؛لکسوس از زیرمجموعههاي کمپانی معظم تویوتا، به
ساخت خودروهای لوکس و باکیفت،البته با قیمتی پایینتر از خودروهای مشهور
آلماني شهرت دارد. اگرچه ممکن است در طراحی محصولات این خودروساز که با
خودروهای تویوتا نقاط اشتراک بسياري دارند، هنر زیادی خرج نشده باشد و يا
اصالت و ظرافت طراحی خودروهای آلماني موج نزند، اما لکسوس از نظر کیفیت
قطعات و سطح تجهیزات، شانه به شانه آلمانيها میتازد و حتی در برخی
رتبهبندیهای کیفی از آلمانيهای مغرور پیشی گرفته است.
البته در سبک جدید طراحی محصولات لکسوس پیشرفت چشمگیری مشاهده
میشود و روند روبهجلوی لکسوس در جهت ارتقا طراحی خودروهایش کاملا محسوس
است. تا بتواند در این زمینه هم حرفی برای گفتن در مقابل رقبا داشته باشد.
نمونه
فیسلیفت لکسوس LX ۵۷۰یکی از جدیدترین محصولات لکسوس و در واقع گونه
بهروز شدهاي از نسل سوم این SUV فول سایز به حساب میآید. مدتی است LX
۵۷۰ به بازار کشورمان نيز راه يافته و شاهد حضور این آسمان خراش ژاپنی در
ایران هستیم. همين موضوع ما را بر آن داشت تا LX ۵۷۰را بهطور کامل معرفی
کرده و از نکات مثبت و منفی آن را در قالب يک نوشتار مورد بررسي قرار دهيم.
برای
بسیاری از خریداران خودروهای SUV، علاوه بر قابلیتهای بالای حرکتی، ابعاد
بزرگ و ظاهر پرابهت هم بسیار اهميت دارد. از این نظرLX ۵۷۰ رضايت این گروه
از خریداران را جلب خواهد کرد. در نگاه اول ابعاد بزرگ و جثه درشتLX ۵۷۰
که چند سانتیمتری از برادر ناتنیش تویوتا لندکروزر بزرگتر است، خبر از یک
SUV قدرتمند و جادار می دهد. فرم کلی بدنه، برجستگیهای روی گلگیرها و شکل
پنجره ها کاملا شبیه به لندکروزر هستند. اما بهکارگیری قطعات با کیفیت از
جنس کروم در جایجای بدنه و توجه به جزئیات باعث شده طراحی LX۵۷۰ به مراتب
لوکستر از لندکروزر باشد. در کل مي توان گفت تمرکز طراحان LX ۵۷۰ بيشتر
روی ماهیت مجلل این خودرو بودهاست. چراغ های LED روشنايي در روز در جلو و
LED طیفی در عقب تاثیر بسزایی در ظاهر خودرو دارند، اما یکی از مهمترین
تفاوتهای ظاهری مدل ۲۰۱۳ فیسلیفت نسبت به گونه اوليه، طراحی خاص جلوپنجره
است. این سبک طراحی جلوپنجره در سایر محصولات جدید لکسوس نیز، یافت می
شود. آینههای جانبی بزرگ با طراحی کلی بدنه در هماهنگی کامل هستند و زیر
آنها دوربینهایی برای کمک به راننده در زمان رانندگی و هنگام پارک کردن
نصب شده است.
مکانیزم
باز و بسته شدن درب پنجم یا به اصطلاح درب صندوق عقب کاملا برقی بوده و از
داخل کابین باز و بسته می شود. نکته جالب در طراحی بخش عقب برآمدگی وسط
سپر است که در زیر پوشش آن قلاب بکسل قرار دارد، وLX ۵۷۰ به لطف وجود این
قلاب و پکیج TRAILERS BALL، قابلیت کشش بار تا وزن ۳۱۷۵ کیلوگرم را
داراست و در مسافرتها این خودرو میتواند به راحتی کاروان و یا قایقهای
تفریحی را جابهجا کند. رینگ های ۲۰اینچی آلومینیومی هم در هماهنگی کامل با
طراحی و سایز خودرو هستند و برای بدنه ۶ رنگ قابل سفارش است.
بی اصالت،ولی مجلل
به لطف بهکارگیری سیستم ورود و استارت بدونکلید و کلیدکارتی، ورود به
کابین به آساني انجام می شود. جوی کاملا تجملی در کابین حکم فرماست و کیفیت
بالای قطعات نظر هر کسي را کاملا به خود جلب مي کند و همانگونه که در
مقدمه اشاره شد، شاید از برخی خودروهای آلماني هم بهتر باشد. جای جای کابین
و صندلیها با چرم طبیعی پوشانده شده اند. صندلیهای بزرگ و برقی بسیار
نرم و راحت هستند و حس نشستن روی يک مبل راحتی را تداعی می کنند. و همچنين
با فرم خاصشان، در مانورهای ناگهانی راننده و سرنشین را در بر می گیرند.
طیف وسیع امکانات در فضایی بزرگ
تنظیمات
صندلی های جلو، آینه های الکتروکرومیک و فرمان، به لطف سیستم حافظه قابل
ذخیره است. و گرمکن و سردکن به صورت استاندارد برای صندلیهای جلو و آپشن
برای صندلی های عقب عرضه می شوند. قطعات چوبی و فلزی کارشده داخل کابین
بسیار با کیفیت هستند و با ظرافت هرچه تمامتردر جای خود قرار داده شده
اند. فرم کنسول جلو نيز در نوع خود جالب است و بی شباهت به لندکروز نیست.
يک برآمدگی بزرگ وسط کنسول جلو خودنمایی می کند که دريچههای بزرگ هوا و
مانیتور ۸ اینچی درون آن تعبيه شدهاست. همچنين بيشتر قطعات این قسمت از
جنس آلومنیوم تراشخورده هستند و نمای اسپرت برای آن رقم زده اند. فرمان هم
که دکمههای تنظیم سیستم صوتی و تلفنهمراه را درون خود جاي داده، با چرم و
چوب پوشانده شده است.
صفحه کیلومترشمار زيباي اين خودرو ترکیبی از
فناوريهاي آنالوگ و دیجیتال را به نمايش ميگذارد، اما نشانگر سمت چپ (دور
موتور) بیش از اندازه ساده به نظر ميرسد و با نشانگر سمت راست تناسب
ندارد. دستهدنده و اهرم ترمز دستی نيز در کنسول وسط که ترکیبی فوقالعاده
از آلومینیوم و چوب است قرار دارند. البته از نظر نگارنده بهتر بود به جای
اهرم ترمزدستي از مدل پدالی یا دکمهای استفاده می شد تا از شلوغي و آشفتگي
اين بخش جلوگيري شود. کلیدهای تنظیم دیفرانسیل و فنربندی در یک قاب
استوانهای روی کنسول وسط قرار دارند که بیشباهت به نمونه بهکار رفته در
پورشه کاین نیست. درون زیرآرنجی پوشيده شده از چرم هم که میان دو صندلی
قرار دارد، cool box یا يخچال قرار گرفتهاست.
صندلیهای ردیف دوم
اين خودرو در راحتی چیزی کم از صندلی های جلو ندارند. و اين رديف نيز از
دریچههای هوا و سیستم تهویه مجزا بهره میبرد و برای سرگرمی سرنشینان این
قسمت، دو عدد مانیتور برای پشتسری صندلیهای جلو به علاوه هدفون بیسیم
قابل سفارش است. ابعاد بزرگ LX ۵۷۰ فضایی جادار و راحت را برای سرنشینان به
ارمغان ميآورد. و با بازکردن صندلیهای ردیف سوم، ظرفیت این خودرو به ۸
نفر افزايش مي يابد. اگرچه به علت فضای محدود ردیف سوم، نفر هشتم کمی دچار
مشکل خواهد شد. صندلیهای ردیف دوم نيز قابل خواباندن هستند تا در مواقع
نیاز فضای بسیار بزرگ براي حمل بار فراهم شود و مهندسي کم نقص برند خودرو
را به شما يادآوري کنند.
مطمئنا
علاوه بر کیفیت فوقالعاده، فهرستي از امکانات بلند بالا هم از LX ۵۷۰
انتظار می رود. و لکسوس در اين زمینه هم رضايت خریداران خود را جلب خواهد
کرد. جدیدترین امکانات رفاهی و ایمنی را در این شاسی بلند فولسايز مي
توانيد مشاهده کنيد. سیستم صوتی تصویری LX ۵۷۰ بسیار کامل و مجهز است. و
مانیتور ۸اینچی، دو مانیتور سفارشی، ۱۹عدد بلندگوی مارک لوینسون، چنجر ۶
تایی و هدفونهای بیسیم اجزای تشکیلدهنده آن هستند.
کنترل درجه
حرارت و تهویه مطبوع ۴نقطهای به صورت اتوماتیک قابل تنظیم است. روشن و
خاموش شدن چراغ ها به صورت اتوماتیک، سنسور باران، سیستم شست و شوی چراغ
های جلو، سیستم تلفنهمراه و بلوتوث، شیشه های ضد اشعه، آینهها، شیشهها و
سانروف برقی به علاوه دهها آپشن دیگر از امکانات رفاهی قابل ذکر LX ۵۷۰
هستند. این خودرو همچنين با برخورداری از سیستم رادار فاصله با خودروی را
جلویی تنظیم کرده و از وقوع تصادف جلوگیری می کند. اين غول ژاپني در بخش
ايمني داخلي نيز با ۱۰عدد ایربگ، کمربندهای سه نقطه ای پیش کشنده،
پشتسریهای فعال، فرمان مجهز به سنسور سرعت و دوربین های نصب شده دور تا
دور خودرو جايي براي گله باقي نمي گذارد.
فکر مسابقات خیابانی را از سرتان بیرون کنید
خودروهای لکسوس معمولااز نظر تواناييهاي حرکتي در مقابل رقبای آلماني خود
حرفی برای گفتن ندارند. و بي شک LX ۵۷۰ نيز از این قاعده مستثنی نیست. این
خودرو از يک پيشرانه ۸سیلندر۷/۵ لیتری بهره می برد. این پيشرانه حجیم قادر
به توليد ۳۸۳ اسب بخار در دور ۵۶۰۰ و گشتاوري برابر با ۵۳۰ نيوتنمتر بوده
و اين توان را توسط يک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل
می کند. که البته چنين قدرتي برای یک SUV با این ابعاد، چندان هم چشمگیر
نيست. اما با توجه به شتاب صفر تا صد، ۷ ثانيهاي این غول ۲۷۳۵کیلوگرمي، و
تجهيز پيشرانه آن به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها،LX ۵۷۰ گزینه نسبتا
مناسبی به نظر می رسد.
آفرود سواری پر خرجLX
۵۷۰ به لطف سیستمهایی همچون، قفل دیفرانسیل، محدود کننده لغزش (که سبب
افزایش کشش خودرو نيز ميشود)، تنظیم ارتفاع خودکار، سیستم CRAWL CONTROL،
تعلیق متغیر تطبیقی و... ، خودرویی کاملا مناسب برای مسیرهای آفرود و
ناهموار کوهستانی است. اما در بحث مصرف سوخت LX ۵۷۰ با مصرف شهری ۱۷لیتر در
هر ۱۰۰کیلومتر، مصرف جادهاي۱۲لیتر به ازا هر ۱۰۰کیلومتر و مصرف ترکیبی
۱۴لیتری، به نسبت خودروی پرمصرفی محسوب می شود. لکسوس،LX ۵۷۰ را با قیمت ۸۱
هزار دلار در بازارهاي بينالمللي عرضه می کند. اما مدتی پيش این SUV لوکس
به بازار خودروی ایران نيز راه يافت و در ابتدای ورودش حدود۳۷۰ میلیون
تومان قیمتگذاري شد ولی با جهش ناگهاني قیمتها، بهاي LX ۵۷۰هم افزایشي
چشمگیر به خود دید و هماکنون براي خريد آن بيش از ۵۵۰ میلیون تومان بايد
هزينه کرد،که براي چنين خودرويي بسيار غيرمنطقي به نظر مي رسد.
از
رقبایLX ۵۷۰ در بازارهاي جهاني، می توان به مرسدس بنز GL۵۰۰، AUDI ۷Q
،کادیلاک اسکالید، range rover vague و ... اشاره کرد. اما در بازار
انحصاری خودروي ایران، برادر دوقلوي LX ۵۷۰، تویوتا لندکروزر و کيا موهاوي ۸
سيلندر تنها SUVهاي همکلاس اين خودرو هستند و از نظر ابعاد و کلاس تجملي،
کمتر خودرویی را ميتوان به عنوان رقیب برای LX ۵۷۰در بازار کشور در نظر
گرفت. ولی قابلیت های آفرود آن بی نظیر است و اوج لذت با آن در مسافرت و
بیابان گردی قابل لمس است. اگر تنها قيمت را ملاک مقايسه قرار دهيم،
ميتوان پورشه کاین S، و ۵X BMW در آستانه ورود مجدد BMW به ایران، را نيز
رقباي آن دانست.
اما در مجموع لکسوس LX ۵۷۰ با توجه به مصرف سوخت
بالا و ابعاد بزرگ بدنه، چندان مناسب رفت و آمد در شهرهای شلوغ به نظر
نميرسد و علاوه بر اين شتاب و قدرت آن نيز برای افرادي که به دنبال یک SUV
چالاک هستند، آنچنان رضايت بخش نيست.