رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با توسعه صنعت نخودپزی در ممقان، برای10 هزار نفر در شهرستان آذرشهر اشتغال فراهم می شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز،  محمدیان با اشاره به شروع مطاله شهرک نخودپزان ممقان با اعتبار یک میلیارد ریال به منظور ایجاد 700 واحد نخودپزی گفت: پیش‌بینی می‌شود با ایجاد این شهرک، علاوه بر ارتقای کیفیت فرآوری و بسته‌بندی و برآورده شدن نیاز مشتریان با علایق وسلائق مختلف، زمینه تولید و فرآوری بیش از 2 هزار تن محصول نخود چی نیز برای عرضه به بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود.

وی با اشاره به این که در حال حاضر، فرآوری نخود در جهان فقط در دو کشور آسیایی ایران و ترکیه انجام می‌پذیرد افزود: درکشور ما، فرآوری محصول نخود به صورت اختصاصی، فقط در ممقان از توابع شهرستان آذرشهر انجام پذیرفته و در این منطقه به تنهایی، 40 درصد از کل محصول نخود سفید تولیدی کشور تبدیل به نخودچی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید به تعداد یک هزار و 300 کارگاه نخود پزی در این بخش اضافه نمود: محصول فرآوری شده در این کارگاهها، علاوه بر پوشش40 درصدی بازارهای داخل کشور، 60 درصد نیز به کشورهای اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه صادر و هر ساله ارز آوری قابل توجهی را به همراه دارد.

 محمدیان با اشاره به این مطلب که احداث این مجتمع از مصوبات سفر دوم هیئت دولت به استان بوده گفت: سهم آذربایجان شرقی از محل صندوق توسعه ملی در حدود 2700 میلیارد ریال است و۴۰ درصد از این مبلغ، سهم صنایع بسته بندی، فرآوری، بازاریابی و صادرات بوده و امید می رود فرآوری کنندگان حبوبات و خشکبار بتوانند قسمت عمده ای از آن را به خود اختصاص و با توجه به حمایت های مستقیم دولت از بخش کشاورزی، گام ارزنده ای در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی این بخش مهم بردارند.

وی با تاکید به لزوم استاندارد سازی کارگاه های فرآوری محصولات بخش کشاورزی اضافه نمود: راه اندازی واحدهای بسته بندی حبوبات توسط مدیریت صنایع کشاورزی سازمان با دقت و جدیت در حال انجام بوده و در کنار آن، علاوه برحفظ بافت سنتی کارگاه های نخودپزی در مناطق روستایی، با استاندارد سازی این واحدها، امکان شناسه دار شدن کارگاه ها برای دریافت تسهیلات بانکی در جهت توسعه و گسترش فعالیتهای تولیدی امکان پذیر می گردد/س

برچسب ها: توسعه ، نخود ، ممقان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.