سد سیاهو با سفر نمایندگان ویژه رئیس جمهور در ردیف طرح های مهر ماندگار قرار گرفت و قرار شد برای تکمیل این طرح که 16هزار روستایی از مزایای آن بهره مند می شوند 8 میلیاردو 800میلیون تومان تخصیص یابد که هم اکنون 4 میلیارد تومان تخصیص یافت .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بير جند

این سد که هم اکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تاکنون برای ساخت آن 14 میلیارد تومان هزینه شده است .

به گفته مدیر عامل اب منطقه ای خراسان جنوبی علاوه بر اعتبارات اختصاص یافته از طرف طرح های مهر ماندگار در استان 3میلیارد تومان دیگر برای ساخت سد سیاهوی این شهرستان پرداخت شده است .

برای اتمام سد مخزنی سیاهو سربیشه 8 میلیارد تومان نیاز است.

غلامرضایی افزود: در صورت تکمیل سد سیاهو، این طرح عمرانی قادر است 16 میلیون متر مکعب آب را ذخیره و از هدررفت آن جلوگیری کند .

حجم خاکریزی این سد یک میلیون مترمکعب است.

این سد مخزنی از نوع خاکی با هسته رسی با هدف مدیریت آب‌های مرزی، توسعه دامپروری منطقه، آبیاری و توسعه زمین‌های کشاورزی پایاب، قرار است در صورت تامین 8 میلیارد تومان این سد خرداد ماهسال آینده به بهره بردری برسد و 60 روستا از مزایای آن بهره مند شوند .

معاون عمرانی فرمانداری سربیشه هم گفت: حجم آب مازاد بر ظرفیت این سد از طریق سرریز شوت آزاد با لبه آبریز اوجی و سیلاب عبوری 523 متر مکعب در ثانیه به پایاب منتقل می‌شود.

حجم مخزن سد 14.2 میلیون متر مکعب بوده که حجم آب مازاد بر ظرفیت سد از طریق تخلیه کننده تحتانی (لوله فولادی به قطر یک‌هزار میلی‌متر و با ظرفیت عبوری 6.4 مترمکعب بر ثانیه) به پایاب منتقل می‌شود.

خسروی یادآور شد: حداکثر ارتفاع سد از پی و بستر رودخانه به ترتیب 39 و 32 متر، طول و عرض تاج به ترتیب 352 و 9 متر و عرض سرریز 25 متر است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون عملیات حفاری و تزریق تحکیمی و پرده آب بند در پی و تکیه‌گاه‌ها مراحل پایانی خود را می‌گذراند و برای آغاز عملیات خاکریزی در سال جاری پیمانکار مشغول حمل و دپوی رس از معادن مورد تایید است.

کنترل سیلاب‌های فصلی و ذخیره‌سازی و تنظیم حدود 7 میلیون متر مکعب روان‌آب در فاصله 130 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان بر روی رودخانه سیاهوبا مساحت حوضه آبریز 3 هزار و 28 کیلومتر مربع و آورد سالیانه حدود 10.2 میلیون مترمکعب احداث شده است/س

برچسب ها: تکمیل ، سد سیاهو ، سربیشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.