یک منتقد گفت: در جشنواره‌های جهانی مهم‌ترين چیزی که در رسانه‌ها مخابره می‌شود و فضاي جشنواره را در ذهن مخاطب مي‌سازد، نشست‌های پرسش و پاسخ است. جشنواره فجرباید از این فرصت استفاده کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین‌المللی  فیلم فجر؛ حسین معززی‌نیا سردبیر مجله 24، ضمن آسیب شناسی جلسات نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره به عوامل مؤثر بر کیفیت این جلسات اشاره کرد.
این منتقد در ادامه گفت: این جلسات با تاثيرگذاري رسانه‌اي كارش را آغاز كرد. تا قبل از دوره‌ يازدهم جشنواره، چون چيزي به نام سالن ويژه مطبوعات وجود نداشت، چنین جلساتی هم اصلاً برگزار نمي‌شد یا در شکل‌های محدودی برگزار می‌شد. وقتي براي اولين بار این نشست‌ها شكل گرفت، بازخورد خوبی داشت؛ هم فیلمسازان استقبال می‌کردند هم اغلب منتقدین صاحب‌نام و حاضرين در سالن مطبوعات در این جلسات حاضر می‌شدند و سؤالات خوبی هم مطرح می‌شد.
این تحلیلگر سینمایی با اشاره به اینکه مجموعه اتفاقاتی باعث شده این جلسات در یک روند تدریجی از آن زمان تا حال (که بیست سالی می‌گذرد) سیر نزولی پیدا کند، گفت: یکی از دلایل این بود که خود جشنواره به عنوان برگزارکننده، بیش از حد نگران ‌شد که در این جلسات اتفاق خارج از كنترلي رخ ندهد؛ مثلاً به فیلمسازان توهين نشود یا احیاناً سوالاتي پرسيده نشود كه در شأن جشنواره نیست یا فضای جلسه تند نشود و كنترلش از دست مجري خارج نشود. در نتيجه اجراي اين جلسات به‌شدت محافظه‌كارانه و حتي در مواردي كاملاً خنثي شد.
وی افزود: کنترل بیش از حد باعث می‌شود منتقد صاحب‌نام یا کارشناس جدی در مقام پرسشگر در جلسات حضور پیدا نکند. غيبت منتقدان حرفه‌اي باعث بي‌رونقي اين جلسات شد. بی رونق شدن نیز موجب می‌شود که عوامل فیلم هم حوصله حضور در این جلسات را به خرج ندهند. وقتی عوامل یک فیلم شرکت نکنند، به همین نسبت گزارش‌گر و خبرنگار هم جذابیتی در جلسه نمی‌بینند، مخاطب خبري كه آن‌ها تنظيم مي‌كنند هم حس مي‌كند در جلسه اتفاقي نيفتاده كه ارزش دنبال كردن داشته باشد.
این نویسنده سینمایی با اشاره به زمان‌بندی برنامه‌های اجرایی جشنواره گفت: مشكل ديگر اين است كه در جشنواره‌های معتبر جهانی، برگزاری این‌گونه نشست‌ها در ساعاتی انجام می‌شود که اگر کسی علاقه داشته باشد در آن‌ها شرکت کند، انتخاب دیگری ندارد یعنی با تماشای فیلم دیگری تلاقی نمی‌کند. به عنوان مثال در جشنواره «کن» این جلسات در زمانی برگزار می‌شود که در آن ساعت، فیلم مهمی در برنامه جشنواره نمی‌بینید.
او ادامه داد: اما متأسفانه در جشنواره فجر این جلسات اغلب با سانس بعدی نمایش فیلم تلاقی پیدا کرده و منتقدین ترجیح می‌دهند که فیلم ببینند تا اینکه در نشست حضور پیدا کنند. این هم دليل ديگري است كه باعث می‌شود جلسات رونق نداشته باشند.
معززی‌نیا در خاتمه گفت: نزول سطح کیفی جلسات پرسش و پاسخ جشنواره اتفاق خوبی نیست و جشنواره باید کاری کند تا این جلسات به همان رونق قدیم برگردد. از لحاظ پوشش رسانه‌ای هم خیلی مهم است. در جشنواره‌های جهانی هم مهم‌ترين چیزی که در رسانه‌ها مخابره می‌شود و فضاي جشنواره را در ذهن مخاطب مي‌سازد، همین نشست‌ها و مطالبی است که در این جلسات گفته می‌شود. جشنواره فجرهم باید از این فرصت استفاده کند.
 
برچسب ها: جشنواره ، فیلم فجر ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار