رئیس مرکز جذب و آزمون در خصوص نتایج آزمون گفت: نتایج آزمون از فردا آخر وقت یا پس فردا اول وقت(هفته اول دی ماه) از طریق سایت سازمان سنجش و معاونت تحقیقات حوزه قضاییه اعلام می‌شود، امسال نتایج به صورت کارنامه خواهد بود فرد شرکت کننده تنها با رمز و کد رهگیری می‌تواند کارنامه خود را مشاهده کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، علیرضا عالی پناه رئیس مرکز جذب و آزمون در نشست خبری که امروز 4 دی ماه 1391 در ساختمان شماره سه قوه قضاییه برگزار شد در خصوص اعلام خبر پذیرفته شدگان آزمون 91 اظهار داشت: امتحان در 25 آذر 91 در 11 استان کشور و 12 شهر برگزار شد که هر کدام از شهرها مشتمل بر چند حوزه بودند تعداد کل شرکت کنندگان 36 هزار و 214 نفر بود که از این تعداد 21 هزار و 410نفر مرد و 14 هزار و 804 نفر زن بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: از بین افراد شرکت کننده عده‌ای با استناد به مدرک دانشگاهی و عده‌ای دیگر نیز با استناد به مدرک حوزوی شرکت کردند و این امتحان با کیفیت قوی برگزار شد و جا دارد که از سازمان سنجش تشکر کنیم چرا که یکی از کم حاشیه ترین آزمون های استخدامی کشور را از جهت کیفیت سوالات و کیفیت آزمون شاهد بودیم .

عالی‌پناه با اشاره به استان‌های برگزار کننده آزمون گفت: امتحان در استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران (بابل و بابلسر)، خوزستان، کرمان و کرمانشاه برگزار شد پس از امتحان مشغول بررسی پاسخ نامه‌ها شدیم و حاصل جمع آن این بود که 26 هزار و 979 نفر در این آزمون شرکت کردند و 10 درصد شرکت کنندگان به عنوان پذیرفته شده اصلی به مصاحبه علمی دعوت شدند.

عالی‌پناه با اشاره به نحوه برگزاری آزمون استخدامی گفت: به لحاظ اصول آزمون، آزمون استخدامی دو نحوه آزمون داریم برخی به صورت امتحان و برخی به صورت مسابقه تخصصی برگزار می‌شود در امتحان معیاری به عنوان کف در نظر گرفته می‌شود اما در مسابقه تخصصی کف تعیین نمی‌شود و درصدی از داوطلبان از بالا به پایین برای مصاحبه دعوت می‌شوند .

رئیس مرکز جذب آزمون در خصوص مبنای انتخاب امتحان و مسابقه تخصصی تصریح کرد: مبنای انتخاب امتحان و مسابقه تخصصی این است که چه نحو سوالاتی را از داوطلبان پرسیده باشیم چنان چه سطح سوالات بالا باشد از روند مسابقه استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از تعداد شرکت کنندگان آزمون 100 نفر به استناد مدرک حوزوی و بقیه به استناد مدرک دانشگاهی شرکت کرده بودند و هیچ سهمیه خاصی در نظر گرفته نشده است.

عالی‌پناه با بیان این مطلب که مصاحبه‌ها متناسب با استان‌های برگزار کننده است افزود: هیئت‌های جذب معاونت در شهرها مستقر می‌شوند و این به شرطی است که قبولی‌های آن استان به حد نصاب رسیده باشد مطابق آیین نامه 50 نفر از مصاحبه علمی معاف هستند که این مصاحبه به صورت تشخیصی برگزار می‌شود و افراد پس از گذراندن آن و کسب موفقیت به اداره گزینش قضات معرفی می‌شوند.

وي تصريح كرد: نفر اول برگزیده بانویی از شهرستان خرم آباد است.

عالی پناه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مصاحبه‌های اشخاص معاف از آزمون در مرکز جذب آزمون در حال برگزاری است و بالای 3000 نفر را شامل می‌شود و گفتنی است که روند ثبت نام این اشخاص مطابق آیین نامه متوقف نشده و در اختیار جراید و سایت‌هاست.

وی در ادامه تصریح کرد: آیین‌نامه با توجه به مشکلات اجرایی در حوزه ریاست قوه قضا مورد بررسی مجدد قرار گرفته و پس از اصلاحات در ماه‌های آینده آیین نامه جدید ابلاغ می‌شود.

عالی پناه با اشاره به این که دو مصاحبه جدی در مرکز جذب آزمون وجود دارد اظهار داشت: این دو مصاحبه خبرش کمتر به گوش دوستان رسیده است و جا دارد که در این جا در این باب توضیحی بدهم به این ترتیب که قضات ما در دو سال اول ورود به خدمت به طور آزمایشی فعالیت می‌کنند و تبدیل وضعیت خدمتی از آزمایشی به رسمی منوط به تشریفاتی مانند برگزاری مسابقه علمی و بررسی صلاحیت علمی آن‌هاست.

رئیس مرکز جذب آزمون تصریح کرد: از 21آذر 91 تا 30 آذر 155 نفر از قضات که دوره خدمتی آزمایشی آن‌ها به سر آمده به مصاحبه‌های علمی دعوت شده‌اند و خوشبختانه 147 نفر توفیق حاصل کرده و وضعیت خدمتی آن‌ها از آزمایشی به رسمی تبدیل شده است اما 8 نفر آن‌ها حائز شرایط نشده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: چند پرونده‌ را قضات رسیدگی کردند در محضر سه نفر از قضات عالی رتبه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد این قضات عالی رتبه در مورد صلاحیت علمی پرونده‌های رسیدگی شده کارآموزان اظهار نظر می‌کنند.

عالی پناه با اشاره به موضوع اختبار که مربوط به پایان دوره کارآموزان قضایی است تصریح کرد: کسانی که در مرکز جذب آزمون پذیرش می‌شوند پس از گزینش به دوره کارآموزی معرفی می‌شوند و دو سال در این دوره مشغول خدمت هستند و پس از آن امتحاناتی از آنها به عمل می‌آید که می‌بایست حد نصاب را به دست آورند و سپس یک امتحان جامع کتبی از کارآموزان در مرکز آموزشی مربوطه به عمل می آید در نتیجه دست‌اندرکاران حسب بررسی‌های انجام شده در معاونت آموزش و تحقیقات به این جمع بندی رسیده‌اند که شیوه آزمون تغییر یابد و مرجع اخذ آزمون عوض شد لذا شیوه آن به اختبار پایان دوره کارآموزان قضایی تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت اختبار پایان دوره کارآموزان قضایی گفت: کارآموز در دو هیئت سه نفره کیفری و حقوقی مورد آزمایش قرار می گیرد و آزمون کنندگان انشا رای در خصوص پرونده‌های فرضی از این کارآموزان می‌پرسند و حاصل آن به مرکز جذب فرستاده می‌شود تمامی این فرآیندها سه خروجی دارد یا کارآموز موفق می‌شود و در محل خدمت مشغول فعالیت می‌شود اما یک فرصت چند ماهه جهت مطالعه به شخص داده می‌شود تا دوباره در معرض اختبار قرار گیرد و اگر مجداد تجدید شود می‌بایست دوباره دوره کارآموزی را بگذراند.

عالی‌پناه در مورد نحوه به کارگیری بانوان قبول شده تصریح کرد: رئیس دستگاه قضا فعلا به حضور 100 نفر از بانوان پذیرفته شده در آزمون به عنوان قاضی شورای حل اختلاف موافقت کرده است و گام بعدی در این راستا منوط به اعلام نظر بخش‌های مختلف دادگستری است.

رئيس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه در حال حاضر حدود 600 تا 700 نفر دارنده پایه  قضایی زن در کشور داریم که به عنوان مشاور ، دادیار و یا در ادارات سرپرستی و ستاد مشغول فعالیت قضایی هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: مشاهده نشده است بانوانی که دارنده پایه قضایی در دستگاه هستند به عنوان کارآموز مشغول فعالیت شوند چرا که این افراد از همه شئونات و مزایای مادی و معنوی بهره مند هستند .

عالی پناه درباره نخبگان آزمون گفت: فاصله بین نخبگان و دستگاه‌های اجرایی در کشور ما بسیار مورد توجه بوده که از دو سال گذشته در این راستا تلاش‌های زیادی در کم شدن این فاصله‌ها شده است تا اطمینان نخبگان به دستگاه اجرایی جلب شود طبق آمار 3100 نفر از نخبگان از این سیستم استقبال کرده و در آن ثبت نام کردند اما 46 نفر فاقد شرایط و انصرافی بودند.

وی در ادامه اظهار داشت: در هیچ یک از آزمون‌های حقوقی کشور منابع داریم و تکیه ما بر مواد است چرا که ما نمی خواهیم افراد تک منبعی باشند و می‌بایست کارآموزان بر تمامی حقوق جزا و کیفری احاطه کامل داشته باشند.

عالی پناه با بیان این که مصاحبه تشخیصی یک مصاحبه علمی است اظهار داشت: مصاحبه تشخیصی یک مصاحبه علمی با شیوه خاص است و تنها تفاوت آن با مصاحبه علمی این است که به خاطر برخی ویژگی‌هایی که در شخص مورد نظر وجود دارد نحوه سوالاتمان را جور دیگر بروز می‌دهیم. در مصاحبه تشخیصی هیئت مصاحبه با کارآموز مباحثه علمی می‌کند موضوعی طرح می‌شود و ایده فرد در باب آن شنیده می‌شود به بحث و بررسی پرداخته می شود در صورتی که صلاحیت علمی شخص احراز شود پذیرفته و در غیر این صورت این افراد را مجددا به مصاحبه علمی می فرستیم تا دوباره صلاحیت علمی شان احراز شود.

وي در خصوص قضات شورای حل اختلاف گفت: 154 نفر به عنوان قبول اصلی اعلام شدند، مصاحبه‌ها در این خصوص آغاز شد و چهارشنبه این هفته ختم مصاحبه است بعد از جمع بندی نتایج در صورت مثبت بودن تعدادی افراد ذخیره هم در نظر گرفته می‌شوند، البته تعدادی نیز در آزمون کتبی سراسری به عنوان شورای حل اختلاف شرکت کرده‌اند که سهمیه آن‌ها نیز مد نظر قرار گرفته می‌شود.

رئیس مرکز جذب و آزمون در خصوص نتایج آزمون گفت: نتایج آزمون از فردا آخر وقت یا پس فردا اول وقت(هفته اول دی ماه) از طریق سایت سازمان سنجش و معاونت تحقیقات حوزه قضاییه اعلام می‌شودامسال نتایج به صورت کارنامه خواهد بود فرد شرکت کننده تنها با رمز و کد رهگیری می‌تواند کارنامه خود را مشاهده کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: عالی ، پناه ، آزمون ، مرکز ، جذب ، ثضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار