"ليلا" ساخته داريوش مهرجويي به عنوان بهترين ملودرام تاريخ سينماي ايران در پانزدهمين جشنواره فيلم فجر نگاه مردم را به خود معطوف كرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، بخش عمده جشنواره پانزدهم را آثار موسوم به فيلم هاي جشنواره اي تصرف كردند كه پرچمدار آن ها فيلم خوب "بچه هاي آسمان" مجيد مجيدي بود كه حتي به فهرست پنج نامزد اسكار بهترين فيلم خارجي نيز ورود و در اين دوره جايزه بهترين فيلم را تصاحب كرد.



در سينماي ايران احمدرضا درويش با فيلم "سرزمين خورشيد" سعي داشت تا موفقيت "كيميا" را تكرار كند كه چندان موفق نشد.
داريوش مهرجويي نيز با فيلم "ليلا" يكي از بهترين ملودرام هاي تاريخ سينماي ايران را از روي داستان معمولي ساخت و به نمايش درآورد با استقبال بي نظير تماشاگران روبرو شد.
نكته ديگر اين دوره عرض اندام سينماي حادثه اي و كم مايه در كنار فيلم هاي جشنواره اي بود كه البته به دليل بي اعتنايي به ‌آن ها، در سال هاي آينده به افول نزديك تر شد.
جشنواره پانزدهم فيلم فجر دوره اي بود كه فيلم هاي جشنواره اي قصد غلبه بر آثار حادثه اي را داشتند و با توجه به آثار نمايش دهنده در اين دوره سرانجام سبب افول اين گونه فيلم ها شد.
برگزيدگان پانزدهمين دوره جشنواره فيلم فجر 1375:
فيلم "بچه هاي آسمان" به كارگرداني مجيد مجيدي در ميان ساير فيلم هاي بخش مسابقه پيروز ميدان بود و جايزه ويژه هيات داوران به فيلم "سرزمين خورشيد" به كارگرداني احمدرضا درويش رسيد.
مجيد مجيدي در اين دوره موفق به كسب دو جايزه بهترين كارگرداني و فيلم نامه شد.








با اهداي ديپلم افتخار به احمد نجفي در فيلم "هتل كارتون" و "توفان شن" و همچنين ليلا حاتمي در فيلم "ليلا" جايزه بهترين بازيگر نقش اول را ابوالفضل پورعرب در فيلم "مردي شبيه باران" و گلچهره سجاديه در فيلم "سرزمين خورشيد" دريافت كردند.
فيلم "سرزمين خورشيد" با دريافت جوايز متعدد توسط محمم آلادپوش، بابك بيات، امير ثباتي، جهانگير ميرشكاري، محسن روزبهاني به ترتيب در زمينه فيلمبرداري، موسيقي طراح صحنه،‌ صدابرداري و جلوه هاي ويژه بيشترين آمار را به خود اختصاص داد.
فيلم "بچه هاي آسمان" نيز در زمينه تدوين جايزه بهترين ها را از طريق حسن حسندوست و ديپلم افتخار بهترين چهره پردازي را كسب كرد.





جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل نيز سهم امين تارخ در فيلم "ماه و خورشيد" و جميله شيخي در فيلم "ليلا" بود و عذرا اسماعيلي در فيلم "نامزدي"، موفق به دريافت ديپلم افتخار شد.
همچنين جايزه بهترين چهره پردازي و بهترين صداگذاري را به ترتيب جلال معيريان در فيلم "توفان شن" و مسعود بهنام و بهمن اردلان در فيلم "براده هاي خورشيد" تصاحب كردند.
جهانگير الماسي، محمد رجبي، نادر طالب زاده،‌ابراهيم فروزش و رسول ملاقلي پور 29 فيلم بلند را در دوره پانزدهم داوري كردند و فيلم هاي ماندگاري را به عنوان برگزيده معرفي كردند./ي2
گزارش از فائزه آقابابايي.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار