلي رئيس کل ديوان محاسبات کشور در نهمين همايش سالانه انجمن حسابداري ايران با بيان اين مطلب گفت: هر علمي که بتواند به نيازهاي انسان در زمان هاي مختلف پاسخ مناسب دهد نقش مهمي در بين علما دارد.

براين اساس، فلسفه علم مباني و اصولي است که علم بايد براساس آن شکل گرفته و تعيين شود، در شرايط کنوني بايد ديد فلسفه حسابداري و حسابرسي چيست؟ آيا تنها بحث حسابرسي در ديوان محاسبات براساس تعاريف متعدد و بررسي مباحث مالي و پيدا کردن تخلفات و جلوگيري از بروز تخلفات در کشور است.

رئيس کل ديوان محاسبات تصريح کرد: در ديوان محاسبات حسابرسي الکترونيکي يکي از راهکارهاي مهم و برنامه هاي اساسي است که تا آخر سال اين موضوع عملياتي خواهد شد.

وي در خصوص مجموع تخلفات دولت در سال 89 در رابطه با بندها و اجزاي بودجه را بالغ بر 53.4 درصد کاهش يافته اعلام کرد و گفت: در حسابرسي انجام شده بايد توجه داشته باشيم که آيا بايد فقط ما به موضوع حسابرسي عملکرد توجه کنيم.

براين اساس با کمک وزارت اقتصاد دستورالعمل هاي لازم تهيه و 2 سال است که وارد اجراي آن شده ايم.

در موضوعاتي مانند حسابرسي بانک ها، موضوع رايانه و صندوق توسعه ملي حسابرسي عملکرد به صورت روزآمد و کارآمد انجام مي شود که در اين رابطه موفقيت زيادي در ديوان محاسبات داشته ايم.

رحماني فضلي عنوان کرد: دامنه علم ما بايد متناسب با نياز اقتصادي کشور تغيير کند.

در حوزه فلسفه حسابرسي يک عدالت و صيانت، دموکراسي و ساير موارد موثر در اين موضوع مطرح است که بايد مشخص شود ما چقدر مي توانيم وارد آن شويم.

وي ادامه داد: اين موضوع از اهميت ويژه اي برخوردار است که آيا در حسابداري تا چه حد مي توانيم به موضوع انبارداري بپردازيم.

طبق آمار موجود 25 درصد از توليد ناخالص ملي شرايط انبارداري داشته اند که بايد بررسي شود که آيا اين موضوع به نفع اقتصاد است يا خير؟

رحماني فضلي با تاکيد بر اينکه نکته که حسابداري نقش مهمي در بودجه ريزي کشور دارد گفت: فقط گرفتن و وارد کردن آمارهاي حسابداري نقش مهمي در هدايت و تصميم بودجه نفتي کشور دارد، از آنجا که بحث بودجه کل مطرح است اين بودجه نفت، ماليات و ساير منابع ديگر است که بايد مورد حسابرسي دقيق قرار بگيرد زيرا بيش از 50 درصد از بودجه کل کشور حسابرسي نمي شود./س
برچسب ها: بودجه ، تخلف ، مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار