یکی از اصولی که باید در زندگی زناشویی مورد توجه قرار دارد، اصل رعایت آداب و جاذبه­ها است. نوع پوشش زن و مرد در کنار یکدیگر، پیرایش و نظافت و نوع رعایت آداب معاشرت، باید به گونه­ای باشد که برای همسر دل­نشین باشد، و موجب آزار و دل­سردی وی نگردد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ هم اندیشی دینی در جدیدترین نوشته خود آورده است:

یکی از اصولی که باید در زندگی زناشویی مورد توجه قرار دارد، اصل رعایت آداب و جاذبه­ها است. نوع پوشش زن و مرد در کنار یکدیگر، پیرایش و نظافت و نوع رعایت آداب معاشرت، باید به گونه­ای باشد که برای همسر دل­نشین باشد، و موجب آزار و دل­سردی وی نگردد.

پیراستگی ظاهری و نوع پوشش لباس، از مصادیق این اصل به شمار می­روند. زن و شوهر از جاذبه­ی ظاهری لازم برای طرف مقابل خود بهره­مند هستند، منتهی به شرطی که جاذبه­های خدادادی خود را به نمایش بگذارند. آراستگی زن و شوهر در مقابل یکدیگر، موجب ایجاد محبت و صمیمت بیشتر در بین آن­ها، و نیز عامل تقویت استحکام در بنیان خانواده می­گردد. رسول اکرم (صلی­الله­علیه­وآله): «اگر زن خود را برای شوهرش نمی­آراست، بی­گمان در دل او جای نمی­گرفت».[1] آن حضرت در روایت دیگری می­فرماید: «مرد در برابر همسرش، همان وظیفه­ای را دارد که زن در برابر او دارد؛ یعنی خود را برای او بیاراید، همچنان که زنش، خود را برای او می­آراید؛ ولی نباید به گناه بیفتد».[2] نکته­ای که در این روایت قابل توجه است این است که آراستگی برای همسر نباید به گونه­ای باشد که، شأن اجتماعی انسان را زیر سؤال ببرد و یا این­که موجب مفسده و گناه شود. ممکن است مردی از همسرش توقّع داشته باشد تا با کم گذاشتن از حجاب اسلامی، زیبایی خود را در معرض نمایش نامحرم قرار دهد! و ممکن است خانمی از شوهرش بخواهد تا با پوشیدن لباس­­های غیر متعارف و جِلف در جامعه حضور پیدا کند، و نیز ممکن است به بهانه­ی آراستگی سر و صورت از او در خواست نماید تا محاسنش را کنار بگذارد و صورت خود را بتراشد!  

سعی کنید در انتخاب نوع لباس، ـ خصوصا لباس­هایی که در خانه می­پوشید ـ سلیقه و خواست همسر خود را هم مدّ نظر قرار دهید. در این مسأله تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد. هر کدام از آن­ها دوست دارند همسر خود را زیبا و دل­نشین ببینند و دوست دارند همسر خود را پاسخ­گوی نیازهای عاطفی خویش ببینند. شکل ظاهری لباس، جنس و رنگ آن، باید به گونه­ای باشد که جلوه­های زیبای شما را به همسر نشان دهد و پاسخ­گوی نیازهای وی باشد. سلیقه و خواست منطقی همسر خود را مدّ نظر قرار دهید و در خانه اصرار نداشته باشید تا لزوما مطابق با سلیقه­­ی خود لباس بپوشید و اعتنایی به سلیقه­ی همسر نکنید! ممکن است همسر شما از دید روانی رنگ خاصی را دوست نداشته باشد و نسبت به رنگ خاصی انس و علاقه داشته باشد. همچنین ممکن است همسرتان به هر دلیلی دوست داشته باشد، شما را در لباس خاصی ببیند و از دیدن شما لذت ببرد. در تلاش باشید تا با پافشاری بی­مورد در سلیقه­ی شخصی خود، درخواست همسرتان را روی زمین نگذارید.   

ممکن است شما تا پیش از این در خانواده­ای رشد کرده باشید که پدر و مادر اعتنایی به جلوه­های ظاهری خود نمی­کردند و آراستگی را پیشه­ی خود نمی­کردند. در این صورت مراقب باشید تا در دام سنت­های نادرست گرفتار نشوید و در تلاش باشید تا با شکستن سنت­های نادرست، آراستگی مقبولی برای همسر خود داشته باشید.

امام کاظم (علیه­السلام) می­فرماید: «آراسته بودن مرد برای زن، از عواملی است که بر پاکدامنی زن می­افزاید».[3] برخی از فسادهای اخلاقی که همچون آتشی خانمان­سوز بر دامن خانواده­ها می­افتد، به خاطر توجه نکردن به این اصل مهم و رها کردن پیراستگی ظاهری است. سعی کنید به موقع حمام بروید، عرق­های بدن را شستشو دهید و لباس­های آغشته به عرق را تعویض کنید، تا حق همسر خود را ادا کرده باشید. ممکن است قوّه­ی شامّه­ی شما ضعیف باشد، و یا این­که به بوی عرق خود عادت کرده باشید، اما همسر شما این­گونه نیست. لذا به خاطر او هم که شده، زیر پوش و دیگر لباس­های آغشته به عرق را تعویض کنید، و در اوّلین فرصت ممکن بدن خود را شستشو دهید.

رسول خدا (صلی­الله­علیه­وآله) می­فرماید: «لباس­های خود را بشویید، موهایتان را اصلاح کنید، مسواک بزنید، خود را آراسته کنید، و نظافت کنید؛ چرا که بنی اسرائیل این کارها را نمی­کردند در نتیجه زنانشان به زنا افتادند». [4] این روایت و امثال آن، تنها در خصوص آقایان نیست و شامل خانم­ها هم می­باشد. آقایانی هم هستند که به خاطر بی­دقتی خانم خود در رعایت نظافت شخصی و پیراستگی، در گناه و  معصیت گرفتار شده­اند.

توجه: بوی عرق برخی از مردم آن­چنان تند و بد بو است که کمتر کسی می­تواند، آن را تحمل نماید. این افراد باید به پزشک متخصص «قلب و عروق» و یا متخصص «داخلی» مراجعه کنند، تا با تجویز دارو، مشکل آن­ها را حل کنند.

مدائنی می­گوید نزد امام رضا (علیه­السلام) رفتم. دیدم که ایشان خضاب کرده است. گفتم قربانت شوم خضاب کردید؟! فرمود: «آری! خضاب کردن پاداش دارد. آیا نمی­دانید که سر و وضع مرتب داشتن، بر پاکدامنی زنان می­افزاید؟! آیا تو دوست داری که وقتی با سر و وضع نامرتب نزد همسرت می­روی، او را نیز مانند خودت ببینی؟». گفتم: نه. فرمود: «او نیز همین طور است».[5] توجه  داشته باشید که در این روایت، خضاب موضوعیتی ندارد، آن­چه موضوعیت دارد آراستگی مرد در مقابل همسر خود است؛ به گونه­ای که برای همسرش جذاب باشد.  

استفاده از بوی خوش و مطبوع هم وظیفه­ای است که زن و مرد باید از آن غافل نباشند. امیرالمؤمنین (علیه­السلام) می­فرماید: «زن مسلمان باید خود را برای شوهرش خوش­بو سازد».[6]

 

توجه به تغییرات ظاهری همسر هم از وظایف زن و شوهر به شمار می­آید. وقتی خانم ساعتی وقت می­گذارد، خود را زینت می­کند، لباس زیبایی می­پوشد و آن­گاه در انتظار ورود همسرش می­نشیدند، مرد هم وظیفه دارد تا به زحمات خانم پاسخ گوید و با تحسین قیافه­ی همسر، به میل خودنمایی او پاسخ گوید. بی­توجهی برخی از آقایان در ابراز لطف و محبت به خانم، و نادیده گرفتن زحمت­های وی در آرایش و پیراستگی، موجب می­شود تا خانم دل­گیر و سرخورده شود و حتی ممکن است از ادامه­ی این کار صرف­نظر نماید. روی همین حساب سعی کنید کوچکترین تغییرات ظاهری همسرتان را مد نظر قرار دهید و با بازگو کردن آن، همسرتان را در توجه به پیراستگی ترغیب نمایید. این مسأله در مورد خانم­ها هم مصداق دارد. وقتی آقا سر و صورت خود را پیرایش می­کند، و یا این­که لباس زیبایی می­پوشد، خانم با بی­اعتنایی از کنار آن نگذرد و ضمن تعریف از تغییرات چهره­ی مرد، او را در ادامه­ی این کار ترغیب نماید.

توجه: برخی از آقایان و خانم­ها که پیراستگی خود را ترک می­کنند، دلیل کار خود را بی­اعتنایی طرف در مقابل در برابر زینت­های آن­ها معرفی می­کنند.    

خانمی که گرفتار ارتباط با نامحرم شده بود، مشکل زندگی خود این­گونه مطرح می­کرد: همسرم توجهی به ظاهر و قیافه­ی من ندارد. حتی گاهی اوقات می­شنوم که از ظاهر من اظهار ناخشنودی هم می­کند! من خانم هستم و دوست دارم برای شوهرم جذاب باشم و وقتی می­بینم همسرم اعتنایی به ظاهرم ندارد، احساس سرشکستگی و بی ارزشی می­کنم. وقتی به خودم می­رسم و سعی می­کنم به نوعی زیبایی خود را به شوهرم نشان دهم، یا با بی اعتنایی از کنارم عبور می­کند، و یا این­که این کارم را نشان از فریب­کاری و دغل­بازی می­بیند!!! در چنین احوالی بود که در دام مرد شیادی افتادم. این مرد بر خلاف شوهرم از ظاهرم تعریف و تمجید می­کرد و مرا خانم جذابی می­دانست! همین شد که فریب خوردم و در بی­راهه افتادم.

درست است که این خانم هم گناه بزرگی انجام داده و چنین مسائلی نمی­تواند توجیهی برای زشتی کارش باشد، اما در عین حال از نقش شوهر او هم نباید غافل بود و یقینا شوهر او هم شریکی برای آلودگی­های وی محسوب می­شود و در پیشگاه خداوند گناه کار خواهد بود.     

 توجه به زدودن موهای زائد هم از دیگر مصادیق این اصل به شمار می­رود و در روایات هم تأکید خاصی روی آن شده است. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.