نوآم چامسکي سياستمدار، فيلسوف و زبان شناس برجسته آمريکايي در گفتگوي اختصاصي با راديو صداي روسيه نظرخود را در مورد موضوعات مهمي چون قانون ماگنيتسکي، وخامت روابط روسيه و آمريکا، استقرار موشکهاي ناتو، و تصميمات دادگاه لاهه و ساير موضوعات بيان کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از صداي روسيه، وي درخصوص قانون ماگنيتسکي و مشکلاتي که در روابط مسکو و واشنگتن ايجاد شده چنين اظهار نظر کرده که بهترين و صحيح ترين واکنش روسيه به قانون ماگنيتسکي مي توانست تنظيم فهرستي به منظور ممنوع کردن سفر آمريکاييهاي متهم به نقض حقوق بشر به اين کشور و مسدود کردن حسابهاي مالي آنها باشد و شخص باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا بايد در راس اين فهرست قرار مي گرفت چون وي اصلي ترين ناقض حقوق بشر است و کمپين قتلها در سراسر جهان توسط وي اداره مي شود. ولي اگر روسيه اين کار را انجام مي داد افکار عمومي از آغاز جنگ هسته اي سخن مي گفت و اين چيزي است که بايد از آن اجتناب ورزيد. آمريکا خواهان رعايت حقوق بشر است هرچند خودش اين حقوق را نقض مي کند و حوادث اخير نوار غزه و کل جهان تاييدي براين گفته است. آمريکا محموله هاي عظيم سلاح در اختيار عربستان سعودي قرار مي دهد که به عنوان يکي از اصلي ترين ناقضان حقوق بشر شهرت دارد. به همين دليل تنظيم فهرست متقابل از سوي روسيه پاسخ درستي بوده است. 

پرسش بعدي از نوآم چامسکي اين بوده که آيا قانون ماگنيتسکي پيامدهايي براي روابط روسيه و آمريکا به همراه خواهد داشت يا فقط روي کاغذ مي ماند؟

به گفته وي همه چيز به اين بستگي خواهد داشت که اين قانون به چه صورت به کار گرفته شود. ازيک سو اگراين قانون يک ژست سمبليک درنظرگرفته شود هيچ پيامدي دربرنخواهد داشت. از سوي ديگراگر بر سياست تاثير بگذارد پيامدهاي جدي به همراه خواهد داشت. اگرخود آمريکاييها متوجه شده بودند که حقوق بشر را نقض مي کنند اين قانون را تصويب نمي کردند. ولي بدبختي اينجاست که آنها به اين مساله پي نبرده اند و رسانه هاي کشور اشاره اي به اين مساله نمي کنند. مثلا اگرکسي درگفتگو با روزنامه نيويورک تايمز باراک اوباما را ناقض حقوق بشر بنامد هيچ کس حرف او را درک نمي کند چون نمي دانند درجهان چه رخ مي دهد. 

نظر نوآم چامسکي درمورد دور دوم رياست جمهوري باراک اوباما و تاثير آن براي روسيه به ويژه با توجه به تمايل آمريکا به استقرار سپردفاع ضد موشکي در اروپا به اين صورت است که پيش ازهرچيز بايد درنظرگرفت که به عقيده تحليلگران نظامي و کارشناسان سياسي اين سامانه پيش ازهر چيز سلاحي براي وارد کردن ضربه نخست است. حتي اگردفاع ضد موشکي ايجاد شود کارآيي آن زيرسوال است چون در هر حال نمي تواند ضربه نخست را دفع کند و فقط براي جلوگيري از پاسخ متقابل به کار خواهد رفت که استقرار آن را در مرزهاي روسيه به عنوان سلاحي براي ضربه نخست توجيه مي کند. روسيه متوجه اين مساله هست و آمريکاييها مي دانند که روسيه از اين موضوع خبر دارد. البته مسلم است که برنامه استقرار اين سامانه در مرزهاي روسيه يک اقدام تحريک آميزاست. اگر روسيه تجهيزات ضد موشکي خود رادر کانادا و مرز با آمريکا مستقر مي کرد واشنگتن با آن اعلام جنگ مي کرد بدون اين که به بررسي مساله بپردازد. اوباما برنامه استقرار سامانه ضد موشکي پيشنهادي بوش را به طور ريشه اي اصلاح کرده ولي بسياري از کارشناسان روسي استقرار اين تجهيزات را در نزديکي مرزهاي کشورشان تهديدي براي آن به شمار مي آورند. اين همان کاري است که خود آمريکاييها هم درچنين شرايطي انجام مي دادند. اوباما در زماني که ميکروفن ها روشن بوده اند نجوا کنان وعده داده که در اين زمينه انعطاف پذيرتر باشد و اين مساله را درآمريکا دائما به وي يادآوري مي کنند. در نتيجه بعيد است که وي به اين وعده عمل کند.  
 
اين سياستمدار آمريکايي در پاسخ به اين پرسش که روابط روسيه و آمريکا در آينده به چه صورت خواهد بود؟ يادآور شده که روسيه مشکلات داخلي فراواني دارد و مشخص نيست که چگونه از عهده حل آنها برخواهد آمد. مناقشه در روابط مسکو و واشنگتن به اندازه مناقشه در روابط آمريکا و چين شديد نيست. چين پس از ژاپن بزرگترين وام دهنده به آمريکا است و آمريکا و اروپا بزرگترين مصرف کنندگان کالاهاي چيني به شمار مي روند. درحالي که چنين روابطي با روسيه وجود ندارد و آمريکا فقط به واسطه منابع انرژي با روسيه ارتباط دارد. درنتيجه روابط متفاوت هستند.  
 
خبرنگار راديو صداي روسيه در ادامه از چامسکي خواسته عقيده خود را در مورد اوضاع سوريه، استقرار موشکهاي ناتو در مرز ترکيه با اين کشور و آينده اوضاع اين منطقه بيان کند. به گفته کارشناس آمريکايي کسي نمي تواند اوضاع را پيش بيني کند. اوضاع اين کشور هر روز وخيم تر مي شود. اوضاع سوريه به کابوسي شباهت دارد که هيچ خروجي ندارد. پيشنهادهاي مختلفي براي حل و فصل مناقشه مطرح مي شود. در دوبلين تلاش ديگري براي يافتن راه حل اين مشکل به کار گرفته شد و اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب به منظور بررسي راههاي احتمالي خروج از بحران با نمايندگان روسيه و آمريکا ديدار کرد. پيشنهادهاي مختلفي براي حل و فصل بحران داده شده و به عنوان نمونه نيکلاس نوي محقق برجسته آمريکايي در زمينه مسائل خاور ميانه به تازگي پيشنهاد تقسيم سوريه را مطرح کرده که براساس آن مناطق همجوار دمشق تحت رهبري اسد باقي بماند و بقيه مناطق در اختيار شورشيان قرار بگيرد. ولي اين روند خيلي طولاني است. در عين حال هنوز هيچ پيشنهاد معقولانه اي مطرح نشده است. يک مشکل ديگرافزايش خطر استفاده از سلاح شيميايي است.  
 
خبرنگار راديو سپس نظر کارشناس آمريکايي را درمورد دادگاه بين المللي لاهه جويا شده است که ابتدا دو ژنرال کروات متهم به قتل صربها در سالهاي نود را تبرئه و چند روز بعد از راموش خاراديناي رهبر سابق باندهاي مسلح آلباني تبارهاي کوزوو رفع اتهام کرده است. 

به گفته چامسکي درابتدا نمي شد دادگاه لاهه را جدي گرفت. اگربه اوضاع کوزوو برگرديم درآن زمان لوئيز آربور دادستان دادگاه لاهه بودکه درپاسخ به درخواست تحقيقت درمورد اقدامات ناتو اعلام کرد اقدامات اين سازمان جزء حيطه قانوني دادگاه نيست. حقيقت درهمين جاست. ابتدا دادگاه بين المللي را نمي شد جدي گرفت و همه تصميمات آن به راحتي قابل پيش بيني بود. به عنوان نمونه تلاشهايي براي آغاز تحقيقات درمورد جنايات سخت صورت گرفته توسط ارتش آزادي کوزوو از جمله تجارت اعضاي بدن انسان صورت گرفت ولي بعد هيچ پرونده بررسي نشد و همه بسته شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار