دولت عراق به نشانه حسن نيت و تلاش براي آرام کردن تظاهرکنندگان سني که اعتراض هايي را عليه نوري مالکي نخست وزير اين کشور آغاز کرده اند ، بيش از سيصد زنداني را که براساس قوانين ضد تروريسم بازداشت شده بودند آزاد کرده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ، تظاهرات سه هفته اي در استان سني نشين الانبار باعث شده است تا نخست وزير شيعه عراق با چالشي جدي روبرو شود . اين اعتراض ها همچنين باعث افزايش نگراني ها درمورد احتمال بازگشت عراق به دوران درگيري هاي قومي در اين کشور شده است . 
مقامات اعلام کردند يک کميته وزارتي سيصد و سي و پنج زنداني را که دوره زندان آنها پايان يافته يا محکوميت آنها به علت فقدان مدارک لازم لغو شده ، آزاد کرده است . 
مقامات سني عراق مي گويند نيروهاي امنيتي از قوانين ضد تروريسم براي هدف قرار دادن ناعادلانه جامعه سني ها استفاده مي کنند . 
حسين الشهرستاني معاون نخست وزير عراق از مقامات بلندپايه شيعه که هدايت اين کميته وزارتي را به عهده دارد گفت : « من به نمايندگي از دولت ، آنهايي را که بازداشت و زنداني شده بودند و اکنون ثابت شده است بيگناه بوده اند عفو مي کنم . »
اعتراض ها در عراق بيست و سوم دسامبر سال دو هزار و دوازده و پس از بازداشت گروهي از محافظ رافع العيساوي وزير دارايي سني اين کشور به اتهام تروريسم آغاز شد. 
عيساوي يک عرب سني و از اعضاي برجسته حزب العراقيه به شمار مي رود که مورد حمايت سني هاي سکولار 
است. حزب العراقيه که اياد علاوي نخست وزير اسبق عراق رياست آن را به عهده دارد بخشي از دولت وحدت ملي نوري مالکي است . اين حزب تقريبا هميشه بطور علني با مالکي مخالفت کرده است . 
بسياري از سني ها بازداشت محافظان عيساوي را جديدترين بخش از اقدامات دولت مالکي عليه جامعه خودشان مي دانند . 
سني ها همچنين مي گويند مالکي از قوانين ضد تروريسم براي تحت پيگرد قرار دادن رقباي سياسي خود ازجمله طارق الهاشمي معاون رئيس جمهور عراق که فراري است استفاده مي کند .
مسئله طارق الهاشمي موافقتنامه تقسيم قدرت ميان شيعيان ، سني ها و کردها را با مشکل روبرو کرد بطوريکه سياستمداران سني ، پارلمان را تحريم کردند . هاشمي سپس به ترکيه فرار کرد و بطور غيابي به اعدام محکوم شد . 
اين ناآرامي ها در عراق درحالي آغاز شده است که سوريه کشور همسايه عراق نيز با درگيري هاي شديد داخلي دست و پنجه نرم مي کند . در سوريه نيز شورشيان سني در تلاش براي سرنگون کردن رژيم بشار اسد رئيس جمهور سوريه هستند که از علوي هاست . گروه علوي بخشي از اسلام شيعه است . 

برچسب ها: بین الملل ، عراق ، زندانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار