وزير فرهنگ افغانستان گفت: در زمينه‌هاي مختلف به خصوص آموزش نياز به همياري كشور دوست و برادر خود ايران داريم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، اسحاق صلاحي رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در ديدار با مختوم رحيم، وزير فرهنگ افغانستان كه امروز در سالن كنفرانس سازمان اسناد و كتابخانه ملي صورت گرفت، در ابتدا از حضور وي در كتابخانه ملي تشكر و در ادامه به ساختار سازمان اسناد و كتابخانه ملي اشاره کرد و اظهار داشت: اين سازمان از دو مجموعه آرشيو و كتابخانه ملي كه ساختاري كاملا انحصاري است تشكيل مي‌شود.
 
وي با اشاره به اينكه اين سازمان از نظر كمي و كيفي در منطقه نظير ندارد، ادامه داد: تاكنون از كشورهاي بي‌شماري براي بازديد از كتابخانه ملي آمده‌اند كه بر طبق گفته‌هايشان اين كتابخانه از نظر ارايه خدمات، اقدامات ويژه‌اي را صورت داده است؛ البته ما سعي داريم كه در محيط مجازي نيز بتوانيم با تمامي كشورها ارتباط برقرار كنيم.

 رئيس سازمان اسناد ملي با بيان اينكه تاكنون توانسته‌ايم سي هزار جلد كتاب و 6 ميليون برگ اسكن شده در كتابخانه ملي را ظرف 7 ماه انجام دهيم، تصريح كرد: پيش از 700 ميليون برگ سند و همچنين بيش از 600 برگ سند را در سازمان اسناد اسكن كرده‌ايم لذا بايد گفته شود از دستگاه‌هاي اسكنري بهره برداري كرديم كه ساخت كشور خودمان است.

 صلاحي  به اقدام ديگر اين سازمان مبني بر ايجاد سايت مجازي اشاره كرد و گفت: تمام دوستداران اين فرهنگ و تمدن مي‌توانند از طريق سايت مجازي كه سازمان اسناد فراهم كرده با خدمات اين سازمان آشنا شوند.

رئيس سازمان اسناد ملي  تاكيد كرد: يك برگ سند بدون مجوز حق امحا ندارد مگر اينكه در شورا اسناد به تصويب رسيده باشد لذا مجازات در نظر گرفته شده نيز براي متخلف 6 ماه زنداني و اخراج از دستگاه‌هاي دولتي است.

وي در ادامه بيان كرد: بنده معتقدم رايزني‌هاي سياسي، اقتصادي ضرورت دارد اما فعاليت در حوزه فرهنگي اهميتي دو چندان دارد در نتيجه كشور ايران و افغانستان به دليل وجود يكسري از تشابهات فرهنگي و زباني مي‌توانند از لحاظ فرهنگي تبادلات والايي داشته باشند.

 صلاحي با اشاره به اعلام آمادگي ايران در حمايت از افغنستان در پيشبرد فعاليت‌هاي فرهنگي خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران تمام تلاش خود را مي‌كند تا كشور افغانستان را در زمينه آموزش و بهره برداري از ميراث مكتوب و صيانت از آثار همياري كند.

وزير فرهنگ افغانستان با بيان اينكه كشور ايران در عرصه فرهنگ و علوم به شكوفايي حيرت انگيزي دست يافته است، گفت: كتابخانه ملي ايران به دليل رشد و پيشرفت  نه تنها در منطقه بلكه در كل جهان مايه‌ي افتخار است و خوشحاليم كه تبادلات فرهنگي با كشوري همچون ايران داريم.

وي با اشاره به نابودي آثار مكتوب افغانستان در پي حملات و آتش سوزي‌ها افزود: در افغانستان بر اثر حوادث  در 4 دهه اخير آثار مكتوب  صدمات زيادي ديده اند و نسخه هاي قديمي هم در پي حملات نابود شده‌اند.

رحيم ادامه داد: در طي 10 سال گذشته تلاش كرديم تا حد امكان آرشيو ملي را احيا كنيم كه البته هرچند زايئات صورت گرفته قابل ترميم نيست.

وزير فرهنگ افغانستان با اشاره به همكاري ايران در زمينه فرهنگي با افغانستان خاطر نشان كرد: در زمينه‌هاي مختلف به خصوص آموزش نياز به همياري كشور دوست و برادر خود ايران داريم چرا كه نسل‌هاي آشنا به فرهنگ افغانستان در جنگ و در گيري‌ها از بين رفته‌اند در نتيجه در  آموزش  نسل آينده بايد ايران ما را در آموزش جوانانمان همياري كند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: کتابخانه ، کمی ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار