به گزارش
خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام "سید حمید روحانی" رئیس بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی در جلسه هفتگی انصار حزب الله که عصر امروز به مناسبت سالگرد شهادت نواب صفوی و فداییان اسلام برگزار شد، اظهار داشت: در اسلام یک سلسله احکام مسلم و تغییرناپذیر داریم، مانند نمازهای یومیه، روزه، حج و غیره؛ اما یک سری مسایل مستحدثه است که شرایط زمان و مکان در آن نقش مهمی دارد و باب اجتهاد در آن باز است؛ لذا در بسیاری از مسایل باید پیرو ولی فقیه،مرجع تقلید و مجتهد بود و خودسرانه نمیتوان عمل کرد.
وی افزود: کسانی که آگاه به مسایل زمان و مکان نیستند حتی اگر ظاهرا عالم و مجتهد باشند به بیراهه میروند، مانند زمانی که روحانیون به کلمه تقیه چسبیده بودند، زیرا آگاه به زمان و مکان نبودند، اما همانطور که امام خمینی(ره) در سال 42 فرمودند به دلیل خطر نابودی احکام اسلام و در خطر قرار گرفتن اساس دین، همان تقیهي واجب، حرام است و معنا ندارد؛ لذا گاهی اوقات حرام واجب میشود و واجب حرام.
روحانی تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) تاکید کردند که ممکن است شخصی مجتهد باشد اما آگاه به زمان نباشد و نتواند رسالت خود را به درستی انجام دهد و طبق حدیث، کسی که عالم به زمان باشد شبهات بر او هجوم نمیآوَرد، بنابراین بسیاری از مشکلاتی که در جامعه از سوی برخی روحانیون به وجود آمد به این دلیل بود که آگاه و عالم به زمان نبودند.
وی يادآور شد: من در نوجوانی این سوال برایم مطرح شد که مردم آگاه به وظایف اسلامی در مقابل رژیم تا به دندان مسلح شاه چه میتوانند بکنند؛ لذا در سال 45 که از ایران فرار کرده و به نجف رفتم از امام(ره) این سوال را پرسیدم که ایشان فرمودند ارتش با ما است.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی گفت: در سال 56 که نهضت فراگیر شد و انقلاب اسلامی پدید آمد دیدیم که بدنه ارتش اعم از نیروی زمینی و هوایی به مردم پیوستند و شاه به یکباره دید که هیچ چیز ندارد، لذا در آنجا تازه فهمیدیم که امام چه میفرمودند. امام از روز اول نهضت، برنامهریزی کرده و راه پیروزی انقلاب را ترسیم کرده بودند.
روحانی اظهار داشت: در زمانی که اعضای منافقین در نجف خدمت امام(ره) آمدند ایشان به آنها فرمودند که دست به کارهای تروریستی نزنید که تنها خود را نابود میکنید و دیدیم که گروههای مجاهدین و چریکهای فدایی خلق راه به جایی نبردند.
وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) که با ترور مخالف بود در شرایط زمانی و مکانی متفاوتی حکم اعدام سلمان رشدی را صادر کرد. ایشان در زمانی حرکت مسلحانه در ایران را تایید نمیکرد اما به دلیل تفاوت داشتن شرایط زمانی و مکانی از حرکت مسلحانه در فلسطین حمایت کرد.
روحانی با اشاره به اینکه حضرت مسلم سفیر امام حسین(ع) نیز دست به ترور نزد، گفت: وقتی ابن زیاد به منزل حضرت هانی آمد حضرت مسلم با وجود اینکه میتوانست ابن زیاد را به قتل برساند این کار را نکرد زیرا در صورت باب شدن این مساله که مهمان در منزل میزبان امنیت نداشته باشد دیگر هیچ کس به کسی اعتماد نمیکرد.
وی تصریح کرد: به جز خود امام خمینی(ره) هیچ کس درک نمیکرد که میتوان بدون دست بردن به اسلحه، شاه را سرنگون کرد، زیرا فرمودند که در این صورت امنیت سلب شده و هرج و مرج پیش میآید و مردم بیگناه در درگیریها کشته میشوند؛ لذا شرایط زمان و مکان مهم است.
روحانی درباره پیروی شهید نواب صفوی از اصل ولایت فقیه گفت: با وجود اینکه حکم احمد کسروی به دلیل اهانت به ائمه اطهار و بزرگان دین روشن بود، اما نواب بدون گرفتن مجوز از علما و مراجع کاری نمیکرد لذا در نجف با آیتالله خویی و در ایران با آیت الله سید محمد تقی خوانساری از علمای مجاهدی که در مبارزه با انگلیسیها در نجف به اسارت در آمده بود و به هند برده شده و بعد از آزادی به قم آمده بود ارتباط داشت؛ بنابراین آیت الله خوانساری که بسیار عالم، دانا، آگاه و بینا بودند از نواب صفوی پشتیبانی کرده و نواب از ایشان کمک گرفت.
وی افزود: نواب صفوی بعد از اینکه از نجف به ایران آمد بدون مقدمه به سراغ اعدام انقلابي کسروی نرفت و به او پیشنهاد داد که در جمع صاحبنظران و یا صاحبنظران اسلامی بحث کنند و بحثها در روزنامهها چاپ شود تا عالمان و مردم قضاوت کنند، اما کسروی قبول نکرد؛
لذا نواب او را رها نکرد تا اینکه در چهارراه سرچشمه، کسروی عصایش را برای حمله کشید و نواب فهمید که کسروی هیچ منطقی را قبول نداشته و عقدههای خود را به جامعه القا میکند. بنابراین نواب پیرو اصل ولایت فقیه بود و خودسرانه کاری انجام نمیداد.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی در مورد نقش نواب در بیداری اسلامی حوزههای علمیه و مجامع مذهبی گفت: من وقتی وارد حوزه علمیه شدم از کارهای نواب خبری نداشتم و از هماتاقی خود نورالله طباطبایی نژاد که برادرش حاج حسین طباطبایینژاد نسبت به فداییان اسلام سمپاتی داشت از کارهای نواب و حقانیت او باخبر شدم؛ لذا همیشه عکس او را به همراه خود داشتم و کتاب معروف و اعلامیه او را تهیه کردم در حالی که رژیم شاه به شدت روی اندیشههای نواب حساس بود و این کارها حکم اعدام داشت.
وی افزود: یک بار در زمانی که دستگیر شده بودم سرهنگ پرتو رئیس شهربانی قم به من گفت که "وقتی طرز عمامه گذاشتن پریشان تو را دیدم به یاد نواب افتادم؛ نواب صفوی سید لاغری بود و مثل حالا نبود".
روحانی تصریح کرد: وقتی نهضت امام خمینی(ره) شروع شد همین فداییان اسلام بودند که پای کار آمدند، نواب اندیشه سیاسی و فرهنگی حوزه علمیه را متحول کرد و وقتی با طلبههایی که نواب را درک میکردند صحبت میکردیم از فقدان او افسوس میخوردند؛ آنها به سختی برای فداییان اسلام، مراسم سالگرد میگرفتند و رژیم شاه بسیار روی این مساله حساس بود؛ لذا نواب در بیداری روحانیت و حوزههای علمیه نقش به سزایی ایفا کرد.
وی اظهار داشت: راه نواب حماسهای جاودان است، زیرا راه نواب راه فردی نبود و امام خمینی(ره) با حکم اعدام سلمان رشدی ثابت کرد که در هر زمانی ممکن است ایجاب کند که این راه انجام گیردۀ اگر این راه در بسیاری کشورهای شناخته شده بود این همه توهینهایی که به پیامبر اسلام(ص) شده، صورت نمیگرفت و دشمن این قدر به مقدسات اسلامی گستاخی نمیکرد.
روحانی در پاسخ به سوالات حاضران در جلسه درباره برخی از مسایل مطرح شده مبنی بر اظهارات او در مورد برخی ابهامات ترور "هاشمی رفسنجانی" در اوایل انقلاب گفت: این شایعات رسانههای بیگانه بود که از قول من اعلام کردند که قضیه ترور هاشمی مساله خانوادگی بوده و این دروغها را از قول من پخش کردند در حالی که آن قضیه کاملا روشن بود و قاتل آن را نیز دستگیر و اعدام کردند.
وی درباره برخی از اظهارات مطرح شده مبنی بر درخواست یک خانم از امام خمینی(ره) در لبنان در مورد جمع کردن کتابهای سید حمید روحانی اظهار داشت: این کارها به این دلیل بود که من در کتاب خود از شهید "محمد منتظری" به عنوان یک قهرمان تجلیل کرده بودم. وی که در سوریه بسیار به او ظلم کردند و رنج و مصیبت زیادی دیده بود یک قهرمان واقعی بود؛ لذا یک خانمی را از لبنان به نجف فرستاده بودند که به امام بگوید که کتاب روحانی به خاطر فلان مطلبی که از حضور یک کلفت صحبت کرده بود باید جمع شود.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر نواب در شرایط امروز بود چگونه عمل میکرد، گفت: اگر من این را میدانستم خودم همانگونه عمل میکردم و اگر نواب امروز بود خودش بهتر عمل میکرد.
وی درباره واجب بودن عملیات استشهادی اظهار داشت: به این سوال باید مرجع تقلید و رهبرمان جواب دهند و باید در کارهایمان سعی کنیم که از ایشان الهام بگیریم. اگر به درستی پیرو رهبری بوده و اصل ولایت فقیه را پاس بداریم سعادت دنیا و آخرت در آن است.
روحاني افزود: امام خمینی(ره) تا سال 41 نهضت را آغاز نکرد در حالی که شاه هنوز قدرت زیادی نداشت و پیروان فداییان اسلام در صحنه بودند، اما در زمانی که شاه به مانند امپراتوری بود و حتی "اللهیار صالح" از جبهه ملی گفته بود که آخوندها نمیدانند چه زمانی به صحنه بیایند و در این شرایط هر کسی نابود میشود، امام خمینی(ره) نهضت خود را آغاز کرد.
وی در مورد پیروی از ولي فقيه زمان گفت: تا وقتی حضرت آیتالله بروجردی(ره) زعامت شیعه را داشتند امام خمینی(ره) به خود اجازه ندادند بر خلاف ایشان قدمی بردارند، البته در منزل آیت الله بروجردی بحث میکردند، اما اجازه نمیدادند کسی جلوتر از ایشان قدم بردارد تا زمانی که تحول در ولایت پدید آمد و امام خمینی(ره) نهضت اسلامی را آغاز کردند.
* اسلام ايراني، طرحي در خدمت دشمنرئیس بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: امروز نباید از مسیر رهبری دور شویم، زیرا بیش از هر زمانی عناصر مرموزی که قدرتطلبی و شهوتطلبی آنها را کور و کر کرده در راه انقلاب حتی به اسم امام و ولایت فقیه و دفاع از رهبری انحراف ایجاد میکنند و با شیوههای مرموزانه حرکت میکنند. در این 30 سال بسیاری سعی کردند که در مقابل رهبری بايستند اما با شکست مواجه شدند و دشمن دریافت که خون و گوشت ملت با ولایت عجین شده است؛ لذا با شیوهای دیگر که در ظاهر، تمجید فراوان از امام و رهبری است، اما در باطن به گونهاي ديگر است، عمل کردند.
روحانی افزود: اولین نکتهای که این افراد مطرح کردند اسلام ایرانی بود که بزرگترین خیانتی بود که بهانه را به دست دشمنانی مانند رژیم آل سعود و صهیونیستها دادند که گفته بودند اسلام در ایران ربطی به پیامبر خدا محمد(ص) ندارد، لذا وقتی اسلام ایرانی را از زبان رئیس جمهور شنیدند، بَهبَه و چَهچَه کردند و این طرحی در خدمت دشمن بود.
رئیس بنیاد تاريخ پژوهی انقلاب اسلامی با بیان اینکه طرح اسلام ایرانی برای مقابله با اسلام راستین و ناب محمدی بود، گفت: این بر خلاف نص صریح امام خمینی(ره) بود و امام فرموده بودند که اسلام به عرب، ترک، کرد و غیره اختصاص ندارد. مسلمین باید هشیار باشند و تحت تاثیر این تبلیغات واقع نشوند.
* بعید نیست که طراحان اسلام ایرانی امام زمان ایرانی نیز بسازندوی تصریح کرد: کسانی که برای تشکیل حکومت مادامالعمر از اسلام راستین ناامید بودند، تصمیمي گرفتند مبني بر اينکه باید دین اسلام را منحرف کرد، بنابراین به رهبری و ولایت پشت کردند و دم زدن آنها از امام زمان(عج) نیز همین طور است و بعید نیست که طراحان اسلام ایرانی امام زمان ایرانی نیز بسازند.
روحانی اظهار داشت: نقشه آنها این بوده که اسلام راستین و ناب محمدی(ص) را کنار بزنند تا به مقام و قدرت و شهوتهای خود دست یابند؛ لذا باید در برابر آنها هشیار بود و با حضور در صحنه، دست رد بر سینه آنها و نامحرمان زد.
وی افزود: مساله ظرفیت مهم است. کسانی که سابقه انقلابی ندارند به یکباره مردم به آنها رو کرده و خود را گم کردهاند و احساس کردند که از رهبری جلوتر هستند؛ "بنیصدر" هم وقتی به قدرت رسید همینگونه بود و گفت که من 75 درصد رای دارم؛ لذا اینگونه است که قدرت، انسان را مست و مغرور میکند.
روحانی تصریح کرد: در انتخابات آینده باید با چشم باز حضور یافت و از رهبری حمایت کرد تا انقلاب را حفظ کرده و آن را به انقلاب حضرت مهدی(عج) متصل کنیم.
انتهاي پيام/ش