عبدالله دوم پادشاه اردن روز شنبه از مردم این کشور خواست که در انتخابات پارلمانی ماه آینده شرکت کنند و از مخالفان نیز خواست از تحریم انتخابات که قرار است به تشکیل نخستین دولت منتخب در اردن بینجامد خودداری کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، این انتخابات نخستین انتخاباتی است که از زمان انقلاب های عربی در سال 2010 در این کشور برگزار می شود.

گروه اخوان المسلمین، بزرگترین جنبش مخالفان در اردن گفته است که انتخابات را تحریم خواهد کرد. این جنبش خواستار بازنویسی قانون انتخابات و اصلاح قانون اساسی به نحوی است که اختیارات پادشاه اردن به پارلمان منتقل شود.

 عبدالله دوم در نامه ای سرگشاده که روز شنبه درباره آینده سیاسی این کشور منتشر شد از مردم اردن خواست در انتخابات بیست و سوم ژانویه از سیر کشور به سمت نظام پادشاهی مبتنی بر قانون اساسی حمایت کنند.

وی گفت: اکنون زمان حرکت فعالانه به سمت مقاطع اصلی و عملی در سیر به سمت دمکراسی است. این انتخابات یکی از آن گام های حساس و ایستگاهی در مسیر اصلاحات سیاسی است.
عبدالله دوم در این نامه که اواخر روز شنبه در روزنامه الرای منتشر شد همچنین از مردم اردن خواسته است علیه تحریم و اعتراضاتی که در این کشور جریان دارد موضع بگیرند.

بنا بر این گزارش، وی اعتراضات جاری در این کشور را به عنوان شکستی برای فعالیت های دمکراتیک خوانده است.

دیروز جمعه هزاران اردنی در شش استان از دوازده استان این کشور دست به تظاهرات زدند و خواستار تحریم انتخابات شدند. معترضان انتخابات ماه ژانویه را نمایشی سیاسی نامیدند.

مطابق قانون اساسی فعلی اردن، اختیار نصب و عزل نخست وزیر و نیز انحلال پارلمان در دست شاه این کشور است.

بیش از هزار و پانصد کاندیدا که عمدتا افراد مستقل محافظه کار طرفدار شاه این کشور هستند برای شرکت در انتخابات پارلمانی اردن اعلام آمادگی کرده اند. پارلمان اردن صد و پنجاه کرسی دارد.
برچسب ها: اردن ، پادشاه ، مخالفان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار