، هر روزعطرهای پر زرق و برق و رنگارنگی وارد بازار میشود؛ عطرهایی با رایحههای متفاوت و قیمتهای مختلف.اما انگار دیگر تولیدکنندگان به این حد اکتفا نمیکنند، آنها به دنبال یک چیز نو و یک تحول بزرگ هستند تا جایی که بعضی از خبرگزاریهای بزرگ دنیا خبر از تولید عطر خوراکی دادهاند؛ عطری که بخورید و بعد بدنتان خوشبو شود! شاید عجیب باشد اما گویا در این دنیای هزاررنگ دیگر نباید از هیچ چیز تعجب کرد. اما واقعا عطر از کجا به اینجا رسید؟ اصلا چه شد که انسانها به فکر تولید عطر و توسعه این صنعت افتادند؟ چه کسانی در ساخت این ماده خوشبو نقش داشتند؟ و اصلا عطرها در طی تاریخ چه مسیری را طی کردهاند تا به امروز رسیدهاند؟ اینها همه سؤالاتی است که سعی کردهایم در این گزارش به آنها جواب دهیم.البته در کنار آنها تمام نکات ضروری را که هنگام خرید و استفاده از عطر به آنها نیاز دارید آوردهایم ؛ از روش تشخیص عطر تقلبی و اصلی گرفته تا تفاوت عطرهای مختلف و عطر فصل و... .
چه عطری برای چه کسی؟دقت
در نحوه خرید عطر و ادکلن توسط اشخاص مختلف نشان میدهد که افراد از
شیوههای مختلف و گاهی عجیب و غریبی برای انتخاب عطر و ادکلن مورد نظر خود
استفاده می کنند. مثلا آنهایی که جوانترهستند بیشتر از دوستان و اطرافیان
خود تقلید میکنند و بدون توجه به اینکه رایحه عطر می تواند با نوع پوست
تغییر کند همان محصول را از فروشگاه خریداری میکنند.بیلبوردهای تبلیغاتی و
شیشههای پر زرق و برق محرک خرید بعضی دیگر است، بعضی از افراد مسنتر هم
سعی میکنند به برند خاصی وفادار بمانند یا حتی هستند کسانی که از هرچه
دردسترسشان باشد استفاده میکنند.
اما اصلیترین عوامل انتخاب که به طور ناخودآگاه روی انتخاب افراد تاثیر میگذارد عبارتند از:1.
شخصیت استفاده کننده: بهطور مثال رایحه تند و اسپرت که برای یک جوان
ورزشکار مناسب است نمیتواند برای یک خانم مسن انتخاب مناسبی باشد.
2.
فرهنگ جامعه: در جامعهای که در آن حفظ حریم بین زن و مرد امری متعارف
است، استفاده یک خانم از رایحههای نه چندان مناسب امری غیرقابل قبول است.
3.
جنسیت افراد: اگر یک ادکلن با رایحهای از دسته گلها و شکوفهها که
برازنده یک خانم است توسط یک مرد استفاده شود، صورت خوشی نخواهد داشت.
بوی یك نوع عطر در افراد مختلف متفاوت است
تركیب
شیمیایی بدن، رژیم غذایی و سن اشخاص بر عطری كه به پوست زده میشود، تاثیر
میگذارد. در ضمن، عطر دارای بسیاری از روغنهای اسانسدار است. برخی از
روغنهای اسانسدار تاثیر متفاوتی روی پوست اشخاص میگذارد و احتمال دارد
كه برخی از آنها جذب پوست شود. همین مسئله باعث میشود تا بویی از پوست
متصاعد شده و در نتیجه بوی عطر نیز متفاوت شود.
آیا طریقه استفاده درست از عطر را میدانید؟عطر
را روی قسمتهای نبضدار بدن اسپری كنید، آن هم نه از فاصله خیلی نزدیك.
عطری كه از فاصله نزدیك اسپری شود روی یك نقطه جمع میشود و احتمال اینكه
بوی آن به تلخی بزند زیاد است. مچ دستها، گردن (البته در مواردی ممكن است
باعث ایجاد حساسیت شود) و آرنجها محلهای اصلی اسپری شدن عطر هستند.
