اولين روز از سلسله همايش هاي علمي چهارمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر با عنوان "تحولات هنر انقلاب تا امروز"با حضور 5 پژوهشگر برجسته هنر انقلاب در سالن سينما تك مجموعه فرهنگي هنري صبا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛در ابتداي اين هماش دكتر حسن بلخاري مدرس فلسفه و هنر به ارائه چكيده مقاله خود با موضوع الوان ناري و نوري در رسانه نوريه علاالدوله سمناني و تاثير آن بر نگارگري ايراني پرداخته و اظهار كرد:ما ايرانيان درعرصه تبيين نظري مفاهيم و ارزش هاي فرهنگ و تمدنمان بسيار فقيريم و پرداختن به امور زير بنايي و عميق در اين حيطه ضرورتي انكار ناپذير به نظر مي رسد.
بلخاري تصريح كرد:علاالدوله سمناني از صاحبنظران برجسته حكمت و عرفان ايرانيان بوده كه البته چندان براي نسل امروز شناخته شده نيست،اما آثار و سخنان وي همواره براي فلاسفه و حكماي ايراني جهت محسوب مي شده است.
اين پژوهشگر با اشاره به ويژگي ها و خواص رنگ ها در نگارگري ايراني افزود:در نگارگري ايراني رنگهاي شفاف و سيال نمادي از نور و معنويت و رنگ هاي سنگين بيانگر نار،شيطان و عالم مادي بودند كه در قرآن كريم نيز به اين تقسيم بندي ها اشاره شده،لذا اين كتاب آسماني به عنوان منبع و مرجعي براي نگارگران مورد استفاده قرار مي گرفته است.
در ادامه "عبدالمجيد حسيني راد" مدرس دانشگاه در مقاله خود با عنوان" بازگشت ارزش ها در هنر معاصر ايران" تصريح كرد:همزمان با آغاز جريان نوگرايي در هنر ايران،تمنايي براي بازگشت به ارزشهاي هنرهاي سنتي نيز به وجود آمد و هنر معاصر در سه دهه اخير بازگشت خوبي به ارزش ها و هنرهاي سنتي و كهن داشته است.
 

وي عنوان كرد:آثارهنري پس از انقلاب اسلامي متاثر از باورهاي شيعي شكل گرفته و هنرمندان اين دوره با عنوان هنرمندان انقلاب اسلامي شناخته مي شوند؛چراكه همگي مضامين مطرح شده در سال هاي پرالتهاب دهه هاي 40 و 50 را دنبال مي كنند.
 

حسيني راد اضافه كرد:اگرچه درغرب انديشمندان در آثار هنري بيشتر به فرم اهميت مي دهند؛اما ارزش هنر ايراني را پرداختن هنرمندان ما به محتوا تعيين مي كند و معيارهاي ارزشيابي هنر در غرب همواره در جهت دسيسه و توطئه به كار گرفته مي شود.
كاوه تيموري،پژوهشگر حيطه خوشنويسي در ادامه اين نمايش اظهار كرد:خوشنويسي يكي از خرده فرهنگ هاي مهم ايرانيان بوده و به عنوان هنري كهن،‌خاستگاه هنر اسلامي محسوب مي شود و توانسته خود را در جايگاه ميادين گرانبها و عظيم به ما بشناساند.
 

تيموري تصريح كرد:با مقايسه اي اجمالي درمي يابيم آمار كمي و كيفي خوشنويسي ايران در 30 سال اخير نسبت به پيش از پيروزي انقلاب رشد قابل توجهي داشته و آمار صد هنرمند خوشنويس در 5 استان امروز به 30 هزار هنرمند در سراسر كشور رسيده و تعداد شعبه هاي انجمن خوشنويسان از 5 به 250 رسيده كه رشدي 50 برابري را نشان مي دهد.
همچنين؛حسن علي پورمند،پژوهشگر و ديگر سخنران مدعو اين همايش در ارتباط با نقاشي متعالي انقلاب اسلامي عنوان كرد:در تدريس نقاشي هنرهاي زيبا و تاريخ هنر انقلاب اسلامي به دانشجويان،كم كاري صورت گرفته و هنوز هيچ دستور العمل مدوني براي اين امر وجود ندارد.
پورمند در ادامه گفت قرآن مي تواند به عنوان منبعي غني در اين زمينه مورد بهره برداري نظريه پردازان قرار بگيرد و بايد كوشيد تا از فضاها و امكانات موجود به بهترين نحو در راستاي تثبيت هنر و توانايي هاي هنرمندان ايراني استفاده كرد؛چراكه اين هنرمندان هستند كه جنبش ها و اتفاقات اجتماعي و فرهنگي را رقم مي زنند.
درپايان اين همايش علمي،نظام الدين امامي فر ديگر سخنران مدعو درخصوص سير تحول پوستر پس از انقلاب اسلامي گفت:پوسترهاي طراحي شده در ايران بر اساس تحولات اجتماعي به سه دوره سال هاي 57 تا 59، 59 تا 68، 68 تا 80 تقسيم مي شوند.
وي ادامه داد:در دوره اول كه مرحوم مرتضي مميز خالق شاخص ترين پوسترهاي آن بود؛هنرمندان ايراني متاثر از ديدگاههاي كشورهاي سوسياليستي بوده و از عامه مردم سفارش كار مي گرفتند و امكانات محدود چاپ به پيدايش تكنيك هاي خاص در آثارشان منجر شد كه در نوع خود قابل توجه و ممتاز به حساب مي آيند.
امامي فر تصريح كرد:در دومين دوره تراكم زياد تصاوير و غلبه تكنيك بر محتوا و استفاده از تصويرسازي ويژگي مهم آثار بود و پوسترهاي اين دوره در سطحي وسيع بين مردم و رزمندگان در شهرها و پشت جبهه ها توزيع مي شدند كه پوستر "از خون شكفتن غنچه ها" اثر علي وزيريان نمونه اي از آثار شاخص اين برهه زماني است.

اين پژوهشگر عنوان كرد:در دوره سوم و در طول سالهاي 1368 تا 1380 استفاده از تكنولوژي و كامپيوتر به هنرمندان امكان داد تا آثار زيباتري خلق كرده و پيچيدگي مفهومي بيشتري بر پوسترها نمايان شود و اثر شاخص اين دوره كار مشتركي از مرحوم مرتضي مميز، مسعود سپهر و مصطفي اسداللهي است كه به مناسبت راهيابي تيم ملي فوتبال به جام حهاني 1998 طراحي شده و در كنار نقاط قوت از نقاط ضعف بارز و تناقضات عمده اي نيز برخوردار است./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار