ˈجامه پوشاندن به علم محله درویشˈ و ˈمراسم علم گرداندن روستای سربندانˈ از جمله آیین های عاشورایی در شهرستان دماوند محسوب می شوند که ثبت معنوی شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ همه ساله آیین ها و مراسم های باشکوهی در ایام عزاداری محرم و صفر برگزار می شود، مراسمی که اجرای بیشتر آنها از شهری به شهر دیگر متفاوت بوده و بومی همان منطقه به حساب می آید.

عمده این آیین ها دارای قدمت بسیاری است و با گذشت نسل ها این آیین های شاخص، حفظ و ماندگار شده است، که می توان نمونه آن را آیین های با شکوه عزاداری در شهرستان دماوند دانست.

اخیرا اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران در اقدام قابل توجهی این آیین های قدیمی و بومی منطقه را که قدمتی گاها بیش از 500 سال دارد، به ثبت معنوی رسانده است.

این نهاد در سال 91 هفت اثر آیینی و عاشورایی را به ثبت معنوی رسانده که سهم شهرستان دماوند در این ثبت معنوی ˈجامه پوشاندن به علم محله درویش دماوندˈ و ˈمراسم علم گرداندن روستای سربندان دماوندˈ است.

این آیین ها در حالی به ثبت معنوی رسیده که قرار است به همان منوال به سبک سنتی اجرا شود.

رییس هیات امنای محله درویش شهر دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن در باره برگزاری آیین جامع پوشاندن علم محله درویش گفت: این آیین از سنت های دیرینه مردم محله درویش شهر دماوند محسوب می شود که از زمان های بسیار دور نسل به نسل گذشته و امروز این توفیق نصیب ما است که این مراسم را برگزار کنیم.

حاج ˈحسن ملک جعفریˈ ادامه داد: این علم برگرفته از آیات و اسامی متبرکه و الهی است که بر روی آن حک شده و هر کس این آیات را با خلوص نیت و و با وضو لمس کند حاجت روا می شود بطوری که حتی بیماران صعب العلاج نیز شفا گرفته اند که نمونه آن در این منطقه بارها دیده شده است./ع


برچسب ها: عاشورا ، دماوند ، سربندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.