مديرکل روابط عمومي سازمان بورس اوراق بهادار تهران با بيان اينکه سامانه اينترنتي تالار مجازي بورس ايران به نشاني www.irvex.ir فعال است ، گفت: نسل دوم تالار مجازي هم در آينده اي نزديک با خدمات مشاوره اي و تخصصي متنوع تر و ظرفيت بالاي کاربري بيشتر راه اندازي خواهد شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،سعيد مستشار در مصاحبه با راديو اقتصاد افزود: فرهنگ سازي سهام داري در اولويت سازمان بورس قرار دارد و از رسانه ملي اعم از ديداري و شنيداري براي اين کار استفاده مي کنيم.

وي گفت: يکي از برنامه هاي جديد استفاده از ظرفيت شبکه تلويزيوني "بازار" است که نقش مهمي در گسترش دانش عمومي و فرهنگ ساده سهامداري براي شهروندان دارد.
 
مستشار گفت: برنامه آموزشي الف، ب، بورس که در 52 قسمت 10 دقيقه‌اي و با مشارکت سازمان بورس و اوراق بهادار و شبکه بازار توليد شده است، ساعت 19:20 دقيقه هر روز، از شبکه بازار پخش مي‌شود. 
 
 وي افزود: در اين مجموعه برنامه، مفاهيمي مانند تاريخچه پيدايش بورس در جهان و ايران، جايگاه بورس در اقتصاد، مزاياي سرمايه‌گذاري در بورس براي سرمايه‌گذاران و سرمايه‌پذيران، مفاهيم ريسک و بازده در بازار سرمايه، انواع ريسک‌هاي سرمايه‌گذاري، اطلاعات و نقش آن در بازار سرمايه، فرآيند و روش‌هاي سرمايه‌گذاري در بورس، معرفي انواع ابزارهاي قابل معامله در بورس (شامل سهام، اوراق اجاره، اوراق مشارکت، قراردادهاي آتي)، انواع نهادهاي مالي (مانند صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي مشاور سرمايه‌گذاري، شرکت‌هاي سبدگردان و...)، اصطلاحات و مفاهيم رايج در بورس، مباحث حقوقي مرتبط با فعاليت در بازار سرمايه و ساير اطلاعات موردنياز افراد علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري در بورس، به زبان ساده آموزش داده مي‌شود.

در هر يک از برنامه‌ها، همچنين يک کتاب آموزشي پيرامون بورس، به بينندگان معرفي مي‌گردد.

برنامه تلويزيوني الف، ب، بورس که با همکاري سازمان بورس و اوراق بهادار کشور تهيه شده است، هر روز از 19:20 دقيقه، از شبکه بازار پخش مي‌شود. اين برنامه همچنين در طول روز، دو نوبت ساعت 7:20حدود صبـح و حدود 14:30بعدازظهر بازپخش مي‌شود.

مدير روابط عمومي و امور بين الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به برنامه گسترده براي حضور در رسانه ملي اعم از ديداري و شنيداري گفت : هدف همه اين برنامه ها ارائه اطلاعات دقيق و شفاف و افزايش دانش شهروندان درباره عملکرد بازار سرمايه و حضور موفق و هوشمندانه در بورس هاي کشور است تا بتوانند با تصميم گيري همراه با دقت و شناخت، رفتار سهامداري خود را تقويت کنند.

وي افزود: سايت هاي متعددي براي اين منظور راه اندازي شده است که مهمترين آنها سايت هاي سنا ، کدال و بورس تهران است.

وي گفت: آموزش هاي بورس هم شامل دو بخش عمومي و تخصصي است و در بخش آموزش هاي عمومي مفاهيم و شيوه هاي سهامداري با زبان بسيار ساده توضيح داده مي شود و راه اندازي تالاهاي منطقه اي هم به اين کار کمک مي کند.

مستشار افزود : انتشارات بورس با محصولات آموزشي و نمايشي براي رده هاي سني کودکان تا بزرگسالان خدمات رساني مي کند و بسته کامل آموزشي و فرهنگ سازي سهامداري داريم همراه با 70 انيميشن و 100 عنوان نمايش ساده و همچنين تالار مجازي.

مدير روابط عمومي و امور بين الملل سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : در تالارهاي مجازي www.irvex.ir بازار سرمايه شبيه سازي شده است و شهروندان مي توانند رايگان عضو شوند و سهامداري را با اعتباري مجازي که در اختيار مي گيرند ، تمرين کنند  و قرار است نسل دوم تالار مجاري هم فعال شود.

مستشار گفت: بورس ، بازاري همراه با سطوح مختلف ريسک است از حضور بدون ريسک در بخش اوراق اجاره (صکوک) و صندوق هاي سرمايه گذاري تا سرمايه گذاري در بخش هاي پر ريسک.
مستشار به شهروندان و علاقه مندان به سهامداري و سرمايه گذاري در بورس کشور توصيه کرد: حتما با آگاهي و شناخت وارد شوند ، با افراد حرفه اي مشورت کنند، براي نخستين حضور از ظرفيت صندوق هاي سرمايه گذاري استفاده کنند، نگاه بلند مدت داشته باشند، فقط با اطلاعات صحيح و دقيق تصميم گيري کنند، تحت تاثير هيجان قرار نگيرند.

وي با بيان اينکه در حال حاضر، روزانه تعداد قابل توجهي از علاقه مندان به آموزش بورس، بصورت رايگان به عضويت سامانه اينترنتي تالار مجازي بورس (www.irvex.ir) در مي ايند و از خدمات اين تالار استفاده مي کنند، افزود: با برنامـه ريزي صورت گرفته و افزودن قابليت هاي جديد به اين سامانه، تا پايان سال رشد قابل توجهي را در تعداد کاربران تالار مجازي بورس شاهد خواهيم بود.
مدير روابط عمومي و امور بين الملل سازمان بورس اظهار داشت : تالار مجازي بورس، دغدغه سرمايه گذاران تازه وارد را درخصوص نگراني از ريسک سرمايه گذاري در بورس برطرف مي کند و با شبيه سازي بورس، به آنها از نزديک اين امکان را مي دهد با شرايط و اصول سرمايه گذاري در بورس آشنا شوند و بدون متحمل شدن ريسک و صرف پول، سرمايه گذاري در اين بازار را در فضاي مجازي تجربه کنند.

مستشار در ادامه با بيان اينکه نسخه فعلي تالار مجازي نيز در مقايسه با نسخه ابتدايي آن، از قابليت هاي بسيار بالاتري برخوردار است، افزود: در حال حاضر، علاقه مندان به سرمايه گذاري در بورس ازطريق تالار مجازي، مي توانند علاوه بر کسب تجربه سرمايه گذاري در سهام، اغلب اطلاعات موردنياز خود ازجمله نمودار نوسان قيمت سهام در بازه هاي مورد نظر، اطلاعيه هاي مرتبط با سهام (منتشر شده در سامانه کدال)، پيغام هاي ناظر بازار، اطلاعات مربوط به نمادهاي متوقف، سوابق کليه خريد و فروش ها و بسياري از اطلاعات ديگر را مشاهده کنند.

وي گفت : تالار مجازي بورس ايران علاوه بر آنکه سامانه اي براي آموزش بورس به سرمايه گذاران غيرحرفه اي به شمار مي رود، به تدريج به سامانه جامع براي پاسخگويي به اطلاعات مورد نياز درخصوص بازار سرمايه نيز تبديل خواهد شد و کاربران تالار مي توانند بدون نياز به مراجعه به ساير سايت هاي اطلاع رساني بازار سرمايه، اغلب نيازهاي اطلاعاتي خود را ازطريق تالار مجازي تأمين کنند.

مستشار افزود : فاز توسعه اي تالار مجازي نيز با هدف تکميل قابليت هاي اين تالار، تا پايان سال جاري، کامل خواهد شد.

مدير روابط عمومي و امور بين الملل سازمان بورس به سازوکارهاي تشويقي براي کاربران تالار مجازي اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، افرادي که در رقابت هاي سرمايه گذاري تعريف شده در تالار مجازي، بيشترين بازدهي را کسب کنند، براي خريد سهام به عنوان جايزه، به کارگزاران بورس معرفي مي شوند و بزودي به کاربراني که بيشترين فعاليت را در تالار مجازي داشته اند نيز به قيد قرعه، جوايزي اهدا خواهد شد.

وي اظهار داشت : تاکنون نيز حدود 20 نفر از برندگان تالار مجازي، جوايزي در قالب سهام اهدا شده است.

مستشار به برنامه سازمان بورس و اوراق بهادار براي توسعه تالار مجازي بورس اشاره کرد و گفت: تالار مجازي بورس به يکي از محوري ترين ابزارهاي آموزش سرمايه گذاري در بورس در کشور تبديل خواهد شد و علاوه بر ارتقاي چشمگير قابليت هاي فني اين سامانه، برنامه هاي گسترده براي معرفي آن به عموم جامعه اجرا خواهد شد.

وي جامعه مخاطبان هدف تالار مجازي بورس را ميليوني دانست و گفت: هر فردي از افراد جامعه که پس اندازي براي سرمايه گذاري داشته باشد، مي تواند مخاطب تالار مجازي بورس باشد ورسيدن به کاربران ميليوني، البته در بازه زماني مشخص و تعريف شده و پس از فراهم شدن زيرساخت هاي لازم، دور از دسترس نيست.

هدف از راه اندازي اين سامانه، شبيه سازي فضاي واقعي بورس با هدف آموزش سرمايه گذاري در اين بازار است./عب
برچسب ها: بورس ، اقتصاد ، سهام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار