مشاور امور بین‌الملل مجلس با اشاره به سخنراني شب گذشته رئيس‌جمهور سوريه و طرح سه ماده‌اي وي گفت: اگر به رأی مردم سوريه گردن نهاده شود معارضان سوری که خواهان نزاع در این کشور هستند با رفراندوم خلع سلاح خواهند شد و منطق جنگ و خونریزی در این کشور پايان خواهد يافت.

حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های نطق امروز بشار اسد رئیس جمهور سوریه زمان و مکان مناسب این نطق بود.

وی در ادامه با بيان اينكه پخش سخنرانی اسد از تمام شبکه‌های تلويزيوني معتبر دنیا نشانه تأثیر‌گذاری شخصیت رئيس جمهور سوريه است، تصريح كرد: علی رغم آنکه قدرت‌های غربی تلاش مي‌كنند اسد را شخصیتی منزوی در عرصه جهاني نمايش دهند، اما وي در سخنراني ديشب خود نشان دادكه بر شرايط سوريه و مردم اين كشور مسلط بوده و براي حل بحران فعلي اين كشور تلاش مي‌كند.

مشاور امور بین‌الملل رئيس مجلس با اشاره به موقعیت مهم جغرافیایی سوریه به خصوص همسایگی با فلسطین و سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد و اظهار داشت: سوریه هیچ‌گاه خواهان اشغال فلسطین توسط تروریست‌ها نبوده و اجازه چنین امری را نخواهد داد.

شیخ‌الاسلام با اشاره به طرح سه ماده‌ای بشار اسد نيز گفت: اسد اعتقاد دارد سرنوشت مردم سوریه را خود آنان باید تعیین کنند و مخالفان و موافقان با یک سازو‌کار سوری‌_سوري با هم مذاکره و همه مسايل را داخل مرزهاي کشور حل کنند و همه چیز را به عنوان میثاق ملی مطرح کنند.


مشاور امور بین‌الملل مجلس طرح سه ماده‌اي اسد را زمينه‌ساز خلع سلاح معارضین سوری دانست و ادامه داد: اگر به رأی مردم گردن نهاده شود در واقع چند هزار نفر معارض سوری که خواهان نزاع در این کشور هستند  با رفراندوم خلع سلاح خواهند شد و منطق جنگ و خونریزی در این کشور پايان خواهد يافت.

وی با بیان اینکه طرح سه ماده‌ای بشار اسد قرابت زیادی با محورهای طرح 6 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: ‌در طرح 3 ماده‌ای بشار اسد بر قطع کمک‌های مالی از خارج به سوری‌ها تأکید شده است.

شیخ‌الاسلام در پایان طرح اسد را با انقلاب اسلامی داراي قرابت خواند و خاطرنشان کرد: اين طرح همبستگی‌های بسیاری با انقلاب اسلامی دارد چرا كه با اجرای این طرح خشونت‌ها در سوريه متوقف شده و زندانیان سیاسی آزاد مي‌شوند، همچنين خسارت‌هاي وارده به این کشور ترمیم و لطمه‌دیدگان به منزل اصلی خود باز خواهند گشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران "بشار اسد" رئيس‌جمهور سوريه روز گذشته در سخنراني در جمع دولتمردان، صاحبنظران و دانشجويان دانشگاه "دمشق"، راه حل سياسي پايان بحران در اين کشور را چندين مرحله دانست که مرحله اول آن پايبندي کشورهاي مسلح کننده تروريست‌ها به پايان کمک تسليحاتي و مالي خود به گروه‌هاي شبکه نظامي و تکفيري و همچنين پايان تمامي اقدامات تروريستي دانست که براساس آن آوارگان سوري به کشور بازگردند.

اسد همچنين از ايجاد مکانيزمي سخن گفت که براساس آن مرزهاي سوريه امن شود و پس از آن حکمت اين کشور بتواند با تمامي طيف‌هاي سوري وارد مذاکره شده و پس از آن کنفرانس "گفتگوي ملي" در اين کشور منعقد شود.

وي همچنين مرحله دوم طرح خود را آغاز به کار نشستي فراگير براي گفتگو براساس اتحاد سوريه و رد هرگونه مداخله خارجي در امور داخلي اعلام داشت که پس از آن همه پرسي در اين کشور صورت مي‌گيرد و حکومتي برپايه حضور تمامي طيف‌هاي سوري آغاز به کار مي‌کند.

وي همچنين از برگزاري انتخابات پارلماني جديد پس از "همه‌پرسي" قانون اساسي اين کشور خبر داد.

مرحله سوم طرح بشار اسد حاکي از آن است که پس از پايان يافتن اقدامات اخير دولتي جديد براساس قانون اساسي مورد تفاهم همه طيف‌ها تشکيل مي‌شود و سپس نشست عمومي با موضوعيت آشتي ملي برگزار شده و پس از آن تمامي بازداشت‌شدگان با عفو مواجه شده و اقدامات براي بازسازي زيرساخت‌هاي سوريه از سر گرفته مي‌شود.
انتهاي پيام/
برچسب ها: سوریه ، خشونت ، طرح ، ماده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار