وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: هم اکنون گروه های مواد شوینده که در گروه 3 تا 9 قرار دارند ، ارز مبادلاتی خود را دریافت مي کنند.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت در حاشیه پنجمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران در جمع خبرنگاران، در خصوص وضعیت قیمت گذاری مواد اولیه تولید شوینده ها گفت: چندی قبل در خصوص مواد اولیه تولید مواد شوینده کشور جلسه ای نیز با تولید کنندگان برگزار شد این وضعیت درشرایطی بود که ارز مرجع داده نمی شد و مرکز مبادلات هم کار خود را شروع نکرده بود.

غضنفری ادامه داد : در توافق نامه ای که حوزه تنظیم بازار وزارت صنعت با تولید کنندگان مواد اولیه برگزار کرد ، قرار شد تا آنها مواد اولیه خود را از طریق بازار آزاد تامین کنند و سازمان حمایت هم درقیمت گذاری به آنها کمک کند ، اگر این تصمیم گرفته نمی شد ، شاهد واردات به موقع مواد اولیه به کشور نبودیم و قطعا درزمان حاضر با کمبود پودر شوینده مواجه بودیم.

وی گفت : تولید کنندگان هم پذیرفتند بشرطی که هزینه های آنها در قیمت گذاری محصول لحاظ شود ، مواد اولیه را وارد کنند ، این اتفاق رخ داد و هم اکنون قیمت گذاری براین اساس است که آنها مواد اولیه را آورده اند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت این توضیح را نیز داد که با توجه به اینکه هم اکنون مرکز مبادلات ارزی کار خود را آغاز کرده است ، بنابراین گروه های مواد شوینده که در گروه 3 تا 9 قرار دارند ، ارز مبادلاتی خود را دریافت کنند.

غضنفری درمورد ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی گفت : نحوه واردات خودروهای خارجی به دلیل مسائل ارزی از چندی پیش به دو دسته تقسیم شده به نحوی که با ظرفیت زیر 2500 سی سی در گروه 9 قرار گرفته ، ثبت سفارش آن آزاد است و موتورهای با ظرفیت بالاتر در گروه 10 قرار گرفته اند که ثبت سفارش این گروه ممنوع  است.

وی تصريح کرد : تقسیم بندی خودروها در خصوص تخصیص ارز یا عدم تخصیص آن به تشخیص کارگروه اقتصادی ستاد تدابیر ویژه بوده که از سویی رقابت در بازار حفظ شود و از طرفی ارز به خودروهای لوکس یا بسیار لوکس که کشور نیازی به واردات آنها ندارد ، تعلق نگیرد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره سهم صنعت از فاز دوم هدفمندی و برنامه های پیش بینی شده نیز توضیح داد :جلسات بررسی و مطالعه ستاد هدفمندی مجددا شروع شده و زیر نظر رییس جمهوری نشست ها تشکیل می شود.

وی گفت : به همین دلیل از همه دستگاه های تخصصی همچون وزارت صنعت ، معدن و تجارت خواسته شده تا پس از ارزیابی در خصوص نتایج اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها و کاستی های آن ، بسته های حمایتی مرحله دوم را به گونه ای تدوین کنند که کاستی مرحله اول را نداشته باشد و درعین حال موجب رونق بیشتر اقتصاد شود.

غضنفری  در ادامه با بیان اینکه اگر پتروشیمی ها، فولاد، مس، آلومینیم مواد اولیه صنایع پایین دستی خو د را تامین کنند ، می توانند مازاد تولید خود را صادرات کنند ، افزود: درواقع به دنبال آن هستیم که خطوط پایین دستی دچار تعطیلی نشود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: برای صادرات پتروشیمی یا مواد اولیه تولید نیازی به مصوبه جدید نیست و اگر اسم منع واردات یا محدودیت واردات مطرح شده ، این موضوع برای آن بوده که تولید کنندگان مواد پایه صنعتی مازاد تولید خود را صادر کنند به شرطی که صنایع پایین دستی را در گرسنگی قرار ندهند./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار