به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،امسال همچون سال گذشته روزهای زیادی از سال را شاهد آلودگی هوا بودیم که به گفته مسئولان سازمان محیط زیست کشور عامل اصلی آلودگی سوخت غیراستاندارد است.
وضعیت آلودگی هوا به مرز هشدار رسیده و باز هم شاهد تردد 9 میلیون موتورسیکلت با سوخت غیراستاندارد هستیم در حالی که شاعری قائم مقام سازمان محیط زیست کشور در تاریخ 26 فروردین سال جاری عنوان کرد ، براساس جدول تهیه شده باید تمام خودروهای بنزینی و گازوئیلی تا آذر ماه امسال با استاندارد یورو 4 تولید و عرضه شوند، خودروهای وارداتی با استاندارد یورو 5 و موتورسیکلت ها غیر از استاندارد یورو 3 استفاده کنند که در طول سال این امر محقق می شود.
*نگاهی به تصویب نامه هیئت وزیران مصوب سال 90 با توجه به اینکه هر روز شاهد آلودگی هوای ناشی از سوخت غیراستاندارد هستیم و تمام مسئولان مربوطه هم اذعان دارند که تمام سعی و تلاششان را برای کاهش آلودگی هوا می کنند خوب است نگاهی به تصویب نامه هیئت وزیران داشته باشیم تا شاید تاریخ این تصویب نامه تلنگری باشد برای مسئولان مربوطه که گویا بعضی چیزها را فراموش کرده اند.
طبق تصویب نامه هیئت وزیران مورخ16/12/90 بنا به پیشنهاد شماره 316-1- مورخ 14/1/ 1390 سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد به اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برنامه کاهش آلودگی هوا را در شهرهای بزرگ کشور تصویب کرد.
طبق بند 7 این تصویب نامه مقرر شد: سوخت مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین از تاریخ 1/1/1391 منطبق با استاندارد جهانی یورو 4 و از تاریخ 1/1/1392 منطبق با استاندارد جهانی یورو 5 عرضه می شود و در بند 11 این تصویب نامه آمده به منظور جایگزینی انرژی های فسیلی با انرژی نو و تجدید پذیر در کلیه اماکن شهری،وزارت کشور با همکاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست ساز و کارهای اجرایی و تشویقی لازم را ظرف مدت 3 ماه پس از ابلاغ این تصویب نامه تهیه و اجرا نماید.
این در حالیست که مصرف انرژی در ایران 4 برابر متوسط جهانی است و استفاده از انرژی های نو و پاک صفر است.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به وضعیت استاندارد سوخت خودرو گفت: از سال 84 موظف به استفاده از سوخت با یورو 2 بودیم که طبق ضوابط این استاندارد باید در سال 89 به یورو 3 و در سال 91 به یورو 4 ارتقاء پیدا می کرد.
سردار مومنی افزود: ضمن اینکه خودروها نیز باید در سال 91 دارای استاندارد یورو 4 باشند اما این مصوبه دو بار در سال های 89 و 90 تغییر کرد.
این در حالیست که طبق مصوبات هیئت وزیران از ابتدای سال 91 عرضه سوخت یورو 4 باید آغاز می شد اما تا به امروز که 2 ماه به پایان سال مانده این قانون اجرایی نشده و ما همچنان با آلودگی هوای کلانشهرها دست و پنجه نرم می کنیم و شاهد پاسکاری بین مسئولان هستیم./ل