در کنترل سرطان پیشگیری و غربالگری دو روش قابل توجه بوده و بررسی بیماری سرطان در تمام مراحل به صورت چند تخصصی صورت می گیرد.

دکتر منوچهر دوائی، استاد جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: پیشگیری و غربالگری در برخورد با سرطان بسیار حائز اهمیت بوده تا جایی که حداقل یک سوم سرطان ها با پیشگیری و یک سوم دیگر هم با غربالگری و تشخیص زودرس قابل کنترل هستند.

وی در ادامه گفت: در مورد جراحی های مربوط به سرطان باید به این نکته توجه کرد در صورتی که تشخیص زودرس صورت بگیرد درمان با جراحی های محدودی خاتمه پیدا می کند و احتمال بهبودی عضوی که دچار سرطان شده بدون آسیب دیدن بسیار زیاد می شود ولی متأسفانه اکثراً در کشورهای درحال توسعه تشخیص زودرس به جهات مختلف صورت نمی گیرد که در این صورت برای درمان بیمار به جراحی های وسیعی نیاز خواهد بود.

دکتر دوائی در پاسخ به این سوال که جراحی تا چه اندازه در بهبود سرطان مؤثر است گفت: امروزه بررسی بیماری سرطان از ابتدای تشخیص، درمان و بهبود چند تخصصی بوده و باید علاوه بر جراحی، متخصصین انکولوژی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و تعداد دیگری از متخصصین به صورت تیمی با بیماری برخورد کنند و در واقع بهترین راه برای درمان سرطان این است که بیمار توسط متخصصان مختلف ارزیابی شده و تمام این متخصصین با هم به یک فرمول درمانی برسند بنابراین جراحی به تنهایی در امر بهبود سرطان مؤثر نخواهد بود.

وی افزود: بیماری سرطان در تمام دنیا از جمله کشور ما در حال ازدیاد شیوع بوده و همانند بهمنی در حال فرو ریختن بر سر مردم ما است امیدواریم با پیشگیری، غربالگری و تشخیص زودرس در آینده شاهد کاهش بروز این بیماری در جامعه باشیم./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار