معاون وزیر نفت گفت: در زمان حاضر پالایشگاه آبادان تنها پالایشگاهی است که سوخت مورد نیاز بالگردهای آموزشی و سمپاش را که به سوخت صد ال ال معروف است (بالای صد اکتان) را تامین می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، علیرضا ضیغمی در محل باشگاه گلستان افزود: پیش از این سوخت مورد نیاز از خارج وارد کشور می شد اما با راه اندازی واحد الکلاسیون پالایشگاه آبادان توان تولید این نوع سوخت به بیش از دو میلیون لیتر رسیده است.
وی با اشاره به اجرای کامل طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان اظهار داشت: با توجه به سیاستگذاریهای دولت نهم در خصوص نوسازی، بهینه سازی تجهیزات پالایشگاهی و توسعه آنها سهم پالایشگاه آبادان اجرای فاز دوم و سوم طرح بنزین سازی بود که با توجه به اولویتهای تعیین شده ابتدا فاز سه به اجرا در آمد.
 
ضیغمی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در جهت بازسازی پالایشگاه آبادان در پایان جنگ تحمیلی و افزایش تولید بنزین از 130 هزار بشکه در روز (شش ماه پس از جنگ) به 400 هزار بشکه در روز در سال 70 تصریح کرد: با اتمام مرحله  نخست طرح  بنزین سازی (سوم خرداد ماه سال گذشته) در این پالایشگاه ظرفیت تولید آن چهار میلیون لیتر در روز رسید که با اتمام مرحله دوم و بهره برداری کامل از پروژه مذکور ظرفیت تولید به شش میلیون لیتر بنزین در روز رسید.
 
معاون وزیر نفت یادآور شد: مبلغ یک میلیارد دلار برای ساخت پنج واحد مختلف همراه با واحدهای جانبی در پالایشگاه آبادان هزینه شده است.

وی گفت: فاز سه پالایشگاه آبادان در زمینی به وسعت 30 هکتار و با صرف 28 میلیون نفر ساعت کار توسط کارکنان رسمی و پیمانی و به کار گیری سه هزار نیروی کار به انجام رسید.

ضیغمی افزود: در مجموع حدود 20 هزارمیلیارد ریال اعتبار در بخشهای واحد بنزین سازی، خطوط لوله، اسکله های دریایی و خشکی بندر ماهشهر ، آب بهمنشیر و احداث 50 مخزن  هزینه شده است.

وی اظهار کرد: از کل مبلغ یاد شده هشت هزار و 800 میلیارد ریال برای اجرای طرح بنزین سازی آبادان صرف شده است.

ضیغمی با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر کاهش تولید نفت کوره تصریح کرد: با بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه آبادان تولید نفت کوره از 21 میلیون به 18 میلیون لیتر تقلیل یافت.

معاون وزیر نفت ادامه داد: با احداث فاز دوم پالایشگاه آبادان و بهره برداری از فازهای اول و دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و توسعه پالایشگاه های شازند، اصفهان و بندرعباس و تبریز تا پایان برنامه پنجم توسعه در سال 1394 ظرفیت تولید پالایشگاه های کشور به 130 میلیون لیتر بنزین و نفت گاز خواهد رسید./س
برچسب ها: آبادان ، تامین ، بالگرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.