قرار است محتواي پيامک‌هاي تبليغاتي کنترل شود و برنامه‌اي براي کنترل پيامک‌هاي شخصي وجود ندارد

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، توضيحات معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مي‌گويد فقط قرار است محتواي پيامک‌هاي تبليغاتي کنترل شود و برنامه‌اي براي کنترل پيامک‌هاي شخصي وجود ندارد.

آيا به لحاظ فني امکان کنترل پيامک‌ها وجود دارد؟ در چند سال گذشته اظهار نظرهاي متفاوتي درباره اين موضوع و بحث‌هاي زيادي درباره آن مي‌شود، سال گذشته هم موضوع کنترل محتواي پيامک‌ها بسيار داغ شده بود و هر کدام از مسئولين به اظهار نظرهاي متفاوتي مي‌پرداختند.

 پس از سپري شدن حدود يک سال، حالا خبر مي‌رسد که کم کم امکان تکنيکي اين موضوع فراهم مي‌شود و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در حال تصويب يک دستور العمل جديد است تا اپراتورهاي تلفن همراه موظف به کنترل محتواي پيامک‌ها شود.

 بعد از خواندن اين خبر براي بسياري اين سوال پيش مي‌آيد که آيا با اين دستور العمل جديد قرار است محتواي تمامي پيامک‌هاي کاربران کنترل شود؟ معاون نظارت سازمان تنظيم و مقررات و ارتباطات راديويي جزئيات اين دستور العمل جديد را توضيح مي‌دهد.

* ماجرا چيست؟

چند روز پيش خبري منتشر شد که طبق آن مرکز ملي فضاي مجازي سازمان تنظيم مقررات وزارت ارشاد و مرکز رسانه‌هاي ديجيتال در حال آماده سازي يک پيوست فرهنگي هستند و چارچوب پيوست آماده شده و پس از تکميل به اپراتورها ابلاغ مي‌شود و آنها موظف هستند که اين مواد را رعايت کنند.

 در خبرها آمده بود که بخشي از اين پيوست فرهنگي راجع به محتواي پيامک‌هاست و قرار است محتواي برخي پيامک‌ها کنترل شود بعد از خواندن اين خبر براي بسياري اين سوال پيش مي‌آيد که آيا با اين دستورالعمل جديد قرار است محتواي تمامي پيامک‌هاي کاربران کنترل شود؟ ساز و کار اين کنترل چگونه شکل مي‌گيرد.

حسن رضواني معاون نظارت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مي‌گويد: «اين طرح براي کنترل پيامک‌هاي شخصي شهروندان نيست و مربوط به پيامک‌هاي گروهي است،  منظور از پيامک‌هاي گروهي همان پيامک‌هاي تبليغاتي است که از شماره‌هاي خاص براي بسياري از شهروندان ارسال مي‌شود»

طبق گفته رضواني به احتمال زياد اين طرح تا آخر سال اجرايي مي‌شود و اين مصوبه به سه دليل اجرايي مي‌شود:

1- برخي پيامک‌هاي عمومي که براي کاربران ارسال مي‌شود براي همه سن‌ها مناسب نيست و بهتر است قبل از ارسال بازبيني شود.

2- برخي پيامک‌هاي تبليغاتي مشکلات قانوني دارند به عنوان مثال برخي مراکز پزشکي و بهداشتي هيچ گونه مجوزي از سازمان نظام پزشکي ندارند اما با ارسال پيام به تبليغ خود مي‌پردازند.

3- برخي پيامک‌هايي که حاوي مسابقه هستند از نظر شرعي ايراد دارند و ارسال آنها صحيح نيست.

* کنترل قبل از ارسال

به گفته معاون نظارت سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي طبق اين طرح قرار است محتواي پيامک‌هاي گروهي قبل از ارسال نظارت شوند تا برخي مشکلات فعلي که به سبب ارسال پيامک‌ها ايجاد مي‌شود برطرف شود،  اين دستور العمل پس از نهايي شدن به اپراتورها ابلاغ خواهد شد تا اجرايي شود آيا با اين حساب کنترل محتواي پيامک کاربران به طور کامل منتفي است؟

 رضواني مي‌گويد: «به علت حجم بالاي پيامک‌هاي ارسالي کاربران در حال حاضر امکان کنترل محتواي همه پيامک‌ها وجود ندارد و بهتر است با فرهنگ سازي و اطلاع رساني‌هاي کافي خود کاربران از ارسال برخي پيامک‌هاي مسئله‌دار خودداري کنند».

* قصه از کجا شروع شد

مهرماه سال گذشته خبري منتشر شد و مبني بر اينکه «مرکز توسعه رسانه‌هاي ديجيتال» که يکي از زير مجموعه‌هاي وزارت ارشاد محسوب مي‌شود از يکي از اپراتورهاي تلفن همراه کشور و نيز همه شرکت‌هاي ارائه دهنده خدمات پيامک مرتبط با آن به صورت مکتوب درخواست کرده تا هرچه زودتر شرايطي را فراهم آورند که امکان بررسي محتواي تمام سرويس‌هاي ارزش افزوده تلفن همراه را براي اين دستگاه دولتي ايجاد کند و البته براي اجراي هرچه بهتر اين خواسته اين شرکت‌ها موظف‌اند رسانه‌اي اختصاصي را نيز ايجاد کنند.

 البته آغاز اين ماجرا مربوط به مهرماه سال گذشته نيست دي ماه سال 88 نيز سردار احمدي‌مقدم رئيس نيروي انتظامي در اظهاراتي اعلام کرد که تمام ايميل‌ها و پيامک‌ها کنترل مي‌شوند،  پس از انتشار خبر فوق اما اين مرکز در بيانيه‌اي به طور مفصل درباره کنترل پيامک‌ها توضيح داد و گفت که فقط در مورد پيامک‌هاي تبليغاتي که به صورت انبوه منتشر مي‌شوند کنترل صورت مي‌گيرد و اين محتوا جز محتواي خصوصي شهروندان محسوب نمي‌شود.

 اين مرکز دليل اين کار را چنين توضيح داده بود: «پيامک‌هايي با محتواي غير اخلاقي از سوي برخي ارائه دهندگان خدمات ارزش افزوده ارسال مي‌شود که در اين پيامک‌ها انواع تبليغات نظير تبليغ محصولات جنسي، مراکز همسر يابي و ازدواج موقت (که عموما بدون مجوز و غير قانوني هستند) فروش اعضاي بدن، وام‌هاي جعلي، محصولات پزشکي بدون مجوز از سازمان نظام پزشکي کشور، تبليغات مربوط به فال و استخاره، تبليغات مربوط به کلاس‌هاي آموزش حرکات مووزن، تورهاي تفريحي غيرمجاز و ... به چشم مي‌خورد،  همچنين کم و بيش اخباري مبني بر سو استفاده و کلاهبرداري از طريق ارسال پيامک انبوه به گوش مي‌رسد».

منبع: هفت صبح

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار