سال 2013 یا سال توافق با ایران خواهد بود و یا سال جنگ و چون نمی‌تواند سال جنگ باشد، پس حتما سال توافق خواهد بود.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از "ايران هسته‌اي"،یک روزنامه معتبر انگلیسی در تحلیلی تاکید کرد سال 2013 یا سال توافق با ایران خواهد بود و یا سال جنگ و چون نمی تواند سال جنگ باشد، پس حتما سال توافق خواهد بود.

روزنامه فایننشال تایمز در سرمقاله‌ای که روز 8 دی 1391 (28 دسامبر 2012) منتشر شد، نوشت: «اگر 2014 سال وقوع جنگ نباشد، پس بايد 2013 را سال گشايش ديپلماتيك به روي ايران و آمريكاپنداشت».

این روزنامه با بیان اینکه «مهم‌ترين چالش سياست خارجي اوباما در دوره دوم رياست جمهوري اش اين است كه معامله‌اي را با ايران جوش دهد» درباره اسراییل می‌نویسد: «همه جنجال‌های این کشور درباره طرح‌هایش برای حمله به ایران هم تلطیف شده و فروکش کرده است».

این روزنامه سپس درباره دیدگاه دولت اوباما نسبت به ایران نوشته است: «اوباما هم به روشني اين مسئله را تبيين كرده كه آمريكا خواهان درگيرشدن در جنگي ديگر در خاورميانه نيست، البته اگر بتواند مانع از وقوع آن شود».

این روزنامه در ادامه خطوط کلی یک توافق با ایران را این‌گونه تبین کرده است: «طرح كلي معامله بر همگان روشن و تبيين شده است ايران بايد غني‌سازي را متوقف كند و انبار كنوني اورانيوم خود را تبديل به سوخت رآكتور سازد؛ اين سوخت قادر به توليد بمب اتم نيست. ايران همچنين بايد سانتريفيوژهايي را كه در نيروگاه فردو براي غني‌سازي اورانيوم به كارگرفته مي‌شود را متلاشي نمايد. غرب هم در مقابل اين اقدامات ايران، بايد مشوق‌هايي بيش از آنچه كه سال گذشته مطرح كرده بود را به ايران پيشنهاد دهد؛ غرب بايد متعهدشود برخي از جنبه‌هاي تحريم‌هاي نفتي و بانكي عليه ايران را از ميان بردارد و قول دهد كه اگر ايران گام‌هايي فزونتر براي اعتمادسازي بردارد، غرب هم در مقابل امتيازات بيشتري به ايران واگذار نمايد».

این روزنامه سپس تاکید کرده است که مهم‌ترین عاملی که اکنون غرب به آن امید بسته، مسئله انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

فایننشال تایمز نوشته است: «هنوز دو موضوع تعيين كننده ديگر باقي مي‌ماندكه هم براي ايران و هم از جهاتي براي آمريكا حائز اهميت است؛ نخستين رويداد، انتخابات رياست جمهوري ايران در ماه ژوئن سال آينده است كه نتيجه آن كاملا غيرقابل پيش‌بيني است به خصوص اگر اپوزيسيون بتواند سازماندهي موثري براي انتخابات داشته باشد نتيجه هرچه باشد، احتمال بروز اعتراضات و خيزش‌هاي مردمي نظير اتفاقي كه درانتخابات سال 2009 روي داد، مي‌رود».

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار