کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تخلفات بانک و بیمه پارسیان را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،انتشار اخبار پاداش های میلیاردی به هیات مدیره بانک پارسیان شروعی بود که دستگاه های نظارتی با دقت بیشتری عملکرد این بانک پرحاشیه خصوصی را زیر نظر بگیرند .

در ارتباط با این بانک و حواشی اخبار پیرامون آن خبرها و گزارش هایی در چند ماه اخیر در رسانه های رسمی کشور منتشر شد که اهم این اظهار نظرها و گزارش ها از نظرتان می گذرد :

بر اساس ماده 137 قانون تجارت، شرکت های سهامی عام می توانند پس از تصویب در مجمع عمومی شرکت، پاداشی را برای اعضای هیأت مدیره خود در نظر بگیرند. بنابراین ماده قانونی، پاداش پیشنهادی نباید بیشتر از 10 درصد سود تقسیم شده باشد.

یکی از موضوعاتی که طی در ابتدای سال جاری به شدت مناقشه برانگیز شده بود، حضور افراد حقیقی به نمایندگی از اشخاص حقوقی در هیأت مدیره شرکت ها و اعطای پاداش به آنان بود.

به این ترتیب یک فرد به نمایندگی از یک شخصیت حقوقی، عضو هیأت مدیره می شود. حال سؤال اینجاست که پاداشی که در مجمع عمومی شرکت سهامی عام برای اعضای هیأت مدیره تصویب می شود، به همان فردی که به نمایندگی از یک شرکت دیگر در هیأت مدیره حضور دارد تعلق می گیرد یا به شرکتی که سهامدار حقوقی است؟

با همه این تفاسیر خالی از لطف نیز نخواهد بود اگر مروری داشته باشیم بر میزان پاداشی که این بانک خصوصی در مجمع امسال خود برای اعضای حقیقی و حقوقی هیأت مدیره تصویب کرد و بعد از واکنش یکی از اعضای هیات مدیره مبنی بر اینکه مبلغ این پاداش را به حساب شرکت متبوع خود واریز می کنم ، گروه اقتصادی مشرق بعد از گذشت 6 ماه از انتشار گزارش خود هنوز منتظر چک واریزی این فرد به حساب ایران خودرو می باشد.

شرکت

اعضای هیأت مدیره

مبلغ پاداش

بانک پارسیان

6

8000 میلیون ریال


ماجرای سهام ایران‌خودرو در بانک پارسیان

افزایش قیمت خودرو‌ها موضوعی است که امروز اعتراض شدید مردم و نمایندگان مردم را در برداشته است و کمیسیون صنایع مجلس ابتدای سال جاری با تاکید بر اینکه اگر قیمت خودرو پایین نیاید قطعا از اختیارات قانونی خود مانند استیضاح و سؤال استفاده خواهیم کرد و خودروسازان باید پاسخ دهند که چرا پول‌هایی را که در اختیار داشتند؛ به جای سرمایه‌گذاری سهام‌گذاری کردند و خودرو را امروز به این وضع کشاندند.

البته ماجرای استیضاح هیچ وقت عملی نشد و مدیر دولتی ایران خودور همچنان در کیلومتر 16 جاده مخصوص به کار خود ادامه داد تا به امروز که شاهد رشد بیش از 100 درصدی قیمت خودرو باشیم و طرح تحقیق تفحص از خودروسازان هم که به پایان رسید و نتایج آن نیز تا به امروز مشخص نشده است و ظاهرا سهامداری بانک پارسیان به مذاق برخی از مدیران خوش آمده است و براحتی اینکار را کنار نمی گذارند.

پارسبان عامل سقوط ارزش سهام ایران خودرو

در شرایطی که خبرگزاری ها از واگذاری بلوک 33 درصدی بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو خبر داده بودند ولی هیچگاه این وعده عملی نشد و ایران خودرو همچنان بر سهامداری بر این بانک اصرار دارد و از طرف دیگر با فشارهای رسانه ای در پی گرفتن 1000 میلیارد تومان از بیت المال می باشد.

عدم برخورد با تخلفات بانک پارسیان

بر اساس این گزارش ؛دبیرخانه شورای ‌عالی مبارزه با پولشویی با اشاره به مکاتبات مکرر با بانک پارسیان، از بی‌توجهی مدیران در پاسخگویی انتقاد شده است که اعضای حاضر در جلسه موافقت کردند نسبت به برخورد با بانک مذکور اقدامات لازم صورت بگیرد.

یکی از موارد مهمی که از تصمیمات این شورا طی ماههای گذشته منتشر شد، بخشی از صورتجلسه مصوب سیزدهمین جلسه شورای عالی مبارزه با پولشویی بود که با حضور نمایندگان وزارت اطلاعات، اقتصاد، دادگستری و بانک مرکزی برگزار و گزارشی از اقدامات خلاف قانون بانک پارسیان ارائه و درباره آن تصمیم گیری شده است.

بر اساس گزارش دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی، این بانک ضمن عدم اجرای آیین نامه های مربوط به پولشویی، از ارسال اطلاعات مورد نیاز برای بررسی عملکرد خود در این حوزه طفره رفته است.

بر اساس این مصوبه که به تصویب وزیر اقتصاد و دارایی و رییس شورای عالی مبارزه با پولشویی و سایر اعضا رسیده است، مقرر شد از ابزارهای در اختیار وزارت اقتصاد از جمله عدم قبول ضمانت نامه بانک پارسیان از سوی گمرکات کشور و نیز برخورد سازمان امور مالیاتی و سازمان بورس و اوراق بهادار با این اقدامات غیرقانونی بانک پارسیان اقدامات لازم صورت بگیرد.شورای عالی مبارزه با پولشویی همچنین مصوب کرده است که مراتب تخلف این بانک جهت برخورد مقتضی، به بانک مرکزی منعکس شود.

بانک پارسیان یکی از بزرگترین بانک های خصوصی کشور است که در سالهای گذشته عدم رعایت مقررات قانونی کشور توسط آن با انتقادات مختلفی از سوی نهادهای نظارتی روبرو شده و چند سال قبل نیز مدیرعامل و هیات مدیره آن به دلیل رفتارهای غیرقانونی خود توسط نهادهای نظارتی عزل شده بودند.

عضویت همزمان مدیر عامل بیمه پارسیان در هیات مدیره این بانک و عضویت وی در هیات تخلفات بانکهای کشور نیز مسئله ای است که نمایندگان از پیگیری آن در روزهای اخیر خبر می دهند.

لزوم برخورد قوه قضائیه با بانک متخلف

در همین ارتباط عضو کميسيون برنامه ،‌بودجه و محاسبات در مجلس شوراي اسلامي گفت : مجلس در پي تدوين قوانين محکم تر پولشویی است و براساس اين قوانين ، مسئولان چرخه اقتصادي، موارد خارج از چارچوب قوانين را بررسي مي کنند.

سيد سعيد زمانيان دهکردي با اشاره به عدم اجرای صحیح قوانین پولشویی در کشور، گفت : در موارد خلاف چارچوب اقتصاد سالم که به روند توليد و زير ساخت اقتصادي آسيب مي زند ، بخش قاچاق و تبادل اين اعتبارات در خارج از سيستم ضربه سنگيني را به اقتصاد کشور وارد مي کند.

بررسی تخلف بانک پارسیان در مجلس

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:‌ این کمیسیون موضوع تخلف پولشویی بیمه و بانک پارسیان را پیگیری خواهد کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر ،با اشاره به تخلف پولشویی بانک و بیمه پارسیان گفت: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس این تخلف بانک و بیمه پارسیان را در دستور کار خود قرار داده و پیگیری خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود:‌ این کمیسیون آمادگی دارد تا مستندات مربوط به

محمدعلي پورمختار نماينده کبودرآهنگ، رزن و لاله‌جين نیز از پيگيري پرونده تخلف بانک و بيمه پارسيان خبر داد و گفت: کميسيون اصل 90 آمادگي دارد پرونده مذکور را پيگيري کند.

رئيس کميسيون اصل 90 افزود: در راستاي رسيدگي به تخلفات بانک‌ها تخلف پولشويي بانک و بيمه پارسيان نيز در دستور کار اين کميسيون قرار خواهد گرفت.

نحوه برخورد با تخلفات بانک پارسیان

دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس با اعلام آخرین اقدامات مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه، نحوه برخورد با بانک پارسیان را تشریح کرد.
روح‌الله نجفی درگفت‌وگو با فارس،در واکنش به این سوال که بعد ازابلاغ دستورالعمل مبارزه با پولشویی که در خرداد ماه انجام شد چه تحولات و اقداماتی در این حوزه توسط سازمان بورس انجام شده توضیح داد: بعد از ابلاغ این دستورالعمل چند اتفاق مثبت رخ داده است.

نجفی در رابطه با عدم رعایت مقررات مبارزه با پولشویی توسط بانک پارسیان، گفت: این بانک حاضر در بورس باید طبق ماده اجرایی ،اطلاعات پایه شامل نام، نام خانوادگی مشتریان و تاریخ افتتاح حساب را اعلام می کرد اما چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده و ما در این مورد به مدیران بانک تذکرات لازم را داده‌ایم.

 وی در برابر این سوال که با این اوصاف آیا نیازی به توقف نماد بانک پارسیان یا سایر اقدامات لازم برای رعایت مفاد دستورالعمل مبارزه با پولشویی توسط این بانک هست یا خیر؟ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درصورت توقف نماد این بانک سهامداران متضرر می‌شوند اقدام به توقف نماد آن نشده است.

از سویی دیگر بحث رعایت مقررات فراتر از سازمان بورس بوده و مشمول سایر حوزه‌ها مانند گمرک و امور مالیاتی هم هست.نجفی ادامه داد: با این اوصاف سازمان بورس به این بانک و همچنین سایر شرکتهایی که تذکر گرفته‌اند اعلام کرده در صورت نیاز به صدور مجوزی خاص ، سازمان بورس تا زمان رعایت مقررات مبارزه با پولشویی اقدام به صدور مجوزی نخواهد کرد.

حال با توجه به این اظهار نظرها باید منتظر بود و دید که با ورود مجلس به پرونده این بانک چه سرنوشتی در انتظار آینده این بانک خصوصی خواهد بود .


برچسب ها: پارسیان ، بهارستان ، تخلف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.