رئیس منتخب جامعه سم شناسی پزشکی آسیا و اقیانوسیه باورهای نادرست و نداشتن اطلاعات کافی را مهمترین عامل روی آوری جوانان و نوجوانان به مواد مخدر صنعتی و روانگردانها عنوان کرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر رضا افشاری با اشاره به اینکه مصرف مواد روانگردان در نوجوانان و جوانان با باورهای غلط و اطلاعات نادرست که نسبت به این مواد دارند ارتباط مستقیم دارد اظهار داشت: این باورهای نادرست به دلیل تبادل اطلاعات میان همسالان، تبلیغات سود جویان، بازار فروش مواد مخدر و عدم آگاهی والدین از مواد مخدر صنعتی و اثرات مخرب آن بوجود آمده است.

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد : رواج مواد مخدر صنعتی در یک جامعه بعنوان یک تهدید جدی به شمار می رود و می بایست در جنبه های گوناگون با این پدیده به مبارزه پرداخت.

افشاری با اشاره به اینکه شیشه یا متامفتامين یک ماده محرک بسیار قوی شبیه به کریستال و بی بو وتلخ مزه است که به آسانی در آب و الکل قابل حل است تصریح کرد : این ماده با آزاد سازی دو ماده شیمیایی در مغز باعت برانگیختگی سیستم عصبی مرکزی می شود ، همچنین مصرف "شیشه" موجب کاهش علایق و انگیزه ها، کاهش احساس مسئولیت، افت تحصیلی و توجه نکردن به خانواده و شغل می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مواد مخدر جدید شکل و اثر بخشی متفاوتی با مواد مخدر سنتی دارد اظهار داشت : در مواد مخدر سنتی فرد با مصرف آن دچار پرخوابی و در صورت مصرف نکردن با علائم ترک همچون درد عضلات ، بیقراری و آبریزش بینی مواجه می شود در حالی که در مواد غیر قانونی جدید فرد در صورت مصرف دچار بیخوابی، بی اشتهایی ، لاغری ، خشونت ، عصبی و در دراز مدت مشکلات اجتماعی و خانوادگی می شود.

افشاری با بیان اینکه مواد غیر قانونی جدید در صورت عدم مصرف به ویژه در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و این نکته را در ذهن خانواده ها ایجاد می کند که مصرف این مواد ممکن است اعتیاد آور نباشد گفت : این درحالی است که اعتیاد به این گونه مواد بسیار شدیدتر است و درست برخلاف مواد مخدر سنتی در صورت ترک فرد دچار پر خوابی می شود .

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه اعتیاد یک بیماری است و باید بر روی علل پیدایش آن و پیشگیری از این پدیده فعالیت انجام شود اظهار داشت : بر اساس تحقیقات انجام شده بخشی از اعتیاد به خانواده و علل ژنتیک بر می گردد کمبود یکسری از مواد از جمله نور ترنسبیتر های خاص در بدن زمینه ساز اعتیاد است و افرادی که به سبب ژنتیکی به طور مثال تحمل به درد کمتری دارند زمینه رفتن به اعتیاد را بیشتر دارندهمچنین بخشی از اعتیاد نیز به زمینه های خانوادگی ، اجتماعی و رفتاری افراد و میزان دسترسی به مواد باز می گردد/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.