رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در دیدار با وزیر اقتصاد و معاونان وی با بیان اینکه فعالیت این مرکز باید دارای بنیان عقلانی و قابل دفاع باشد، افزود: بهتر است تا کارگروه مشترکی بین مرکز پژوهش‌ها و دولت تشکیل شود تا طرح‌ها و لوایح را با همکاری یکدیگر بررسی کند.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونان وی با حضور در در مرکز پژوهش‌های مجلس با کاظم جلالی دیدار و گفت‌وگو کردند.

کاظم جلالی در نشست مشترک با سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی که  علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی، احمد صادقی گل‌مکانی معاون نیروی انسانی و توسعه مدیریت، کمال‌الدین شهریاری معاون حقوقی و امور مجلس، محمد پاریزی معاون اقتصادی،‌ بهروز علیشیری رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک کشور، محمد رحیم احمدوند رئیس کل سازمان خصوصی سازی، کریمی، علی خرسندیان مدیر کل دفتر امور بانکی و بیمه و علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادارحضور داشتند  نیز حضور داشتند ، گفت: بخشی از دعواها میان دولت و مجلس سیاسی و بخشی کارشناسی است که مرکز پژوهش ها کاری به دعواهای سیاسی ندارد.

رئیس مرکز پژوهش ها با بیان اینکه فعالیت مرکز پژوهش‌ها باید دارای بنیان عقلانی و قابل دفاع باشد، افزود: ممکن است من در برخی موارد درباره موضوعی نظری سیاسی داشته باشم اما نظر سیاسی من نباید غالب بر نظرات مرکز پژوهش‌ها باشد.

وی تصریح کرد: من یک جایگاه سیاسی و یک جایگاه به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌ها دارم که این دو مورد نباید دچار اختلاط شود.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس  مرکزی علمی است،  ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها نباید دچار غوغاسالاری شود و در مسائل سیاسی مداخله کند یا مواضع غیر علمی و غیر منصفانه اتخاذ کند.

جلالی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید جایگاه مشورتی خود را حفظ کند، یادآور شد: این مرکز یک مرکز پژوهشی، کاربردی و حکومتی است که در اختیار نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و فعالیت‌های پژوهشی این مرکز برای آن انجام می‌شود تا بتواند مشکلی را از سر راه کشور بردارد.

وی در تبیین جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: این مرکز جایگاه و پایگاه حزبی نیست بلکه مرکز پژوهش‌ها امانتی در دست من است که چند صباح دیگر به شخص دیگری سپرده می‌شود که باید این امانت را در کمال سلامت به شخص بعدی واگذار کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا در موضوعات و معاونت‌های مختلف شوراهای علمی و راهبردی - تخصصی ایجاد کنیم، افزود: این شوراها مثلثی است که یک ضلع آن نمایندگان صاحب‌نظر این دوره و سایر دوره‌ها که در موضوعی خاص صاحب‌نظر هستند و ضلع دیگر آن بهترین مجریان و صاحبان تجربه و نظر در بخش دولتی و خصوصی و در نهایت بهترین صاحب‌نظران دانشگاهی، که تلفیق این سه ضلع می‌تواند مثلث موفقی را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه وجود چالش و اختلاف نظر هیچ اشکالی ندارد، تصریح کرد: ما نیاز به گفت‌و‌گو داریم چراکه گاه تصاویری که از یکدیگر داریم تصاویر درستی نیست و با بیان ایده‌ها و نظرات متوجه می‌شویم که این نظرات بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

جلالی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها مرکزی حکومتی و مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد: بهتر است تا کارگروه مشترکی بین مرکز پژوهش‌ها و دولت تشکیل شود تا این کارگروه طرح‌ها و لوایح را با همکاری یکدیگر بررسی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، یادآور شد:  شخص رئیس جمهور از ایده ایجاد این کارگروه بسیار استقبال کردند و خواستار این شدند که مرکز پژوهش ها در بررسی لوایح به دولت کمک کند و متاسفانه تاکنون از جانب دولت این وعده ÷ی‌گیری نشده است.

وی با یادآوری اینکه طرح‌های ارائه شده به صحن علنی مجلس به دو صورت طرح‌های فوریتی و عادی هستند، توضیح داد: من قائل به این هستم که تمام طرح‌هایی که به مجلس می‌آید باید پیوست پژوهشی داشته باشد اما تا وقتی که ارائه طرح‌های فوریتی در آئین‌نامه داخلی مجلس اصلاح نشده است ما تلاش می‌کنیم تا در طرح‌های فوریتی در حد وزن خود اثر بگذاریم.

جلالی با بیان اینکه بسیاری از ایده‌های نمایندگان در مرکز پژوهش‌ها پرورانده می‌شود، ادامه داد: بهتر است کارگروه تعریف شده بین دولت و مرکز پژوهش‌ها تشکیل شود تا در بررسی و پژوهش طرح‌ها بتوانیم از نظرات دولت در کارهای تخصصی استفاده کنیم.

این نماینده مردم در مجلس، تصریح کرد: امیدوارم اگر کارگروه مشترک بین مرکز پژوهش‌ها و دولت تشکیل نشد، بین مرکز و وزارت اقتصاد و امور دارایی کارگروهی به صورت آزمایشی ایجاد شود تا موفقیت آن به نمایش گذاشته شود.

رئیس مرکز پژوهش‌ها مجلس، تاکید کرد: از همکاران مرکز می‌خواهم تا حد امکان از نظرات کارشناسی دولت استفاده کنند، چرا که اصلی‌ترین بدنه کارشناسی نظام  در اختیار دولت قرار دارد و اگر این نظرات کارشناسی با مرکز پژوهش‌ها تلفیق شود، استفاده از نتایج این همکاری برای کشور سودمند است.

سید شمس‌الدین حسینی در ادامه این دیدار یکی از توفیقات خود را فعالیت در مرکز پژوهش‌های مجلس خواند و گفت: فعالیت یک‌ساله من در این مرکز باعث شد تا بتوانم با فلسفه شکل‌گیری این نهاد آشنا شوم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در مرکز پژوهش‌ها نظرات بر تصمیم‌ها اثرگذار است، افزود: کار مرکز پژوهش‌ها کار سنگینی است و با توجه به انتظارات و فلسفه سنگین بنیادین از این مرکز، به دلیل وظایف منحصر به فرد مجلس در دو حوزه قانونگذاری و نظارت مرکز پژوهش‌ها نیازمند بصیرت علمی و کارشناسی و تجربه است که این امر با در اختیار داشتن افراد کارآمد فراهم می‌شود.

این عضو هیات دولت، با بیان اینکه فلسفه شکل‌گیری نهاد مرکز پژوهش‌ها را مقدس می‌‌دانیم، تاکید کرد: باوجود آنکه کار در مرکز پژوهش‌ها دشوار است اما امروز این نهاد به نهادی تنومند تبدیل شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه دستگاه اجرایی اقتصاد و دارایی علاقه‌مند است تا از این نهاد بهره‌مند شود، توضیح داد:با این همکاری‌ها می‌‌توانیم به افزایش کیفیت مرکز بیافزاییم، بر این اساس محمدپاریزی نماینده تام الختیار وزارت اقتصاد برای ارتباط با مرکز هستند چراکه من و همه همکاران علاقه‌مند به ارتباط با این حوزه کلیدی کشور هستیم.

وی در ادامه در تشریح انگیزه دولت از ارائه لایحه مالیاتی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات کلیدی اقتصاد ایران عدم شفافیت است، گفت: در بحث گمرک و لایحه آن همکاری خوبی  بین مجلس، دولت و مرکز پژوهش‌ها برقرار شد که این لایحه با بهترین تغییرات و کمترین انحراف به تصویب رسید که باید بررسی لایحه مالیات و دیگر لوایح هم به همین صورت باشد.

حسینی افزود: لایحه مالیاتی چندین بعد دارد که مهم‌ترین قسمت آن از نظر ما شفافیت فعالیت‌های اقتصادی است و اگر سایر قسمت‌های این لایحه نیز حذف شده و تنها همین بعد باقی بماند ، از نظر ما مثبت است.

لازم به ذکر است در این نشست برخی معاونین وزیر اقتصاد نیز درباره حوزه مسئولیت‌های خود گزارش‌هایی را ارائه کردند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، مرکز ، پژوهش ، اقتصاد ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار