حسين هاشمي گفت: آلودگی‌های ایجاد شده در بخش حمل و نقل صرفا به دلیل بالا بودن تعداد خودروها بوده و ربطی به بنزین توليدي ندارد.

حسين هاشمي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با رد آلوگی بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها، عامل آلودگی هوا را فعالیت صنایع و نیروگاه‌های حاشیه شهرها و افزایش مصرف سوخت مایع در این واحدهای صنعتی در فصل زمستان عنوان کرده بود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بخشی از دلایل وقوع آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها مربوط به فعالیت صنایع است، اظهار داشت: در فصل زمستان با افزایش مصارف گاز توسط بخش خانگی، استفاده از سوخت مایع همچون نفت کوره و گازوئیل در صنایع و کارخانه‌های تولیدی افزایش می‌یابد.
 
هاشمي با اعلام اینکه آلودگی‌های ایجاد شده در بخش حمل و نقل هم صرفا به دلیل بالا بودن تعداد خودروها بوده و ربطی به بنزین آلوده ندارد.

مدير صنايع خودرويي ستاد حمل و نقل سوخت کشور، با تاکيد براينکه کشور از نظر تعداد ناوگان حمل ونقل رتبه نخست و از نظر تعداد جايگاه رتبه سوم را دارد افزود: در سال 84 حدود 100 هزار خودرو دوگانه سوز داشتيم که در حال حاضر 3 ميليون و 300 هزار خودرو شده است.

هاشمي با اشاره به اينکه مشکلي در تامين تجهيزات داخلي نداريم گفت:  در کشور ما سالانه توان تبديل يک ميليون خودرو دوگانه سوز فراهم شده است.

وي با تاکيد براينکه تعداد خودروها در کشور متناسب با جايگاههاي سوخت نيست خاطر نشان کرد: تنها مشکل تامين زمين براي احداث جايگاهها است که بايد شهرداري در اين خصوص کمک کند.

مدير صنايع خودرويي ستاد حمل و نقل سوخت کشور اضافه کرد: توليد بنزين يورو 4 و 5 در کشور نشان از اقتدار دانش ايراني همچنين خنثي سازي تحريم کشورهاي بيگانه است در همين راستا فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی افزایش استفاده از گاز طبیعی فشرده، سی‌ان‌جی، در خودروهای ایرانی پرداخته و نوشته است، این تلاش تهران را در تسهیل فشارهای ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه واردات بنزین یاری کرده است.

ایران استفاده از سی‌ان‌جی در خودروها را از حدود 10 پیش آغاز و تلاش کرده است تا در توسعه ذخایر عظیم  گازی خود که دارای جایگاه دوم در جهان است، سرمایه‌گذاری کند. شبکه گسترده توزیع گاز ایران به بیش از 80 درصد از جمعیت 75 میلیونی این کشور خدمات ارائه می‌دهد.

دولت نيز به منظور تسریع این برنامه و زیرسازی اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها در مورد انرژی، 3 میلیارد دلار به این برنامه اختصاص داد.

تعداد خودروهای دوگانه‌سوز در ایران از 1500 دستگاه در سال 2006 به 2 میلیون و 95 هزار دستگاه در سال جاری و جایگاه‌های ارائه‌دهنده سی‌ان‌جی نیز از 60 جایگاه به 2 هزار جایگاه افزایش یافته است.

انجمن جهانی خودروهای گازسوز، مشتمل بر بیش از 300 شرکت و سازمان، اعلام کرد: درحال حاضر، ایران بالاتر از پاکستان، آرژانتین، برزیل و هند، در رده نخست کشورهای جهان از لحاظ تعداد خودروهای گازسوز قرار دارد.

به نوشته این گزارش، دولت ایران اعلام کرده است، در نظر دارد تا استفاده از سی‌ان‌جی را توسعه دهد، چراکه این سوخت کمتر از بنزین به محیط زیست آسیب می‌رساند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار