رئيس سازمان زندان‌ها گفت: تصویب قانون تعیین سقف 110 سکه مهریه، در کاهش این طیف از زندانیان تاثير ندارد چرا که بسیاری از زندانیان مهریه، به علت کمتر از 110 سکه هم در زندان هستند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران،‌ نشست مشترک رئیس سازمان زندان‌ها و معاون پیشگیری از جرم قوه قضايیه  در زندان اوین برگزار شد. این نشست به منظور همکاری مشترک معاونت پیشگیری و سازمان زندان‌ها در خصوص استفاده از تجربیات و برنامه‌های سازمان زندان‌ها برگزار شد.

  در این نشست برخی از مدیران ارشد سازمان زندان‌ها و معاونت پیشگیری در این نشست حضور داشتند. رئیس سازمان زندانها که در خصوص  پیشگیری از جرم و آسیب شناسی جرایم سخن می گفت از کارشناسی نبودن برخی تصمیمات  در دستگاههای مختلف  و از فرایند قانونگذاری و چرخه  طولانی مدت  تصویب اصلاح  قوانین  انتقاد  کرد.

 وی با اشاره به تصویب قانون تعیین سقف 110 سکه مهریه ، خاطرنشان کرد: این  قانون در کاهش این طیف از زندانیان تاثير ندارد چرا که بسیاری از زندانیان مهریه ، به علت کمتر از 110 سکه هم در زندان هستند.

رئيس سازمان زندان‌ها افزود: در حال حاضر در همین زندان اوین ، زندانی  5 سکه به بالادر زندان داریم که به خاطر مهریه زندانی است.

اسماعیلی تصريح کرد: زندان‌ها زمینه بسیار خوبی برای بررسی علت شناسی و آسیب شناسی جرایم در موضوعات مختلف مثل کلاهبرداری ، تأثیرات  طلاق ، بزهکاری و ... می باشد.

وی در تشریح مزیت اجرای تحقیقات در زندان‌ها گفت: دسترسی آسان به جامعه مورد هدف ، همکاری خوب زندانیان در بحث پژوهش ، جمع آوری اطلاعات درست  و دقیق و ...  از جمله ملاکهای بررسی دقیق آسیب‌های اجتماعی در زندان است.

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: در زندان‌ها برنامه‌های اصلاحی و تربیتی موفق همچون حرفه آموزی ، اشتغال ، مشاوره و روان درمانی ، برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌شود که این اقدامات به منظور جلوگیری از ارتکاب جرم مجدد صورت می‌گیرد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در بحث اشتغال ، کار اجباری نداریم ، چرا که ظرفیت‌های اشتغال جوابگوی  مشارکت داوطلبانه  زندانیان نیست ، البته سازمان هم برای پیشبرد برنامه‌های اصلاحی و تربیتی برای مشارکت زندانیان در این  برنامه‌ها امتیاز قائل است تا زندانیان از این امتیازات استفاده نمایند.

رئیس سازمان زندان‌ها از فرایند قانونگذاری و چرخه  طولانی مدت آن و صدور مجازات زندان محور انتقاد کرد و گفت: بعنوان مثال تخریب اموال در محیط اداری مثل شکستن شیشه میز منتهی به زندان می‌شود در صورتیکه می‌توان با کسر یک سوم حقوق از ورود این فرد به زندان جلوگیری کرد و لذا در این موارد باید قوانین اصلاح شود که برای این کار هم با فرایند قانون گذاري با چرخه طولانی مدت مواجه هستیم .

اسماعیلی در خصوص تفاوت آمار بخشهای مختلف مثل ناجا ، محاکم و سازمان زندان‌ها گفت: اولاً ثبت اطلاعات ریز اولیه باید به درستی انجام شود و دوم اینکه تعاریف مشترکی از مفاهیم  و ملاک‌ها صورت گیرد چرا که بعنوان مثال ملاک سابقه در ناجا ، دستگیری فرد است اما در زندان‌ها محکومیت فرد و زندانی شدن است که هر فردی که دستگیر می‌شود که ممکن است تبرئه شود و به زندان محکوم نشود.

در ادامه حجت الا سلام والمسلمین صدر حسینی معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه بر همکاری مشترک سازمان و معاونت پیشگیری در زمینه‌های مطالعاتی و بهره برداری از برنامه‌های مداخله‌ای سازمان در امر پیشگیری از ارتکاب جرم مجدد تاکید نمود.

 وی افزود: آمار و تحلیل‌های آماری ، انجام تحقیقات و همچنین یافته های تحقیقاتی سازمان در سالهای گذشته می‌تواند  زمینه آغاز همکاری‌ها باشد.
 
معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه بر  ساماندهی بخش تحقیقات ، اصلاح قوانین و ارائه راهکار به محاکم و نقش معاونت پیشگیری در برنامه های اصلاح و باز پروری به عنوان زمینه‌های مشترک همکاری تأکید کرد.

 در این نشست زنجیره‌ای معاون توسعه سازمان زندان‌ها توضیحاتی در خصوص امکانات پژوهشی سازمان و آمارهای تجمیع شده علمی در همه زمینه‌ها مطالبی بیان کرد.

همچنین شمس معاون سلامت و اصلاح و تربیت و سلیمانی مدیرکل زندان‌های تهران در خصوص علت شناسی جرایم در سطح کلان و نحوه برخورد با جرایم از سوی دستگاه‌ها در سال‌های گذشته با رویکرد انتقادی توضیحاتی همراه با ارائه راهکار داد.

بر اساس اين گزارش به نقل از سازمان زندان‌ها، در این نشست بر ایجاد کمیته مشترک همکاری،  یکسان سازی جامع آماری، تدوین نظام نامه آمار جرایم و آسیب‌های اجتماعی از سوی هیأت معاونت پیشگیری ارائه شد که  مسئولین سازمان اعلام آمادگی جهت  همکاری نمودند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار