به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،اخیرا با مروز نشریات و وبلاگها جو خاصی احساس میشود، احساس میشود که اپل در حال افتادن به دردسر است و در حال لغزیدن است!
تقاضا برای آیپد و آیفون کاهش یافته است، درواقع مشکلات از آن زمان شروع شد که «برداشت کلی جامعه» این شد که اپل دیگر چیز هیجانانگیزی در محصولاتش ارائه نمیدهد.
این برداشت تا چه میزان صحیح است؟
آیپد و مشتری کم، آیپد مینی و مشتریان زیاد
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که شارپ که یکی از بزرگترین تأمینکنندگان نمایشگرهای آیپد است، تولید خود را کاهش داده است، این امر به احتمال زیاد به علت کاهش تقاضای آیپد است. در واقع میزان تقاضای آیپد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۲، از حد مورد انتظار کمتر بود.
اگر این اخبار و گزارشهای واقعیت داشته باشند، میتوان دو دلیل برای توجیه آن آورد. اول آنکه بالاخره دنیای اندروید کار خودش را کرده و برای اولین بار توانسته سلطنت آیپد برای دنیای تبلتها را با مخاطره روبرو کند. یک شاهد برای این امر، فروش بهتر نکسوس ۷ در ژاپن نسبت به آیپد است.
دلیل دوم هم چیزی نیست جز آیپد مینی! آیپد مینی آنقدر محبوب بوده که فروش برادر بزرگتر خود را کاهش داده است. در واقع این تبلت آنقدر فروش داشته است که باعث شده است که اپل در تولید به اندازه تقاضا مشکل پیدا کند و ناگزیر، عرضه آیپد مینی در چین، دو هفته دچار تأخیر شود.
آیفون کسلکننده شده و نمیتواند اشتیاق بازار را پاسخ بدهد
البته خیلیها عیده دارند که آیفون همچنان محبوب است، آنها عقیده دارند که اپل دستبالا را گرفته بود و در برآوردش غلو کرده بود، وگرنه میزان فروش آیفون قابل قبول است. برخیها هم عقیده دارند که اپل در حال مهیا شدن برای عرضه آیفون ۵S است و به صورت مصنوعی فروش را پایین آورده است. خیلیها هم اصلا افت فروش را در حد قابل توجه نمیدانند.
البته هنوز اپل در زمینه گوشی آیفون با بحرانی مواجه نیست، در واقع سال ۲۰۱۳، را خیلیها سالی میدانند که اپل در اوج خواهد بود، طوری که ۲۲ درصد کل گوشیهای هوشمند، یعنی تقریبا یک پنجم سهم بازار از آن اپل خواهد بود. اما در این میان، در مورد موفقیت سامسونگ چه باید گفت؟ این شرکت در سال ۲۰۱۰، تنها ۸ درصد بازار گوشیهای هوشمند را داشت، اما در سال ۲۰۱۲، ۳۰ درصد بازار را قبضه کرد.
اگر اوضاع به همین روال پیش برود، پس از این اوج، ما باید شاهد افول تدریجی آیفون باشیم، بعضیها گمانهزنی میکنند که مشکل جدی روبرو، فروش روزافزون گوشیهای اندرویدی چینی خواهد بود.
در خود بازار چین، برند لنوو که ما آن را بیشتر با لپتاپهایش میشناسیم، توانسته است عرصه را به شدت هم بر اپل و هم بر سامسونگ تنگ کند. در حالی که لنوو ۱۴٫۸ درصد سهم بازار را دارد، سهم اپل و سامسونگ به ترتیب ۶٫۹ درصد و ۱۶٫۷ درصد است.
اما شاید خطر پنهان دیگر سیستمعاملهای تازه باشند، سیستمهای عاملهای سوای ویندوز فون ۸ یا بلکبری ۱۰! در حال حاضر سامسونگ و ایتل در حل کار پشتیبانی از پلتفرم تایزن هستند که بر مبنای میگو است و توسط بنیاد موزیلا آماده میشود. به علاوه سیستم عاملی موبایلی بر مبنای اوبونتو هم در حال آماده شدن است و HP هم دارد روی طرح webOS کار میکند.
اصولا برخیها گمان میکنند که دلیلی اینکه گوگل با مشارکت مستقیم شرکایش، گوشیهای نکسوس را میسازد یا دلیل خرید موتورولا، احساس نگرانی گوگل از سیستم عاملهای موبایلی تازه باشد.
دلیلیتراشیهای خستهکننده دیگر!
۱- هر سال ما شاهد تکرار یک چرخه تکراری هستیم: اپل یک آیفون تازه روانه بازار میکند، بازار را برای چند ماه در دست میگیرد، سپس بازار خسته میشود و حدس و گمانها در مورد آیفون بعدی شروع میشود. ما در حال حاضر در دوره بعد از آیفون ۵ و دوره پیش از آیفون ۵S هستیم. پس ممکن است همه این تحلیلها چیزی جز فراز و نشیبهای سالانه نباشد!
۲- گوشیهای اندرویدی خیلی ارزان شدهاند. طبقهای از مردم را در نظر بگیرید که شرایط اقتصادیشان تا به حال طوری نبوده که گوشی هوشمند بخرند، تعداد آنها را میشود چندصد میلیون نفر تا دو میلیارد نفر تخمین زد. آنها تا به حال امکان خرید نداشتند، اما حالا دیگر شرایط برای آنها مساعد شده است،. بنابراین قسمتی از سمتگیری بازار از iOS به سمت اندروید، ناشی از ورود این مشتریهای است.
۳- گوشیهای اندرویدی از لحاظ اندازه بسیار بزرگ شدهاند! با آمدن فبلتها دیگر گوشی آیفون یکی از کوچکترین صفحات نمایش را در میان گوشیهای موبایل هوشمند دارد! خواهی نخواهی گوشیهای بزرگ طرفداران بسیار دارند.
۴- اپل محافظهکار است و با محافظهکاری نمیشود محصولی را زیاد تغییر و تحول داد. مردم از طریق وبلاگها و روزنامهنگاران اطلاعات خود را در مورد گوشیهای تازه کسب میکنند. وبلاگها و روزنامهنگاران هم وقتی چیز تازه رخ بدهد، سوژه برای نوشتن پیدا میکنند.
راهبرد اپل این است که دیدگاه واحدی را در زمینه گوشیهای هوشمند تعقیب کند و یک فرایند تکراری را ادامه بدهد. اما دنیا اندروید، دنیای تنوع و آزمایشات متعدد است. آیفون همیشه کمتر از حد توقع مردم، بلاگرها و روزنامهنگاران تحول پیدا میکند.
۵- آیپد مفهومی نو بود یا بهتر است به صورت دقیقتر بگویم، «نوسازی»شده توسط اپل بود. برای دو سال آیپد حاکم مطلق در دنیا تبلتها بود، اما این وضعیت عوض شده است و بقیه هم با درک نیاز مردم و کاربری آن، سهی از بازار میخواهند.
۶- نشریات و وال استریت، سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، بسیار اپل را ستودند، این شرکت را کامل دانستند، استادیاش را در طرای ستایش کردند، در مورد زنجیره تأمین قطعاتش نوشتند و … در همین زمان ارزش سهام این شرکت بسیار بالا رفت. در حقیقت در برآورد میزان موفقیت اپل، در این سالها مقداری غلو انجام شد.
اما …
سخن پایانی:
تا دلتان بخواهد، میشود با استفاده از آمارهای مختلف، در مورد میزان موفقیت اپل یا احتمال افتادنش به سراشیبی صحبت کرد. میشود گوشیهای چینی را اصلا به حساب نیاورد یا برعکس خطر سیستم عاملها تازه را برجسته کرد. میشود اپل را خستهکننده دانست یا برعکس از ثبات آن تعریف کرد.
اما حقیقت این است که اپل واقعا در عرض دو سال گذشته موفق بوده است و امروز هم موفق است، اندروید سهم زیادی از بازار را در اختیار دارد و در آینده به میزان بیشتری بازار را در دست خواهد گرفت، اما در این میان شما باید به حاشیه سود اپل هم توجه کنید. در حالی که شرکتهای تولیدکننده گجتهای اندرویدی سود اندکی بابت فروش هر دستگاه میبرند، اپل واقعا سود زیادی با فروش هر آیدیوایس میبرد.