پیوند سلول های بنیادی قرنیه چشم جانبازان در مرکز تحقیقات چشم لبافی نژاد باعث موفقیت 80 درصد بهبود دید و کاهش اشک ریزش در این بیماران شده است.

دکتر جوادی، رییس مرکز تحقیقاتی چشم پزشکی لبافی نژاد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مشکلاتی که جانبازان دارند عارضه چشم آنها به صورت کمبود اشک و کمبود سلول های بنیادی و کدورت قرنیه است که اینها علاوه بر کاهش دید از نا آرامی چشم ،اشک ریزش و ترس از نور رنج میبرند . در دنیا هیچ تجربه ای از درمان آنها وجود ندارد .ما در درمان آنها راه های مختلفی را امتحان کردیم که طبق یک تحقیق بر روی 90 نفر از جانبازان و 175 چشم که در عارضه گاز خردل سلول بنیادی چشم آنها صدمه دیده بود عمل پیوند سلول های بنیادی را انجام دادیم .

وی گفت: اوایل از اقوام نزدیک آنها سلول بنیادی را دریافت می کردیم اما الان عمده کار ما از جسد است که از سلول های بنیادی چشم جسد هم می توانیم استفاده کنیم. تعداد زیادی از این بیماران مورد عمل سلول های بنیادی  و همزمان یا جداگانه مورد پیوند قرنیه قرار گرفتند که بعد از 40 ماه پیگیری 80 درصد موارد با موفقیت همراه بود و دید در اکثر موارد بهبود پیدا کردو حتی اشک ریزش کمتر شد که این را در مجله چشم پزشکی داخلی دینا چاپ کردیم و در مجله چشم پزشکی آمریکا نیز به چاپ رساندیم.

بیمه ها از این عمل حمایت کنند

دکتر جوادی افزود:هیچ جای دنیا تجربه ای روی این کار ندارد و فقط پزشکان ایرانی می توانند آن را انجام دهند اما این جاتبازان مشکل بیمه ای دارند زیرا هر کدام تحت پوشش بیمه خاصی هستند و چون این عمل را در لبافی نژاد انجام می دهیم و فقط تامین اجتماعی و خدمات درمانی مورد تایید این بیمارستان است پس نیاز است که آنها را حمایت کنند  ما نباید رابطه پولی با جانبازان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تعداد این جانبازان شاید 200 نفر بیشتر نباشد و بهتر است اینها کارت سبز داشته باشند که در بیمارستان مشکل پذیرش نداشته باشند. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار