پايگاه خبري ميدل ايست آنلاين با استناد به آمارهاي رسمي در عربستان از افزايش شديد خشونت عليه زنان و رشد بيش از حد طلاق در اين کشور خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، بر اساس گزارش آماري وزارت دادگستري عربستان هر بيست دقيقه در اين کشور يک زن طلاق داده مي شود ضمن اينکه هر روز 4 مورد طلاق خلع نوعي طلاق توافقي است که زن به دليل نفرت بيش از حد از شوهرش موافقت مي کند که در قبال پرداخت  مالي به شوهر از او طلاق بگيرد در کشور صورت مي پذيرد.
بر اساس آمار ارائه شده مکه مکرمه با 30.7 درصد آمار ازدواج در عربستان، بالاترين آمار ازدواج را در عربستان داراست و رياض با 30.2 درصد طلاق، خلع و فسخ بيشترين آمار فروپاشي خانواده را در اين کشور به خود اختصاص داده است ضمن اينکه اين شهر از نظر صلح( مرحله حکميت در قبل از طلاق) با چهل و سه درصد در صدر است.
در همين زمينه وزارت برنامه ريزي عربستان آماري منتشر کرد که در آن آمده است، ميانگين طلاق در عربستان در سال هاي اخير رشد 20 درصدي داشته است و در اين ميان 65 درصد از ازدواج هايي که ميانجي آن شخص سوم بود که به اصطلاح خواستگار خوانده مي شود به طلاق منجر شده است.
طلاق زودهنگام نيز در سال هاي اخير به آفتي در عربستان و کشورهاي عربي تبديل شده است تا بنيان خانواده ها سست تر شود و حتي پيامد آن به بيرون خانواده و درون اجتماع نيز ديده مي شود.
بر اساس آمارهاي موجود در کشورهاي عربي در 5 دهه اخير ميانگين طلاق از 7 درصد به 40 درصد رسيده است تا مشخص شود کشورهاي عربي منطقه خليج فارس به شدت با پديده فروپاشي خانواده ها روبرو هستند.
در همين حال دکتر مسفر مليص رئيس کميسيون مشاوره و روان درماني خانواده در جده در همايشي با موضوع خشونت خانوادگي خبر داد:« در عربستان آمار فرار دختران از خانه به 1400 مورد در سال رسيده است ضمن اينکه يکي از دلايل عمده افزايش آمار طلاق در عربستان به دليل افزايش خشونت خانوادگي است».
مطالعات اجتماعي در عربستان نشان مي دهد بسياري از زنان به طور مستقيم با خشونت شوهرانشان مواجه هستند  که اين خشونت ها عليه زنان خانه دار بيشتر است.
خبرگزاري قدس پرس در اين زمينه به پژوهش مرکز مطالعات اجتماعي رويت در عربستان اشاره کرد که آمار خشونت شوهران عليه زنان را در اين کشور 93 درصد اعلام کرده است.
يکي از خواسته هاي اساسي اصلاح طلبان در عربستان اجرايي شدن حقوق زنان در اين کشور است و حتي برخي از زنان در خاندان حاکم بر عربستان نيز در سال هاي اخير در اين زمينه با اصلاح طلبان همراه شده اند.



برچسب ها: بین الملل ، عربستان ، طلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار