معاون دبیرکل جشنواره‌های قرآنی آیات گفت: 22 جشنواره و دو همایش علمی پژوهشی به‌طور هم‌زمان در سراسر کشور در دهه فجر برگزار می‌شود.


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، حجت‌الاسلام علیرضا سعیدی جمعه‌ شب در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره شعر فارسی قرآنی آیات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جشنواره‌های قرآنی آیات در 31 استان توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می‌شود.

این مسئول افزود: این جشنواره‌ها در گرایش‌های متنوع در حال برگزاری است و پس از افتتاحیه و اختتامیه استانی، نوزدهم بهمن ماه جاری اختتامیه اصلی جشنواره‌ها در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

سعیدی ادامه داد: فیلمنامه‌ و نمایشنامه‌نویسی قرآنی در لرستان، رسانه دیجیتال قرآنی در قم، پیامک‌های قرآنی و کلمات ادبی در استان تهران و قصه‌گویی و قصه‌خوانی قرآنی در سمنان از مجموعه جشنواره‌های قرآنی در حال برگزاری است.

به گفته وی، جشنواره‌های شعر کردی قرآنی در کردستان، ترجمه آیات قرآنی در کرمان و شعر عربی قرآنی در خوزستان نیز از دیگر جشنواره‌های از این دست در سایر نقاط کشور هستند.

معاون دبیرکل جشنواره‌های قرآنی آیات اضافه کرد: جشنواره‌های وبلاگ‌نویسی قرآنی آذربایجان ‌شرقی، سروده‌های فارسی قرآنی کرمانشاه و داستان‌نویسی قرآنی خراسان‌رضوی نیز در همین مجموعه جشنواره‌ها جای دارند.

این مسئول در ادامه به برگزاری جشنواره‌های شعر فارسی قرآنی در فارس و فیلم کوتاه و انیمیشن قرآنی در خراسان‌ رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: جشنواره شعر آذری قرآنی در استان اردبیل و نقاشی‌های قرآنی در استان ایلام پیگیری شد.

به گفته سعیدی، همزمان با اختتامیه شعر فارسی قرآنی، در استان کرمان نیز جشنواره ترجمه قرآنی آیات با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

جشنواره عکس قرآنی استان مازندران، تئاتر قرآنی استان گلستان و تاثیر فرهنگ قرآن بر انسان‌ها در خراسان شمالی دیگر مواردی بود که سعیدی از مجموعه جشنواره‌های قرآنی آیات برشمرد.

معاون دبیرکل جشنواره‌های قرآنی آیات اضافه کرد: کسانی که در جشنواره‌های قرآنی تجلیل می‌شوند دو گروه، شامل یک گروه منتخب و برتر و افراد شایسته تقدیر هستند.

این مسئول ابراز داشت: قرآنی کردن هنرمندان و جامعه هنری و استفاده از ابزار هنر برای بسط و گسترش فرهنگ قرآنی از اصلی‌ترین اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این جشنواره‌ها است.

سعیدی اضافه کرد: سعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که قالب‌ها و ابزارهای مختلف هنری را در راستای توسعه فرهنگ قرآنی به کار گیرد.

معاون مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم‌ترین مسئله قرآن را اخلاق فردی و اجتماعی انسان دانست و تصریح کرد: بر این اساس مقوله انسان به عنوان محور اصلی جشنواره مطرح و به دلیل شرایط منطقه بخش ویژه بیداری اسلامی نیز به محورها اضافه شد.

، در پایان مراسم اختتامیه شعر فارسی قرآنی آیات در سه بخش شعر کلاسیک، کودک و نوجوان و شعر نو، آثار برتر و شایسته تقدیر اعلام شد.

هیئت داوران در بخش کودک و نوجوان از دو شاعر تجلیل و سه شاعر را به عنوان نفرات اول تا سوم برتر معرفی کرد. همچنین در بخش شعر آزاد چهار شاعر شایسته تقدیر شناخته شدند و هیئت داوران هیچ ‌یک از آثار را شایسته مقام‌های اول و دوم ندانست و تنها رتبه سوم برتر را معرفی کرد.

در بخش شعر کلاسیک چهار نفر شایسته تقدیر و نفرات اول تا سوم نیز معرفی شدند.

هیئت داوران جشنواره شعر فارسی قرآنی آیات در بخش شاعران قرآنی فارس، دو شاعر را به سبب فعالیت در حوزه شعر آیینی این استان شایسته تقدیر دانست.

در پایان به سبب تلاش در به نظم کشیدن 19 جز قرآن به زبانی متین و برتر از برخی از نمونه‌های چاپ شده موجود، «مهدی مرتضوی» به عنوان شاعر برتر جشنواره معرفی و جایزه ویژه را دریافت کرد.
برچسب ها: جشنواره ، شیراز ، افتتاحیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.