دستتان را در فاصله 10 تا 15 سانتیمتری این نقاط بگیرید و به آرامی عطر
را اسپری كنید. در مورد مچ دستان یك نكته را به خاطر داشته باشید؛ بعد از
استفاده از عطر، مچها را به هم نسایید. این كار باعث خراب شدن بوی عطرتان
میشود. بعضیها عطر را تنها روی گردنشان اسپری میكنند اما فقط به گردن
اكتفا نكنید چون بخش زیادی از بوی عطرتان رو به بالا خواهد رفت و كمرنگ
میشود. مچ دستها برای تكمیل این پروژه عالی است!
چگونه عطر تقلبی را از اصل تشخیص دهید
- بیشتر عطرهای اورجینال دارای در سنگین و تقریبا آهنربایی هستند كه
كاملا با خود شیشه چفت میشوند، در نمونه تقلبی در آنها بسیار سبك و شل روی
عطر قرار میگیرد.
- عطرهای ارجینال معمولا از شیشه باكیفیت و شفافی برخوردار هستند كه در
نمونه تقلبی آن شیشه كدر و حتی كمی سبكتر بهنظر میرسد( در بعضی موارد
بهدلیل طراحی فوقالعاده مشابه قابل استناد نیست).
- آخرین مرحله تشخیص و شناسایی عطر اورجینال رایحه خود عطر است كه
درصورت آشنایی خریدار با آن محصول شناسایی آن راحت بوده در غیر این صورت
میتوان ذكر كرد كه عطرهای تقلبی بنا به نداشتن كنترل كیفی و استاندارد
رایحه ثابتی ندارند.
از آغــــــــــاز تا امـــــــــروز عطـــر
باستانشناسان
ظرفهای مخصوص عطر روغنی را كه معطر بود در گورهای مربوط به مصریان پیدا
كردهاند. آنها به نوعی به هنر ساختن عطر دست پیدا كردند اما بعدها این هنر
توسط رومیها و عربها توسعه پیدا كرد، آنها یاد گرفتند چطور باید عطر را
تصفیه كرد. نخستین شكل عطر، بخور بود كه در بینالنهرین كشف شد. در آن
هنگام در مناسك مذهبی، صمغها و چوبهای مختلفی سوزانده میشد، همچنین
چوبها و صمغهای خوشبو را در آب و روغن خیس میکردند و بدن خود را با آن
ماساژ میدادند.
1 قرن قبل از میلاد: پرندگان و حیوانات عطر میزدند
رومیها
عادت داشتند به حیوانات خانگی عطر بزنند بهخصوص سگها و اسبهایشان،
همچنین آنها سعی میكردند با ایدههای خاص و مبتكرانه بال وپر پرندههایشان
را نیز به عطر آغشته كنند تا وقتی آنها در اتاق شروع به پرواز میكنند بوی
خوش از بالهایشان متصاعد شود و همه فضا را خوشبو كند.
قرن 2 میلادی: ابوعلی سینا گلاب را ساخت
در
ایران ابوعلی سینا، نخستین بار فرایند استخراج عصاره از گلها به وسیله
تقطیر را كه امروزه رایجترین روش عطرسازی است انجام داد. او ابتدا این روش
را روی گل سرخ پیاده كرد كه عملا به تولید گلاب منجر شد. قبل از این كشف
بزرگ عطرهای مایع كه مخلوطی از روغنها، پودر گلها و گیاهان خشك شده بود،
وجود داشت.
قرن 14 میلادی: دانش عطرسازی به اروپا آمد
دانش
عطرسازی در قرن چهاردهم با گسترش اسلام به اروپا راه یافت و درنهایت در
سال 1370 میلادی یك مجارستانی، نخستین عطر مدرن را با روغنهای محلول در
الكل به فرمان ملكه (الیزابت) این كشور تولید كرد كه در اروپا با عنوان
Hungary Water شهرت یافت.
قرن 16 میلادی: فرانسه مرکز عطر جهان شد
عطر
وارد انگلستان شد و ملكه الیزابت اول دستور داد كه تمام مكانهای عمومی را
خوشبو كنند. تولید و تصفیه عطر به فرانسه رسید و كم كم این كشور به مركز
عطر جهان اروپا تبدیل شد. از همین جا بود كه مانند امروز از عطر برای از
بین بردن بوی نامطبوع بدن استفاده كردند.
قرن 17 میلادی: دستکش عطردار مسموم
در
آن زمان استفاده از دستكشهای عطردار در فرانسه مرسوم شد. علاوه بر اینها،
عطرسازان در این دوران از همه دانش و مهارتشان استفاده كردند تا سم درست
كنند. یك دوشس فرانسوی در همین ایام با دستكش عطردار مسموم شد و به قتل
رسید، زیرا در این دستكش به جای عطر از سم استفاده شده و پوست او این سم را
جذب كرده بود.
قرن 18 میلادی: یک انقلاب بزرگ در صنعت عطرسازی
با
ساخت ادكلن (Eau de cologne) انقلابی در صنعت عطرسازی به وقوع پیوست.
ادكلن كه در آن زمان تركیبی بود از گیاهان رزماری، نارنج و لیمو موارد
استفاده فراوانی داشت، از آن جمله میتوان به استفاده از آن برای خوشبو
كردن آب حمام، خوشبو كردن نوشیدنیها و شكر بهعنوان شستوشودهنده و
خوشبوكننده دهان، جزئی از مواد سازنده پمادها و... اشاره كرد.
قرن 19 میلادی: استفاده بیش از اندازه ناپلئون از عطر
ناپلئون
عادت داشت هر ماه،60 شیشه از عصاره و اسانس خیلی قوی یاس استفاده كند اما
همسر اول او یعنی «ژوزفین» بیشتر دنبال بویی قویتر یعنی عطر مشك بود. عطر
او به قدری قوی بود كه 5 دهه بعد از مرگش همچنان بوی آن در اتاق خواب
مخصوصش باقی مانده بود. در این زمان دیگر عطر در بین مردم رواج پیدا
كردهبود و حتی انقلاب صنعتی نیز نتوانست بر فروش بسیار عطر تاثیر بگذارد و
آن را از رونق بیندازد.
چرا همه عطرها الكل دارند؟تـركیب
آب و الـكل بهعنوان حلال مواد معطر بهكار میرود. چون الكل فرار است
باعث میشود كه بوی عطر روی پوستتان نمانده و در اثر گرمای پوست شما
متصاعد شود و درنتیجه بوی مطبوع به شامه اطرافیان برسد. بدون وجود الكل در
عطر، شما تنها كسی خواهید بود كه متوجه میشوید عطر زدهاید.
هر عطری برای چه مكانی؟برای
محافل رسمی بهتر است از عطرهای تلخ، گرم، شیرین و تند استفاده كنید. به
عطرهایی كه معمولا بوی شكلات و میوههای تابستانی را میدهند عطرهای «شیرین
و گرم» میگویند و عطرهایی هم كه از اسانس ریشه درختان و ادویههای تند
شرقی درست شدهاند را عطرهای «تلخ» میگویند. غالبا عطرهایی كه در مجالس
دوستانه استفاده میشوند عطرهای «سرد و ترش» هستند و این نامگذاری به دلیل
حس طراوت و آرامشی است كه عطرها منتقل میكنند. عطرهای سرد یك حس خنكی،
شادابی و جوانی را به افراد القا میكنند و همچنین با استشمام عطرهای ترش
یاد مركبات هم میافتید.
در زمستان چه عطری بزنید؟از
آنجا كه در فصل زمستان مولكولهای تركیبات الكلی فرار نبوده و تا حدودی
ساكن و بیحركت هستند، بنابراین معمولا در فصول سرد سال عطرها از ثبات
بیشتری برخوردار خواهند بود. با توجه به آنچه گفته شد بهتر است برای این
فصول از رایحههای ملایم و خنك كه حاوی تركیباتی مانند ادویههای شرقی،
عسل، وانیل، شكلات و قهوه و همچنین عصاره گلها و گیاهان مختلف هستند،
استفاده كنید.
بیشتر عطرهایی كه حاوی این تركیبات هستند نوعی احساس
آرامش، اطمینان و دلگرمی را در افراد ایجاد خواهند كرد. فصل زمستان اغلب
موجب ایجاد نوعی احساس افسردگی در افراد خواهد شد. براساس نتایج به دست
آمده از تحقیقات انجام شده، كمبود ویتامین در افراد مختلف در فصول سرد سال
بهشدت افزایش مییابد، بنابراین با رایحهای كه در محیط اطرافتان رایحه
گرم و دلپذیر ایجاد كند، میتوانید تا حدودی بر این احساس ناخوشایندی كه در
وجود شما بهوجود آمده است، غلبه كنید.
سا 1950 عطرهای مردانه ساخته شد
در همین دوران تولیدكنندههای عطر سراغ تولید عطرهای مردانه رفتند مثل ادكلنها و افترشیوها.
سال 1985: رستورانها استفاده از این عطر را ممنوع کردند
«كریستین
دیور» یكی از معروفترین عطرهای خود را به نام «Poision» وارد بازار كرد؛
عطری كه در تبلیغات آن گفته میشد كه احساسات عشق و نفرت را توامان در فرد
زنده میكند. این عطر دارای رایحه گلهاست و آنقدر عطر و بوی قوی دارد(حدود
37 درصد) كه برخی از رستورانهای نیویورك ورود آن را ممنوع كرده بودند،
زیرا بوی غذاها را تحتتاثیر خود قرار میداد و نمیگذاشت كه بوهای مطبوع
غذا در فضای رستوران بپیچد.
سال 1990: حس تازگی وارد عطرسازی شد
در
این دهه عطرسازان، مواداولیه جدیدی را در عطرها استفاده كردند موادی كه حس
تازگی را به عطرها تزریق میكنند. آنها سعی میكردند از مواد طبیعی بیشتر
استفاده كنند تا جایی كه بتوانند حس فضاهای طبیعی را القا كنند. مثلا
رایحههایی به كار برند كه انعكاسی از اقیانوس و هوای پاك باشد. یكی از
پیشگامان در این عرصه شركت «كالوین كلین» بود كه سراغ تولید چنین عطرهایی
رفت.
سال 1997: سال عطرهای زنانه
سال
۱۹۹۷ سالى براى عطرهاى زنانه بود. در همان سالها بسیارى از زنان چه خانه
دار و چه شاغل، خواستار اثبات شخصیتى مستقل از مردان بودند. عطرهاى معروفى
مانند عطر «فیفت اونیو» توسط «الیزابت اردن» و عطر ۲۱۲ توسط كارولین هررا
در سال ۱۹۹۷ به بازارهاى جهان معرفى شدند. زنان دهه ۹۰ تفاوتهاى زیادى با
زنان دهههاى قبل از خود داشتند. آنها تبدیل به انسانهایى بسیار پیچیده،
مرموز و مستقل شده بودند و از اینرو عطرهاى كلاسیك دیگر توجه آنها را جلب
نمیكرد. همین امر صنعت عطرسازى را تبدیل به صنعتى آمیخته با روانشناسى و
جامعهشناسى كرد.
و سرانجام؛ تولید عطــــر خوراكی در ســــال 2012
به
نوشته روزنامه « گاردین»آبنباتهایی تولید شدهاست كه پس از خوردن آن
رایحه خوشبویی از تمام منفذهای پوست بدن متصاعد میشود. هر دانه از این
آبنباتها كه از اوایل سال آینده در ایالاتمتحده وارد بازار خواهند شد،
میتوانند بدن یك انسان بالغ ۶۰ كیلویی را بهمدت 6ساعت در عطر گل رز
بپوشانند.
شركت آمریكایی سازنده این آبنباتهای عطرافشان میگوید،
خوردن آن كاملا بیضرر است و روش تاثیرگذاری آن بر بدن دقیقا شبیه سیر است.
این آبنباتها نیز مثل گیاه سیر تركیبی دارند كه بدن انسان به راحتی
میتواند آنها را تجزیه كند و به همین دلیل بوی نهفته در این تركیبها از
طریق منافذ پوست متصاعد میشود.
ماده اصلی موجود در این آبنباتها
«گرانیول» نام دارد كه الكل اشباعشده مایع و معطر و یك تركیب طبیعی است كه
در گیاهانی شبیه گل رز، بنفشه و وانیل یافت میشود. با مكیدن و خوردن این
آبنباتها كه در ضمن حاوی شكر نیستند، ظاهرا بدن ما به یك بطری عطرافشان
بدل میشود.
منبع: سيب سبز