مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: روغن‌های پخت و پز و سالاد نسبت به حرارت حساس هستند و اسیدهای چربی دارند که به حرارت حساس است و نمی‌توان از آن‌ها برای سرخ کردن استفاده کرد. دود و موادی که از این روغن‌ها متصاعد می‌شود، سرطان‌زا است و نشان می‌دهد که روغن اکسیده شده است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، مهنوش صاحبدل در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: مدتی به مردم گفته شد که روغن‌های جامد، مناسب نیستند و پس از آن مصرف این روغن‌ها بسیار کاهش یافت و بیشتر مردم به سمت مصرف روغن‌های مایع رفته‌اند.

وی افزود: روغن‌های مایع دو نوع هستند که یک نوع مخصوص پخت و پز است و نوع دیگر برای غذاهای سرخ کردنی است. ‌بسیاری از مردم مقاومت این روغن‌ها را نمی‌دانند و نابه‌جا از آنها استفاده می‌کنند.

صاحبدل گفت: روغن زیتون و ‌روغن هسته انگور، روغن‌های بسیار مناسبی هستند که بیماری‌ها را کاهش می‌دهند ولی این روغن‌ها نیز باید به اندازه استفاده شوند و در صورت استفاده زیاد چاق‌کننده هستند. این روغن‌ها نیز قابلیت تحمل گرما را ندارند و نباید برای سرخ کردن استفاده شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 3 برنامه حمایتی از سوی مرکز بهداشت خوزستان با گروه هدف برای گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه در حال انجام است که از این تعداد، دو برنامه برای کودکان اجرا می‌شود.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در برنامه‌ای مشترک با کمک کمیته امداد، کودکان دچار سوءتغذیه از سوی مراکز بهداشتی به کمیته امداد معرفی شده و اقلام غذایی در اختیار کودک قرار می‌گیرد. در طرح دیگر نیز که با همکاری سازمان بهزیستی انجام می‌شود، کودکان مهدکودک‌های روستایی هدف هستند و یک وعده غذای گرم در این مهدها توزیع می‌شود.

وی افزود: برای مادران باردار نیز برنامه‌ای با کمک موسسه خیریه بنیاد علوی اجرا می‌شود و مادران نیازمند شناسایی شده و اقلام غذایی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. این برنامه هر دو ماه یک‌بار اجرا می‌شود.
 
منبع : ایسنا
برچسب ها: روغن ، سرخ کردنی ، پخت و پز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.