مدیرعامل شركت تعاونی فرش دستباف روستایی كاشان از راه اندازی 5 کارگاه تولید فرش دستباف با تار وپودی از رنگهای طبیعی و گیاهی خبر داد.

 

حسین عابدی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت: حدود 80 بافنده به عنوان سهامداران شركت تعاونی فرش دستباف روستایی كاشان در این کارگاهها مشغول هستند.

وی با اشاره به استقبال از این نوع فرشها و طرح توسعه کارگاههای آن افزود: پنج كارگاه فرش دستباف با تولید 80 تخته فرش و اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال در زمینه تولید فرش های گیاهی فعال هستند.

عابدی زمان دو ماهه برای بافت هر فرش 6 متری در این کارگاهها را یادآورشد و گفت: نقشه های ترنج، محراب و شاه عباسی به عنوان طرح های اصیل و قدیمی فرش کاشان از نقاشانی چون کمال الملک، محتشم و آسید رضاخان است که برای بافت این فرشها استفاده می شود.

به گفته وی، برای تهیه تار و پود این فرش ها از پشم و رنگ دانه های گیاهی روناس، پوست گردو، اسپرك، بزغنج، مازو، گندل و سایر رنگ های طبیعی استفاده می شود.

مدیرعامل شركت تعاونی فرش دستباف كاشان تاكید كرد: بافت فرشهای گیاهی علاوه بر مرغوبیت در کیفیت بافت و کمیت قیمت آن مزایای زیادی نسبت به بافت فرش با الیاف شیمیایی دارد بطوریکه هر چه که از عمر فرش دستباف با تار و پود گیاهی بگذرد و استفاده شود شفافیت ،مرغوبیت و زیبایی بیشتری پیدا می کند.

عابدی افزود: فرشهای شیمیایی پس از چند سال استفاده و پا خوردن کهنه می شود اما فرش کهنه گیاهی به خاطر قدرت ماندگاری و آلرژی زا نبودن پس از سالها کارکردن و استفاده ارزش این اثر هنری ملی را افزایش می دهد.

وی مشکل فعلی این کارگاهها را تهیه پشم برای تولید رنگ فرش های دستباف گیاهی و اختلاف قیمت ارزی دانست و گفت: پشم مورد نیاز برای تهیه رنگ قالی بیشتر در استانهای مرزی وجود دارد که میزان بسیار زیادی از آن صادر می شود.

به گفته وی، در حال حاضر این فرشها بر اساس ثبت سفارشات بافته می شود و در بازار داخلی به فروش می رسد که میزان تولید آن بدلیل مشکلات در تهیه مواد اولیه کمتر از سفارشات پذیرفته شده است.

مدیرعامل شركت تعاونی فرش دستباف روستایی كاشان در ادامه تعداد سهامداران این شرکت را 3500 نفر عنوان کرد و گفت: 60 درصد از این تعداد در کارگاه ها و منازل فعال هستند.

عابدی تصریح کرد: تعداد بیمه پردازان از مجموع سهامداران شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی كاشان نیز حدود 700 نفر است.

وی با اشاره به كاهش 30 درصدی فرش دستباف كاشان نسبت به سال گذشته افزود: هم اكنون حدود 10 هزار نفر بافنده فرش دستباف در این شهرستان وجود دارند كه سالیانه 60 هزار متر مربع فرش به ارزش 480 میلیارد ریال تولید می كنند. /ب

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، تولید ، فرش ، دستباف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.