هر چه به هسته خورشید نزدیکتر می شویم دما بالا می رود و ماده در هسته خورشید حالت عادی خود را از دست می دهد که به آن هم جوشی هسته ای می گویند.

احسان ابراهیمیان کارشناس مرکز نجوم آوا استار در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران،گفت:هر روز صبح با نور موجودی از خواب بیدار می شویم که شاید آنقدر که در آسمان دیده ایم برایمان تکراری شده است و به ساختار و نحوه حرکت آن نیز هیچ اهمیتی نمی دهیم.

وی افزود: خورشید یکی از همان ستاره های کوچک نورانی آسمان شب است و تنها وقت خورشید با سایر ستارگان ،نزدیکی خورشید به زمین است.

ابراهیمیان نور خورشید را برای ادامه حیات الزامی و ضروری دانست اظهار داشت: غذایی که ما انسان ها مصرف می کنیم یا گوشت است و یا گیاه ، اگر گیاه باشد به صورت مستقیم از خورشید و انرژی خورشیدی استفاده می کند و اگر گوشت باشد آن حیوان نیز از گیاه به عنوان غذا استفاده می کند.

وی تصریح کرد: برخی از دانشمندان معتقدند شهاب شمسی که در زمان انقراض دایناسورها با زمین برخورد کرده به حدی گرد و غبار وارد آسمان کرده است که نور خورشید نتوانسته به زمین برسد و گیاهان کم شده و انرژی حیوانات نیز بسیار کم شده و نسل آن در آخر منقرض شده است.خورشید یک بمب هیدروژنی در حال انفجار است.

ابراهیمیان تاکید کرد: خورشید جنسی از گاز دارد و 75 درصد آن هیدروژن و 25 درصد هلیم در این ستاره زیبا وجود دارد و دمایی حدود 6 هزار درجه سانتی گراد را به خود اختصاص داده است.

وی عنوان کرد: دمای خورشید هر چقدر که از سطح آن به سمت هسته حرکت کنیم بالاتر می رود و در هسته به خاطر دمای بسیار بالا ماده و اتم ها دیگر حالت عادی خود را نداشته و فرآیندی به نام هم جوشی هسته ای که دارای انرژی بالایی است نیز در آن تولید می شود و می توان گفت: در واقع خورشید یک بمب هیدروژنی بسیار قوی است که هر لحظه در حال انفجار می باشد.
در هر ثانیه 4 میلیون تن ماده به انرژی تبدیل می شوند.

ابراهیمیان یادآور شد: در هر ثانیه 4 میلیون تن ماده به انرژی تبدیل می گردد که همین عامل موجب درخشندگی زیاد این ستاره در آسمان شده است به طوری که در زمان تبدیل یک گرم ماده به انرژی می توان برق کل ایران را به مدت یکسان تامین کرد.

وی اظهار داشت: نور و انرژی که ما ساکنان زمین از خورشید برای ادامه حیات دریافت می کنیم حدود یک میلیارد انرژی خورشیدی است که ما دریافت می کنیم با این حال بخش عمده آن به هدر رفته و یا بازتاب می شود و به فضا بی می گردد و تنها بخش کوچکی از آن برای ادامه حیات مورد استفاده قرار می گیرد.

ابراهیمیان افزود: خورشید دقیقا در مرکز منظومه شمسی قرار گرفته و همه سیارات این منظومه به دور خورشید درحال چرخش می باشند و علت چرخش این سیارات جاذبه بالای خورشید است و در واقع 9/98 جرم کل منظومه شمسی را خورشید به خود اختصاص داده است.خورشید در عالم جایگاه خاصی ندارد.

وی اندازه قطر خورشید را حدود 100 برابر قطر زمین دانست و گفت: بزرگی خورشید به حدی است که اگر زمین و ماه در حال چرخش ،آن را در مرکز خورشید قرار دهیم باید به همان میزان فاصله ای را که از زمین به سمت ماه طی می کنیم از ماه به سمت سطح خورشید طی می کنیم تا از خورشید بتوانیم خارج شویم.

ابراهیمیان تصریح کرد: فاصله خورشید از زمین 150 میلیون کیلومتر است اما نور این فاصله زیاد را در8 دقیقه زمان طی می کند یعنی ما هر زمان که به خورشید نگاه می کنیم در حال صد 8 دقیقه قبل آن هستیم.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه خورشید در مرکز منظومه شمسی است و برای ادامه حیات این منظومه ضروری است اما هیچ جایگاه خاصی در عالم و فضا ندارد و به همان اندازه مهم و قابل اهمیت می باشد که سایر ستارگان در عالم اهمیت دارند./ع2
برچسب ها: خورشید ، هسته ، ماه ، منظومه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار