"موج مرده" ابراهیم حاتمی کیا با داشتن حواشي و اختلافات بسیار در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر طوفان در این دوره به پا کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ جشنواره دوره نوزدهم با رقابت 23 فیلم و برپایی بزرگداشت رخشان بنی اعتماد، داریوش ارجمند و حسن حسن‌دوست و هم چنین حضور بهرام بیضایی پس از سال ها آغاز شد.

مجتبی راعی، جواد طوسی، فرامرز قربیا ، مرحوم رسول ملا قلی پور، تورج منصوری، سید ضیاء هاشمی و محمد رضا هنرمند جزء هیئت داوران این دوره بودند.

"محمد مهدی عسگر پور" دبیری دوره بیستم جشنواره فیلم فجر را بر عهده گرفت و در کنار او جمشید ارجمند، بابک بیات، پرویز پرستویی، کیومرث پور احمد، نعمت حقیقی و مجید مجیدی و هارون يشایایی داوری 24 فیلم ایرانی و 21 اثر بین الملل را پذیرفتند.

 در این دوره هفت بزرگداشت به عنوان" طراحان صحنه دورتر از آب" برای امیر ثباتی، ملک جهان خراعی، ایرج رامین فر، محسن شاه ابراهیم، حسن فارسی، عبدالحمید قدیریان و مجید میر فخرایی و همچنین 3 بزرگداشت دیگر با عنوان " آیینه های روبرو" برای کیانوش عیاری، گلچهره سجادیه و پرویز پرستویی برگزار شد.



جشنواره نوزدهم دوره ای بود که سیاست ها به صورت تماشاگر پسند در فیلم ها مطرح می شد، به طوری که فیلم هایی چون " پارتی" به کارگردانی سامان مقدم و " نیمه پنهان" ساخته تهمینه میلانی به نوعی سیاست های شعاری را بیان کردند. بخشی دیگر از جشنواره را نیز فیلم های جوان پسند از جمله " آبی" به کارگردانی حمید لبخنده و " دختری به نام تندر"به کارگردانی حمید رضا آشتیانی پور پر کرده بودند البته این دو فیلم را باید در زمره فیلم های ضعیف این دوره دانست.


 فیلم های عشق و عاشقی سراغ مجیدی هم آمد و دراین میان بهرام بیضایی بود که با فیلم " سگ کشی" سر و صدای زیادی را بلند کرد و توانست نظر تماشاگران را با طرح مسائل اجتماعی و سیاسی به خود  جلب کند.


رضا میر کریمی نیز از آن دست کارگردانانی بود که با فیلم " زیر نور ماه" و موضوع زندگی یک طلبه نگاه منتقدان را به خود جلب کرد.


مهجور مانده این دوره همایون اسعدیان برای فیلم " آخر بازی" بود که تنها دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را کسب کرد اما  کارگردان، فیلم خود را قابل قبول می دانست.

از حاشیه های این دوره جشنواره می توان به اختلاف ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کننده فیلم " موج مرده" اشاره کرد که در جلسه ی مطبوعاتی حاتمی کیا نگاتیوهای بریده شده را به دلیل اعتراض به سانسورهای فیلم توسط تهیه کننده به معرض نمایش گذاشت و از کج فهمی ها و یکسونگری ها گله کرد.


برگزیدگان نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر 1379: " باران " به کارگردانی مجید مجیدی به عنوان بهترین فیلم و کارگردانی شناخته شد همچنین بهرام بیضایی نیز جایزه بهترین فیلم نامه " سگ کشی" را دریافت کرد، حسین عابدینی برای فیلم " باران" و ثریا قاسمی برای فیلم " مارال" جایزه بهترین بازیگر نقش اول و داریوش ارجمند برای فیلم " سگ کشی" و ماهایا پطروسیان برای فیلم " هفت پرده" جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را دریافت کردند.


فیلم " سگ کشی" در 2 بخش فیلمبرداری و طراح صحنه توسط اصغر رفیعی جم و ایرج رامین فر موفق به کسب جایزه شد و همچنین فیلم " باران" در 3 بخش موسیقی توسط احمد پژمان، صداگذاری حمید رضا دلپاک و صدابرداری توسط یداله نجفی جز بهترین ها جایزه بهترین تدوین به محمد رضا موييني برای فیلم " پارتی"، بهترین طراحی دکور به عبدالحمید قدیریان برای فیلم " مریم مقدس" و بهترین چهره پردازی به عبداله اسکندری برای فیلم " مسافر ری" تعلق گرفت.


گزارش از : فائزه آقابابايي

برچسب ها: جشنواره ، فیلم فجر ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار