گفتني است؛ غلامرضا مصباحی مقدم با بررسی ابعاد مختلف این قانون به ارزیابی اجرای آن می پردازد.
مهمترین محورهای سخنان مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:
- طرح "هدفمندي يارانهها" بسیار جامع بود که بازپرداخت یارانه ها به سه بخش تقسیم میشد که 60 درصد برای پرداخت به میان مردم، 15 درصد برای بخش تولید و 25 درصد برای دولت در نظر گرفته شد.
- این قانون، اعتبارات لازم را برای تغییر و بهینه کردن تولید در اختیار دولت قرار میداد و قانونی متری بود.
- مجلس سهم خانوارها را به 50 درصد و سهم دولت را به 20 درصد کاهش داده و سهم تولید را به 30درصد افزایش داد که رئیس جمهور هم خود گفتند این قانون بهتر از لایحه اولیه است.
- ما بعد از ایجاد تغییرات در لایحه دولت، پیش از بردن آن به صحن علنی با رئیس جمهور جلسه گذاشتیم تا نظر احمدی نژاد را
هم بدانیم و به توافق برسیم.
- تا کنون دولت 82 هزار میلیارد پرداخت یارانه داشتند و این درحالیست که درآمد دولت از محل هدفمندی 56 هزار میلیارد بوده است که مابه التفاوت جدی است.
- بر اساس قانونی که مجلس تصویب کرده، نباید تمامی پرداختی ها به خانوارها مساوی بود بلکه باید بصورت معکوس درآمد پرداخت می شد.
- یارانه دارد بصورت غیرهدفمند تخصیص داده می شود، ما در قانون دیدیم سهم بیمار باید از 70 درصد به 30 درصد کاهش بیابد.
- برداشت از حساب بانک مرکزی به معنای خلق پول جدید است و برداشت از نفت نیز همین صورت است و اگر چنین نمی شد ما شاهد تورم به این شدت نبودیم چراکه این عمل 4.6 درصد نقدینگی را افزایش می دهد که خود تورم است. تورم ناشی از هدفمندی یارانه ها نباید تا این حد می بود.
- تورم میانگین کشوری 370 کالا است که برخی کاهش قیمت داشتند که جزء کالای اساسی مردم نیست اما در سبد خانوار تاثیر خود را می گذارد و میانگین کل کشور 7/29 درصد است. تورم برای مردم فقیر بیشتر و برای قشر ثروتمند کمتر است و به همین دلیل احساس مردم درباره تورم با آمار مغایر است. گاهی این نرخ تورم به نفع افراد ثروتمند تمام میشود.
- سهم تورم ناشی از هدفمندی یارانه ها بیشتر از تحریم ها است که البته اثر روانی تحریم ها را نباید نادیده گرفت
- بدلیل عدم کنترل شکاف در بازار ارز، نقدینگی ها به سمت این شکاف سرازیر شد و به همین دلیل افزایش قیمت نرخ ارز با هدفمندی یارانه ها در ارتباط است که البته ضعف مدیریت هم در این زمینه وجود داشت.
- من از رئیس جمهور درخواست می کنم با یک هیئت، از مراکز صنعتی بازدید کنند.
- اصلاحیه قانون هدفمندی یارانه ها برای بهبود اوضاع و شرایط اجرای این قانون بوده که سبب بهبود روند اجرا شده است.
- احمدی نژاد بسیار تلاش می کند تا قانون هدفمندی را در یک گام اجرا کرده و به پایان برساند.
- اجرای فاز دوم می توانست اواخر سال 1390 هم باشد اما در مقطع کنونی این امر به سلاح نیست، همچنین گزارش هایی به ما رسید که دولت می خواهد میزان یارانه نقدی را افزایش دهد.
- دولت در بودجه 91، یک ریال هم برای "هدفمندي يارانهها" در نظر نگرفته بود.
- بازخورد فاز اول هدفندی بدلیل اجرای ناقص اصلامناسب نبود و انتظارات را برآورده نکرد و تنها تقاضا، تورم و ... را به همراه داشت.
- اخیرا رئیس جمهو اعلام کردند که تمایل به اجرای فاز دوم با قیمت گذاری جدید هستند که بدلیل افزایش نرخ ارز، قیمت بنزین، گاز، آب و ... بسیار افزایش می یافت که سبب نابودی صنعت و کشاورزی می شود.
- مرحله دوم را با سقف 66 هزار میلیارد در نظر گرفتیم که قیمت حامل های انرژی حدودا 2 و نیم برایر افزایش می یافت.
- ورود دقیق در قانون گذاری به معنای ورود دقیق در اجرا نیست.ما دست دولت را برای اجرای هدفمندی باز گذاشیم و تنها سقف افزایش قیمت ها را تعیین کردیم که انعطاف پذیر است.
- مجلس در تلاش است تا اجرای فاز دوم را در بودجه 92 بگنجاند.
در ادامه میرتاج الدینی در ارتباط تلفنی حاضر شد و که محور صحبت هایش به شرح زیر است:
- دلیل اصلی دولت برای پرداخت یارانه نقدی، حفظ قدرت خرید مردم بود.
- قانون تنها گام اول را برای دولت تعیین کرده و برای اجرای گام های بعدی تنها متذکر شده که این امر باید در طول پنج سال اجرا شود و تعداد گام ها را تعیین نکرده و ما می توانیم "هدفمندي يارانهها" را در دو گام به اتمام برسانیم.