در نشست پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر شناسایی نظري هنر انقلاب از اهداف اصلی این جشنواره مطرح شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران، نشست پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر ظهور امروز باحضور علی اصغر امیرنیا سرپرست مركز هنرهای تجسمی، عباس میرهاشمی دبیر کل جشنواره تجسمی فجر، مسعود زنده روح دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر، عبدالرحیم سياه کارزاده دبیر اجرایی جشنواره در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
 
علی اصغر امیر نیا دبیر شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: اهداف ارج نهادن به هنر دینی، اسلامی، شناسایی هنر متعالی انقلاب اسلامی، ایجاد بستري برای بروز خلاقيت هاي هنری و انتقال پیام هنرمندان، شناسایی هنرمندان فعال، ارتقا هنرمندان ایران و جهان به ویژه هنرمندان جهان اسلام است.
 
وی گفت: شورای سیاستگذاری این اهداف را به تصویب رساندند و امسال در قالب موضوعی جشنواره را طراحی و به مرحله اجرا در آوردیم.
 
*جشنواره تجسمی فجر از پیوستگی و حرکت خاص برخوردار است
 
اميرنيا ادامه داد: اگر چه در برخی ارکان جابه جایی داشتیم ولی جشنواره از یک پیوستگی در حركت برخوردار بوده است.
 
وی گفت: راضی کردن جماعت بزرگی مثل خانواده هنری کار بسیار سختی است، اما تلاش می کنیم این رضایت ایجاد شود.
 
اميرنيا تصریح کرد: جشنواره فجر نگاه هنری و هنرمندان را یک پدیده جریان ساز مي دانم.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات بسیار مهم که باید به آن توجه شود عرصه هنرهای تجسمی عرصه ای بسیار پر اهمیت است و نیاز به توجه بیش از این دارد و امیدواریم این اتفاق صورت گیرد.

اميرنيا درباره ی این رشته های مختلف گفت: دو رشته عملی و دو رشته مکمل کار خود را شروع کرد.
 
در رشته عکاسی، سفال و سرامیک، مجسمه سازی، نقاشی، نگارگری و دو رشته ای که مکمل هستند رشته مقالات و فیلم هستند.
 
وی گفت: مقالات پژوهش محور هستند و البته حائز اهمیت چرا که یک دنیا حرف برای گفتن دارند.
 
دبیر کل جشنواره تجسمی فجر گفت: در رشته عکاسی 5765 اثر از 1162 هنرمند که در نهایت 36 اثر، نقاشس 1495 اثر 736 از هنرمند كه در نهايت 36 اثر، گرافیک 1416 اثر از 528 هنرمند که 61 اثر پذیرفته شده،ْ خوشنویسی 542 از 300 هنرمند که در نهایت 199 اثر نگارگری، 392 اثر از 262 هنرمند در نهایت 202 اثر، سفال و سرامیک 216 از 131 هنرمند 28 اثر پذیرفته شد که البته 37 مقاله رسیده که در حال بررسی و 125 فیلم نیز رسیده که قرار است بررسی شود.
 
مسعود زنده روح دبیر کل این جشنواره گفت: تلاش شش ماهه توسط یازده دبیر و 42 داور که انتخاب آثار را برای نمایشگاه و بخش مسابقه در پنجمین جشنواره تجسمی فجر خواهیم دید.
 
وی اظهار داشت: در رشته ما فقط یک گرایشی را برگزار کردیم و موضوعاتی که برای هر رشته اعلام شده بود که باعث خلق آثار جدید توسط هنرمندان ارائه شده است.
 
در بخش مجسمه سازی موضوع وحدت بوده، در رشته سفال ارزش های انسانی و الهی، نگارگری شعائر اسلامی و ایرانی، خوشنویسی آیات قرآنی احادیث و اشعار، تصویر سازی داستانهای انقلاب اسلامی، گرافیک – عدالت، عکاسی شادی های زندگی و امید به زندگی، کاریکاتور عدالت، بخش فیلم موضوع شناخت در مورد هنرهای تجسمی، مقالات علمی تاکید بر یافته های جدید در هنر های تجسمی در انقلاب اسلامی بوده است.
 
* نمایش آثار جشنواره تجسمی فجر تنها در 11 استان
 
عبدالرحیم سياه كارزاده دبیر اجرای پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر نیز گفت: امسال در این دوره از جشنواره در استانها در 11 استان همزمان اجرای برنامه است که عبارتند از : البرز، خراسان جنوبی، سمنان، همدان و مرکزی و کهگلويه و بویر احمد که در رشته های مختلف تجسمی است.
 
وی تصریح کرد: حدود 5 اثر به استانها برای نمایش ارسال شده است.
 
وی گفت: در رابطه با استانها امکان برگزاری در سی استان را داشتيم که البته 11 استان اعلام آمادگی براي نمايش کرده است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار