کپک‌ها با ریشه‌ دار شدن در بافت نان می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های گوارشی شوند بنابراين توصيه مي شود از مصرف نان كپك زده خود داري شود.

به گزارش گروه كلينيك باشگاه خبرنگاران؛ علي اكبر كمالي اردكاني، كارشناس صنايع غذايي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد ضمن بیان این مطلب گفت: کپک‌ها  با ریشه‌ دار شدن در بافت نان می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های گوارشی شوند بنابراين توصيه مي شود از مصرف نان كپك زده خود داري شود.

علي اكبر كمالي اردكاني ادامه داد: میوه‌ها پس از چیده شدن از خود گاز دی‌اکسیدکربن و اتیلن متصاعد می‌کنند، افزایش این دو گاز در یخچال باعث افزایش حرارت، رطوبت و در نتیجه رسیدن بیش از اندازه و کپک زدن میوه می‌شود.

وي افزود:  این کپک‌ها بیماری‌زا هستند و شستن یا جدا کردن بخش کپک‌زده دلیل بر سلامت میوه نیست، بنابراین در صورت کپک‌زدگی، همه میوه را دور بیندازید.

اين كارشناس توصيه كرد:  در صورت کپک زدن کره تمامی کره کپک زده را دور بیندازید از مصرف آن جدا خودداری کنید، زیرا کپک‌ها کره را تجزیه و اکسید کرده و خطر سکته را به دنبال دارند.

كارشناس صنايع غذايي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت با بيان اين كه مصرف پنیر کپک‌زده هم می‌تواند موجب بروز زخم معده شود توصيه كرد: برای پیشگیری از کپک رب گوجه‌فرنگی یک لایه روغن در سطح آن بمالید تا عمل اکسیژن‌رسانی متوقف و از تشکیل کپک جلوگیری شود.

وي همچنين توصيه كرد:  بهترین راه نگهداری رب بسته بندی به صورت لایه نازک در کیسه فریزر و منجمد کردن آن است.

كمالي اضافه كرد: برای پیشگیری از کپک آبغوره و سرکه نیز بطری شیشه‌ای آن‌ها را کاملا پر کنید تا در بطری جایی برای حضور هوا وجود نداشته باشد.

اين كارشناس با بيان اين كه ادویه‌جات، چای و قهوه نیز مستعد کپک زدن هستند، ولی کپک آن‌ها مولد سم مایکوتوکسین نیست گفت:  برای پیشگیری، آن‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

كمالي با بيان اين كه یخچال و فریزر کثیف یکی از دلایل فساد مواد غذایی هستند توصيه كرد:  هفته‌ای یک بار درون آن‌ها شسته شود تا از بروز فساد موادغذايي پيشگيري شود./ح

منبع وبدا
برچسب ها: کپک ، نان ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضامداح
۰۲:۲۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
بنام خداوسلام
مطالب پزشکی واطلاعاتی راکه دراختیارکابران قرارمیدهید،بسیارمفیدمیدانم وضمن عرض تشکرو خدا قوت بتمامی زحمتکشان ،ازداشتن دانشمندان فعال و انساندوست درمیهن اسلامی خودباتمدنی کهن وسراسرزیبایی احساس سرافرازی ومباهات میکنم.