فقر، بيکاري و رکود شديد اقتصادي در شمال انگليس، بر سلامتِ روح و روانِ شهروندان انگليسيِ ساکن اين مناطق تأثيرات منفي گذاشته، به نحوي که ميزان خودکشي در شمال انگليس، سه برابرِ لندن و ساير شهرها در جنوب اين کشور است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه راشا تودي ؛ سارا فيرت، خبرنگار اين شبکه، طي گزارشي از شهر ساندرلند گفت، منطقه شمال شرق انگليس، از فقيرنشين‌ترين نقاط اين کشور به حساب مي‌آيد. مثلاً ضرب المثلي قديمي در انگليس وجود دارد که مي‌گويد: همه چيز در شمال، تيره و تار است. هرچند رکود اقتصادي، تمامي انگليس را تحت تأثير قرار داده، اين مسئله در شمال شرق انگليس به مراتب حادتر است و بسياري از مردم در اين مناطق، زير خط فقر زندگي مي‌کنند. 

فيرت افزود، مردم در شمال انگليس مي‌گويند، دولت ائتلافي ديويد کامرون، نخست وزير محافظه‌کارِ انگليس به اوضاع وخيم اقتصادي در مناطق شمالي اين کشور رسيدگيِ کافي نمي‌کند و حتي بسياري از کارخانه‌هاي دولتي را در شمال اين کشور که براي مردم محلي اشتغال‌زا بوده‌اند، تعطيل کرده است. مثلاً در کارخانه دولتيِ بسته بنديِ «رمپلوي» در حومه شهر ساندرلند که از دهه 1940 ميلادي تاکنون فعال بوده، شمار زيادي از افراد معلول کار مي‌کرده اند. والري اسکات، عضو اتحاديه کارگري در اين کارخانه گفت، فقط دو هفته مانده به کريسمس، دولت انگليس ناگهان اعلام کرد اين کارخانه را خواهد بست، که آينده‌اي تيره و تار و نوميدکننده براي معلولان ساکن اين منطقه رقم خواهد زد. 

کن استابز که در يکي ديگر از کارخانه‌هاي دولتي در شمال شرق انگليس کار مي‌کرده و اکنون هشت ماه است که از شغل خود اخراج شده گفت، يک هفته پيش از آنکه کارخانه ما به دستور دولت انگليس بسته شود، مسئولان دولتي به ما گفتند، اين به معناي بيکاريِ کارگران اين کارخانه نخواهد بود، بلکه همه شما در کارخانه‌ها يا شرکت‌هاي ديگر مشغول به کار خواهيد شد. استابز سپس خنده‌اي تلخ و تمسخرآميز کرد و گفت، از آن زمان به اين طرف، من همچنان بيکار مانده و وابسته به برنامه‌هاي تأمين اجتماعي و بيمه بيکاري شده‌ام که البته عوايد آن به هيچ وجه قابل مقايسه با دستمزد يک فرد شاغل نيست. سارا فيرت سپس افزود، از ميان تمامي کارگران اخراج شده از اين کارخانه، فقط چهار نفر توانستند شغل ديگري براي خود دست و پا کنند و بقيه، به جمع بيکاران در جامعه انگليس پيوستند. 

 اين اولين باري نيست که مردم در شمال انگليس با سياست‌هاي سختگيرانه‌ي دولت محافظه‌کار روبرو مي‌شوند. در دهه هشتاد ميلادي نيز کارگرانِ معدن در شمال شرق انگليس عليه سياست‌هاي دولت مارگارت تاچر، نخست وزير محافظه‌کار پيشين اين کشور دست به اعتصاب عمومي زدند که به نمادي از شکاف طبقاتي ميان شمال و جنوب اين کشور تبديل شد. دولت مارگارت تاچر نيز اتحاديه‌هاي معدنچيان را در شمال انگليس درهم کوبيد. حتي در حال حاضر، سه دهه پس از درگيريِ معدنچيان انگليسي با دولت مارگارت تاچر، شمار زيادي از شهروندان در اين مناطق وجود دارند که سوءظن عميقي نسبت به دولت محافظه‌کارِ کنوني انگليس و قول‌هايي که در رابطه با بازسازي زيرساخت‌هاي اين مناطق مي‌دهد، دارند. 

جولي اِليوت، نماينده ساندرلند در مجلس عوام انگليس گفت، من از عدم درک شرايط سخت زندگي مردم در ساندرلند و ساير شهرهاي شمال شرق انگليس توسط نمايندگان محافظه‌کار انگليسي، بسيار شوکه شدم. آنان از اين مناطق نيستند و به آنجا نيز چندان سرنمي‌زنند تا از اوضاع زندگي مردم از نزديک مطلع شوند. اليوت تأکيد کرد، حتي هنگامي که من در مجلس نمايندگان انگليس صحبت مي‌کنم، بسياري از نمايندگانِ محافظه‌کارِ حاميِ دولت انگليس، به علت لهجه ساندرلندي که دارم، مرا ريشخند مي‌کنند، که به نوبه خود، نمونه‌اي از عدم هماهنگي و ناسازگاري ميان دو طرف است.  رکود مضاعف اقتصادي و افزايش بيکاري که براي سال جديدِ ميلادي در انگليس پيش‌بيني شده است، شرايط سخت و چالش‌برانگيزي را براي همگان در اين کشور، به خصوص در مناطق فقيرنشينِ شمال و شمال شرق انگليس، درپي خواهد داشت. 
برچسب ها: فقر ، بیکاری ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار