رئيس دستگاه قضا گفت: کشورهاي شرقي داراي بنيان‌هاي تمدني انساني هستند که مي‌توانند حقوق بشر قوي و منسجمي داشته باشند و اقدامات موثري را برخلاف مدعيان غربي حقوق بشر انجام دهند؛ در حال حاضر کشورهاي حاشيه خليج فارس از جمله شيعيان بحرين براي به دست آوردن حق راي کشته مي‌شوند ولي مجامع بين‌المللي حقوق بشري به اين اتفاقات و حوادث ناگوار توجهي نشان نمي‌دهند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله آملي لاريجاني بعد از ظهر امروز در ديدار با وزير دادگستري سريلانکا با بيان اينكه کشور ما سوابق طولاني در مباحث قضايي دارد و سرمايه بسيار گران بهايي از حقوق اسلامي را در خود جاي داده است، اظهار داشت: کشورهاي غربي داراي روحيه مشترکي هستند که برخواسته از روابط عميق تمدني در ميان آنهاست‌.

وي از نحوه تعامل کشور سريلانکا با جنبش عدم تعهد ابراز خرسندي و خاطرنشان كرد: سريلانکا جهت‌گيري‌هاي خوبي را در مسائل حقوق بشري از خود نشان داده است‌.

رئيس دستگاه قضا افزود: برخي کشورها معيارهاي حداقلي حقوق بشري را رعايت نمي‌کنند ولي کشورهاي ديگر را مورد هجمه حقوق بشر قرار مي‌دهند.

وي با تاکيد بر برگزاري انتخابات هر ساله در نظام جمهوري اسلامي ايران تصريح کرد: در نظام جمهوري اسلامي ايران انتخابات آزاد برگزار مي‌شود و در هر يک از اين انتخاب‌ها سلايق متعدد بر روي کار مي‌آيند.

آيت‌الله آملي لاريجاني اضافه کرد: در حال حاضر کشورهاي حاشيه خليج فارس از جمله شيعيان بحرين براي به دست آوردن حق راي کشته مي‌شوند ولي مجامع بين‌المللي حقوق بشري به اين اتفاقات و حوادث ناگوار توجهي نشان نمي‌دهند.

وي گفت: کشورهاي شرقي داراي بنيان‌هاي تمدني انساني هستند و مي‌توانند حقوق بشر قوي در ميان خود داشته باشند و اقدامات موثري را بر خلاف مدعيان غربي حقوق بشري انجام دهند.

وي درباره شوراهاي حل اختلاف در کشور گفت: در کشور ما نيز شوراهاي حل اختلاف اقدامات موثري را انجام مي‌دهند اما از حضور قاضي نيز در اين شوراها بهره گرفته شده تا بتوانند در مورد پرونده‌هايي که نياز به صدور راي دارد قضاوت و راي صادر کنند.

آيت‌الله آملي لاريجاني با اشاره به ضريب 65 درصدي مطالعه در کشور سريلانکا اظهار داشت: اين ميزان موفقيت در سريلانکا اميدوار‌کننده است.

وي با تاکيد بر افزايش همکاري ميان دو کشور گفت: قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايران با استفاده از معاونت پيشگيري از وقوع جرم سعي در کاهش ميزان زندانيان دارد و اکنون اين معاونت در همه استان‌هاي کشور راه‌اندازي شده است‌.

آملي لاريجاني اشاره کرد: در حال حاضر در سيستم قانونگذاري کشور ما لايحه مهمي درباره پيشگيري از وقوع جرم در حال تدوين است که راهکار مناسبي براي کاهش زندانيان به شمار مي‌آيد‌.

رئيس دستگاه قضا ادامه داد: مشکل زنداني‌ها در هيچ کجاي دنيا خود به خود قابل حل نيست و نياز به ابزارهاي پيشگيري از وقوع جرم دارد.

آيت الله آملي لاريجاني در پايان اين نشست بار ديگر بر افزايش همکاري‌ها بين دو کشور ايران و سريلانکا تاكيد کرد و خواستار تعاملات قضايي و حقوقي بين دو کشور شد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: لاریجانی ، دادگستری ، قضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار