برخي از تغييرات مغز در هنگام تولد با خطر وقوع آلزايمر و ديگر بيماري‌هاي رواني مرتبط است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا، به نقل از نشريه قشر مغز، محققان دانشكده پزشكي دانشگاه كاروليناي شمالي با بررسي DNA‌ 272 نوزاد كه در زمان كوتاهي پس از تولد تحت اسكن ام‌آر‌آي قرار گرفتند و ارزيابي 10 تغيير مشكوك در 7 ژن كه با وضعيت ساختار مغزي در بزرگسالان مرتبط است دريافتند ژن‌هاي دخيل در وقوع آلزايمر و ديگر بيماري‌هاي رواني با تغييرات مغز در زمان تولد مرتبط هستند.

براساس اين گزارش محققان افزودند: اين ژن‌ها علاوه بر آلزايمر در وقوع بيماري‌هايي نظير اسكيزوفرني، اختلال دوقطبي، اوتيسم، اختلال اضطراب و افسردگي همچنين دخيل هستند كه در اين ميان رشد مغز قبل از تولد جنين و در دوران بارداري نيز ممكن است نفوذ بسيار مهمي بر خطر وقوع بيماري‌هاي رواني پس از آن در زندگي آينده داشته باشد.

نتايج حاصل از اين گزارش با بررسي دو مدل به نام rs821616‌ و rs6675281‌ در ژن DISC1‌ ضمن اين كه نشان داد مدل rs821616‌ در مغز نوزاد بسيار شبيه مغز بزرگسالان مبتلا به اين نوع است نشان داد كه شباهتي بين مغز نوزادان و مغز بزرگسالان در نوع rs6675281‌ وجود ندارد.

به گفته محققان براي برخي پلي‌مورفيسم‌ها از جمله تنوع در ژن APOE‌ كه با وقوع بيماري آلزايمر مرتبط است به نظر مي‌رسد تغييرات مغزي در نوزادان به تغييرات مغزي در بزرگسالان مبتلا به انواع مشابه بسيار شبيه باشد كه اين امر مي‌تواند از طريق مداخله زودهنگام در افراد در معرض خطر از وقوع اين بيماري جلوگيري كند.

البته شايان ذكر است كه طبق اين يافته‌ها تغييرات مغز نيز مي‌تواند با انواع اين ژن‌ها در هنگام تولد ارتباطي نداشته باشد اما بعدها در زندگي آينده و شايد در دوران بلوغ توسعه يابد./ع2

برچسب ها: آلزایمر ، مغز ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار