به گزارش
گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پزشكي قانوني كشور، هر چند بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال 1390، تنها سن 8.2 درصد از جمیت کشور بالاتر از 60 سال بوده است (6 میلیون و 159 هزار نفر سالمند) اما آمارها نشان می دهد بیشتر کسانی که در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند عابر پیاده سالمند بوده اند به طوری که طي هشت ماهه امسال، 39.7 درصد از فوتی های حوادث رانندگی برای عابران پیاده ای اتفاق افتاده است که بالای 60 سال سن داشته اند. به بيان ديگر طي اين هشت ماه سه هزار و 56 عابر در حوادث رانندگي جان باختند كه يكهزار و 214 نفر از آنان افراد بالاي 60 سال هستند.
جمعيت سالمند ايران در عرض 20 سال (1405-1385) 3 برابر می شود این مسئله جایی نگران کننده تر می شود که بر اساس ارزيابيهاي جمعيت شناختي در صورتي كه سن اميد به زندگي در ايران، 75 سال و ميزان رشد جمعيت 1.5 درصد در نظر گرفته شود، جمعيت كشور در سال پايان چشم انداز 20 ساله كشور (سال 1404 شمسی) 107 ميليون نفر خواهد بود كه از اين تعداد 14.7 درصد از جمعيت يعني بيش از 15.5 ميليون نفر را سالمندان تشكيل خواهند داد. به عبارتي ديگر، مي توان گفت جمعيت سالمند در ايران در عرض 20 سال (1405-1385) نزديك به 3 برابر خواهد شد.
این افزایش سن سالمندی در جامعه ایجاب می کند رانندگان در هنگام رانندگی توجه و دقت بیشتری به عابرین پیاده و به خصوص عابرین پیاده سالمند داشته باشند. چرا که سالمندان به علت وجود مشکلات مفصلي اسکلتي و در نتيجه تحرک و عکسالعمل کند نميتوانند خود را در هنگام حوادث رانندگي از مهلکه نجات دهند. از طرف ديگر به علت بيماريهاي مزمن از جمله پوکي استخوان ميزان شکستگي استخوان و در نتيجه بستري در بيمارستان افزايش مييابد که اين خود ريسک مرگ و مير را در سالمندان بالا ميبرد. سالمندان همچنان يکي از گروههاي پرخطر در زمينه حوادث ترافيکي ميباشند که بايد در برنامهريزيهاي دستگاههاي ذيربط به سلامت و ايمني اين گروه سني بيشتر توجه شود.
گفتنی است بر اساس تعریف ها، سن سالمندی در کشورهای در حال توسعه 60 سال و در کشورهای توسعه یافته 65 سال است./ح