يک شرکت پيمانکار امنيتي در آمريکا که به دست داشتن در شکنجه زندانيان در عراق به ويژه در زندان ابوغريب متهم شده است، براي رفع اين اتهام قبول کرد پنج ميليون و دويست و هشتاد هزار دلار بپردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري آلمان ، 72 زنداني در زندانهاي مختلف عراق از جمله ابوغريب، شرکت امنيتي انگليتي Engility را به دست داشتن در شکنجه در اين زندانها متهم کرده اند. 
توافق شرکت انگليتي براي پرداخت اين مبلغ در واقع نخستين پرداخت علني يک پيمانکار امنيتي در آمريکا به علت شکنجه زندانيان در عراق است. 
شرکت انگليتي اين مسئله را ماه نوامبر در گزارش مالي خود به سازمان بازرسي بازارهاي بورس و اوراق بهادار اعلام کرده و در گزارش خود آورده است اين مبلغ را ماه اکتبر پرداخت کرده است. 
شاکيان اين پرونده، شرکت امنيتي انگليتي را که در مقر آن در ويرجينيا قرار دارد به دست داشتن در شکنجه آنها متهم کرده اند. اين شرکت که ارائه کننده خدمات ترجمه و بازجويي از زندانيان است، همچنين متهم شده دستور شکنجه زندانيان را صادر و وقوع اين جرم را ناديده گرفته است. 
طي سالهاي 2003 و 2004 ميلادي زندانيان عراقي به ويژه در زندان ابوغريب مورد شکنجه هاي گسترده بدني، رواني و حتي جنسي قرار گرفتند. 
انتشار تصاوير شکنجه و تحقير زندانيان سال 2004 ميلادي در اينترنت منتشر و موجب جنجالهاي گسترده بين المللي شد. 
شرکت کاکي اينترنشنال ديگر پيمانکار امنيتي که به ارتش آمريکا در عراق و به ويژه در زندان ابوغريب خدمات ترجمه ارائه کرده است، با اتهاماتي مشابه روبرو است و انتظار مي رود فرايند محاکمه آن امسال برگزار شود. 
 هيچيک از اين پيمانکاران با اتهامات جنايي روبرو نيستند اما نظاميان آمريکايي که به طور مستقيم اين شکنجه ها را انجام داده بودند، پيش از اين توسط دادگاه محاکمه شده و محکوميت زندان را سپري کرده اند.
گفتني است شکايت از شرکت امنيتي انگليتي، در واقع برضد شرکت تايتن مطرح شده بود که درسال 2005 ميلادي  پس از خريد شرکت مخابرات ال 3 نام خود را به انگليتي تغيير داد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار