رئیس جنبش اسلامی اصلاحات در عربستان سعودی تاکید کرد رژیم آل سعود با اعلام آمارهای جعلی از بودجه این کشور، سالانه میلیاردها دلار از درآمد این کشور را سرقت می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ سعد الفقیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، درباره وضع نامناسب معیشتی بسیاری از شهروندان در عربستان با وجود بودجه هنگفت این کشور گفت: واقعیت آن است که دو بودجه در عربستان وجود دارد. یک بودجه علنی با ارقام هنگفت که به هیچ وجه قابل اعتماد نیست. بودجه دیگر بودجه ای است که با محاسبات حسابداری به دست می آید و البته ارقام آن تقریبی است. به عنوان مثال، آمار رسمی از درآمدهای عربستان در سال گذشته هزار و دویست و سی و نه میلیارد ریال است که حدود هشتصد میلیارد ریال از درآمد واقعی کمتر است. شما حتی با آمارهای شبه دولتی در عربستان هم می توانید این مسئله را ثابت کنید. درآمد واقعی عربستان بیش از دو هزار میلیارد ریال است.

الفقیه افزود: در واقع رژیم عربستان نمی خواهد مردم بدانند که هشتصد میلیارد ریال از همان ابتدا از بودجه سرقت می شود. هیچ کسی نمی تواند سوال کند که این مبلغ در کجا هزینه شده است؟ اگر بتوانیم ثابت کنیم که آمار درآمد اعلام شدهدر بودجه، دروغ است می توان نتیجه گرفت که بقیه آمارها هم دروغ است. بر اساس بودجه رسمی اعتبار بخش آموزش دویست میلیارد ریال است. در حالی که اعتبار بخش آموزش در اردن فقط به حدود شش میلیارد ریال می رسد. این در حالی است که بعضی از دانش آموزان عربستانی برای تحصیل به اردن می روند. سطح آموزشی اردن بهترین سطح در همه کشورهای عربی است. چگونه اردن با بودجه شش میلیارد ریالی در بخش آموزش بهترین سطح آموزشی را دارد، اما عربستان با دویست میلیارد ریال نمی تواند حتی به یک چهارم سطح آموزش در اردن برسد؟

وی خاطر نشان کرد: درآمدهای عربستان از صادرات نفت، گاز و محصولات معدنی نامشخص است. عربستان مقدار زیادی طلا صادر می کند که درآمد آن هم مشخص نیست. همه درآمد این صادرات در اختیار شاهزادگان سعودی قرار می گیرد. در مورد درآمد نفتی هم به ما دروغ می گویند. آنها می گویند درآمد نفتی عربستان حدود هفتصد میلیارد ریال است، اما درآمد واقعی در این بخش بیش از هزار میلیارد ریال است. یک وزیر سعودی یکسال پیش گفته بود شمار کارکنان دولت چهارصد هزار نفر است، اما امسال شمار این کارکنان را یک میلیون نفر اعلام کرد. چگونه شمار کارکنان به یکباره بیش از دو برابر شده است؟ به این علت که آمار درستی در عربستان وجود ندارد، رژیم حاکم به سادگی به مردم دروغ می گوید و ارقام هنگفتی برای پرداخت حقوق به کارکنانی که اصلا وجود ندارند، از بودجه برداشت می شود. مسئولان همه نهادها در عربستان از طرف پادشاه تعیین می شوند، به همین علت در عمل هیچ نهاد نظارتی مستقل در کشور وجود ندارد و همه آنها فقط در حال تمجید عملکرد رژیم هستند.

این مخالف سعودی گفت: متوسط حقوق در بخش دولتی در عربستان ماهانه هفت هزار ریال است که در مجموع سالانه برای همه کارکنان دولتی به نود میلیارد ریال می رسد. این در حالی است که وزارت دارایی عربستان بودجه پرداخت حقوق کارکنان دولتی را صد و نود میلیارد ریال اعلام کرد. فرزندان عبدالعزیز حقوق میلیاردی، نوه های او حقوق چند صد میلیونی و دیگر شاهزادگان حقوق چند ده میلیونی دریافت می کنند. در ارتش عربستان هم هشتاد هزار نیروی فرضی ،در گارد ملی پنجاه هزار نیروی فرضی و در نیروهای وابسته به وزارت کشور پنجاه هزار نیروی فرضی وجود دارد که برای پرداخت حقوق آنها از بودجه برداشت می شود. در بخش آموزش حتی چهل میلیارد ریال از بودجه دویست میلیارد ریالی این بخش هم هزینه نمی شود. بودجه بخش آموزش در ترکیه که جمعیت آن حدود چهار برابر عربستان است به هفتاد میلیارد ریال می رسد.
برچسب ها: عربستان ، سعود ، سرقت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار