قانون کپی رایت کتاب باید به نشانه شعور و بلوغ ایرانیان در مجلس تصویب شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛  پانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان با حضور جواد محقق دبیر جشنواره و سید صادق رضایی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عصر امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد.

در این مراسم گفت: بسیاری از ناشران کتاب های کودک و نوجوان پس از دریافت فراخوان به دعوت دبیر خانه پاسخ مثبت دادند و آثار چاپ شده خود را برای ما ارسال کردند اما معدودی از ناشران ارسال آثار را منوط به پرداخت بهای کتاب ها کردند یا آن را وظیفه شاعران ، نویسندگان و مترجمان دانستند.

وی افزود: بعضی ها هم آثار منتشر شده نشرشان را به نوعی داوری کردند و فقط کتاب هایی را که به نظر خودشان احتمال برگزیده شدن داشت به جشنواره ارسال کردند.

وی ادامه داد: جشنواره کار خود را با بررسی 1365 اثر رسیده به دبیرخانه آغاز کرد از این تعداد 499 کتاب به گروه نوجوانان و 866 کتاب به کودکان و خردسالان اختصاص داشت.

محقق تصریح کرد: از نظر موضوعی بیشترین تعداد کتاب ها به ترتیب متالف به حوزه علمی – آموزشی و ادبیات داستانی بود و کم ترین آن ها به نمایش نامه و فیلم نامه اختصاص داشت.

محقق اظهار داشت: داوری ها در سه مرحله ریزش آثار، پالایش و انتخاب نهایی با سی داور در گروه های شعر ، داستان تالیفی ، داستان ترجمه، علمی – آموزشی، دینی، زندگی نامه نویسی، تصویر گری و گرافیک از تاریخ سوم تیر ماه شروع شد و پس از داوری های انجام شده در نهایت کتاب های برگزیده مشخص شدند.

وی بیان کرد: در این دوره از جشنواره بر خلاف دوره های قبل موضوعاتی چون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و آثار حوزه طنز به صورت مجزا مورد داوری قرار نگرفت.

محقق بیان کرد: در این دوره در بخش علمی نیز همانند بخش داستان، کتاب های ترجمه و تالیف از هم جدا شده و به تفکیک مورد داوری قرار گرفتند این اتفاق نويد این است  که آثار تالیفی پژوهشگران ما در حوزه های علمی هم به درجه کمال  و استقلال رسیده اند که از میانشان می توان نمونه هایی را برگزید.

سید صادق در ادامه مراسم گفت: به دلیل تعامل بیشتر با ناشران و مولفان باید این برنامه به صورت سالانه برگزار شود.

وی اظهار داشت: باید با تصویب یک اساسنامه در روز 18 تیر که تحت عنوان ادبیات کودک و نوجوان نام دارد به صورت سالانه با حضور ناشران، نویسندگان برگزار شود و در کنار آن یک نمایشگاه 10 روزه کتاب با تبلیغ مناسب در جهت اهدافمان برگزار کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: قانون کپی رایت باید به نشانه شعور و بلوغ ایرانیان در مجلس تصویب شود.


گفتنی است؛ از دو چهره فعال عرصه تالیف و ترجمه با نام حمید رضا شاه آبادی و مجید عمیق به پاس تلاش های چشمگیرشان در دو سال گذشته تقدیر شد و همچنین از مادر دلاور بی باک و نوجوان شهید بهنام محمدی تجلیل شد./ص

برچسب ها: جشنواره ، کتاب ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار